Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Solpanel, batterier i båten, självurladdning...

Rekommendera Poster

I år valde vi att ha batterierna kvar i båten, med solpanel på ca 40-45 W tillkopplad. Fyra identiska och samtidigt inköpta batterier på 75 Ah var (tror det är Varta).

Vi har också en Smartshunt så vi kan kolla batteristatus och sånt utifrån båten. Den rapporterar att batterierna senast registrerades som fulladdade för två veckor sen. Ingen uppmätt förbrukning sen dess, eller 1.1 Ah, beroende på hur den ska tolkas. Smartshunten tycker att batterierna är fulladdade, och att ingen ström/effekt förbrukas just nu. Ändå är spänningen nu nere på 12.62 V. För det mesta brukar den ligga på ~12.75 V kvällstid, när batterierna är fulla men i "vila" under sommaren. I förrgår visade den 12.64, och nu som synes 12.62, och då var det ändå en solig dag däremellan.

Detta är första vintersäsongen vi har batterier kvar i båten. Tidigare har vi lyft ur, förvarat i ett frostfritt garage och laddat med lös laddare 1-2 gånger under vintern.

Nu vet jag inte vad jag ska tro. Frågan är vid vilken spänning jag ska börja oroa mig...

image.png.a23e3d8cc4f711e77d066c861058efc8.png

image.png.108339f0c5d9b6ac7c8797a169add4a9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket spänning är det under "den soliga dagen", då ?

 

Om batterierna är fulladdade borde även en liten panel och dåligt ljus då snabbt lyfta batteriernas spänning till regulatorns maxutspänning, kring 14V eller så. Och är de inte fulladdade borde även en liten ström från panel+regulator lyfta dem åtminstone över 13V. Under dagen alltså. Sedan sjunker de givetvis på natten.

 

Men för att ha fått laddning under dagen tycker även jag din uppmätta spänning nog är lite låg. Frågan är om solcellsladdningen fungerar. För även en liten panel och mulet väder på dagen ger mycket mer än självurladdningen. Innan vår båt började förvaras inomhus lämnade vi alltid kvar batterierna i båten utan att sätta på extra laddning på hela vintern. Solpanelen (först 50W, senare 105W) höll dem prima laddade bara med ströljuset de fick genom den vita presenningen - varenda vinter. Numera sitter de fortfarande kvar men laddas "manuellt" ett par ggr varje vinter.

 

Batterierna (förutsätter du har vanliga bly/syra) mår bara bra av att förvaras svalt, och då är självurladdningen också som lägst. Frost är bara ett problem för ett helt urladdat batteri. Så att lämna dem kvar i båten är inte fel alls.

Men håll koll på spänningen. Dels så den verkligen stiger på dagen, men om den börjar gå ner mot 12,3-12,4V nattetid är det nog verkligen något som inte fungerar som tänkt med "underhållsladdningen".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Hur mycket spänning är det under "den soliga dagen", då ?

 

Om batterierna är fulladdade borde även en liten panel och dåligt ljus då snabbt lyfta batteriernas spänning till regulatorns maxutspänning, kring 14V eller så. Och är de inte fulladdade borde även en liten ström från panel+regulator lyfta dem åtminstone över 13V. Under dagen alltså. Sedan sjunker de givetvis på natten.

 

Men för att ha fått laddning under dagen tycker även jag din uppmätta spänning nog är lite låg. Frågan är om solcellsladdningen fungerar. För även en liten panel och mulet väder på dagen ger mycket mer än självurladdningen. Innan vår båt började förvaras inomhus lämnade vi alltid kvar batterierna i båten utan att sätta på extra laddning på hela vintern. Solpanelen (först 50W, senare 105W) höll dem prima laddade bara med ströljuset de fick genom den vita presenningen - varenda vinter. Numera sitter de fortfarande kvar men laddas "manuellt" ett par ggr varje vinter.

 

Batterierna (förutsätter du har vanliga bly/syra) mår bara bra av att förvaras svalt, och då är självurladdningen också som lägst. Frost är bara ett problem för ett helt urladdat batteri. Så att lämna dem kvar i båten är inte fel alls.

Men håll koll på spänningen. Dels så den verkligen stiger på dagen, men om den börjar gå ner mot 12,3-12,4V nattetid är det nog verkligen något som inte fungerar som tänkt med "underhållsladdningen".

Jag är inte vid båten. Bor 13 mil bort. Men ungefär en månad till är min ena bror där, fast eftersom han jobbar dagtid har han svårt att ta sig dit när solen lyser en klar dag. En mulen dag är det absolut noll från solpanelen.
Skärmdumparna ovan är från mitt på dagen i dag. Gråtung dag med obefintlig solinstrålning. Här i Gbg var det ca 50 W/m^2 mitt på dagen, och det var knappast mer där båten står.

Panelen laddar fint när det är sol, i alla fall så sent som för två veckor sen, när panelen laddade batteribanken till fullt. Under sommaren var det ca 14.5-14.6 V när panelen gav max (dvs det var regulatorns maxvärde).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Skärmdumparna ovan är från mitt på dagen i dag. Gråtung dag med obefintlig solinstrålning. Här i Gbg var det ca 50 W/m^2 mitt på dagen, och det var knappast mer där båten står.

Nej, med 50W/m² blir det ju inte mer än 2-3W ur den panel du har. Ungefär lika grått som här 😉

Fast det är ändå kanske 200mA, och även om det bara är ljust 25% av dygnet nu så känns det som du har lite låg spänning.

 

Om det gick att kolla imorgon innan det blivit ljust och notera spänningen hade det ju varit bra. Sedan kolla på e.m. innan eller precis när det mörknat. Är det samma eller lägre då så skulle jag misstänka något skumt med laddningen i alla fall. Förutsatt att du inte har förbrukare på som drar en del tjuvström (åtminstone 50-100 mA).

 

Minnesbackup till stereo och Victronprylarna i sig drar ju lite.

2 timmar sedan skrev raol:

Vi har också en Smartshunt så vi kan kolla batteristatus och sånt utifrån båten

Gissar att "kollen" sker på plats via Blåtand och inte hemifrån via nätverk ?  För BT drar ju inte så mycket, men ett mobilt bredband kan sluka i sig en hel del....

 

Annars vänta några dagar och kolla igen (vi får hoppas på lite blek novembersol i alla fall). För än är ju spänningen inte alls kritiskt låg.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, med 50W/m² blir det ju inte mer än 2-3W ur den panel du har. Ungefär lika grått som här 😉

Fast det är ändå kanske 200mA, och även om det bara är ljust 25% av dygnet nu så känns det som du har lite låg spänning.

Paneln sitter horisontellt, så dels blir det väl ytterligare förlust pga dålig vinkel genom glaset (mycket reflekteras bort utan att gå igenom) med den låga solhöjden som är under vinterhalvåret, och dels blir det rent geometriska förluster.
 

7 minuter sedan skrev IngemarE:

Om det gick att kolla imorgon innan det blivit ljust och notera spänningen hade det ju varit bra. Sedan kolla på e.m. innan eller precis när det mörknat. Är det samma eller lägre då så skulle jag misstänka något skumt med laddningen i alla fall. Förutsatt att du inte har förbrukare på som drar en del tjuvström (åtminstone 50-100 mA).

Fredagens värde, 12.64 V, är från ca fyra timmar efter solnedgång, och det var också en mörk och mulen dag.
 

7 minuter sedan skrev IngemarE:

Minnesbackup till stereo och Victronprylarna i sig drar ju lite.

Gissar att "kollen" sker på plats via Blåtand och inte hemifrån via nätverk ?  För BT drar ju inte så mycket, men ett mobilt bredband kan sluka i sig en hel del....

Regulatorn, en PWM-regulator från Victron (enklare slaget) och Smartshunten är det enda som är inkopplat. Resten är bortkopplat genom strömbrytare, såna där rejäla med vridnyckel. Så det finns inget annat som drar.

Och ja, det är via BT från utsidan av båten. Den har ingen funktion som går via mobilnätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis drar regulatorn runt 10 mA och med dålig/ingen stöttning från solcellerna så blir det 7 Ah per månad. Kanske har du ytterligare något som drar 5-10 mA, kanske ett gaslarm, en radio med spänningsmatning till kanalminnet eller ett skiljerelä.

 

Det känns inte helt konstigt att spänningen är 12,6 någonting, det är ju ca. 5 % urladdning om det är nya våta batterier du har. Är det nya AGM så är det ju värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog samma problem som jag har, Laddningen kommer inte igång

förrän solpanelens spänning är minst fem volt högre än batterispänningen.

Så den behöver ge minst 17 voltin till regulatorn.

Så här års blir det inte ofta.

Regulatorn och battmetern drar ungefär 0.1 A och nätterna är mycket långa nu,

så jag har inte fått nånting in till batteriet på en hel vecka...

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Gissningsvis drar regulatorn runt 10 mA och med dålig/ingen stöttning från solcellerna så blir det 7 Ah per månad. Kanske har du ytterligare något som drar 5-10 mA, kanske ett gaslarm, en radio med spänningsmatning till kanalminnet eller ett skiljerelä.

 

Det känns inte helt konstigt att spänningen är 12,6 någonting, det är ju ca. 5 % urladdning om det är nya våta batterier du har. Är det nya AGM så är det ju värre.

Som sagt så finns det inget annat inkopplat. Anslutet till batterierna finns bara solpanelen, regulatorn och Smartshunten - resten är fysiskt bortkopplat. Gaslarm, radio med kanalminne och skiljerelä finns inte ens i båten.

Regulatorn har nog minst det dubbla i egenförbrukning, och Smartshunten ligger också runt 10-15 mA, så säg 30-35 mA förbrukning utöver självurladdningen. Så runt 1 Ah per dygn kanske. 100 Ah borde kunna tas ut utan att batterierna blir totalt slutkörda (räknar med att 300 Ah nominellt ger 120-150 Ah användbar kapacitet under optimala förhållanden, dvs långsam urladdning), vilket innebär ca tre månader. Jag ska se om jag kanske stödladdar under julhelgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev snoy:

Du har nog samma problem som jag har, Laddningen kommer inte igång

förrän solpanelens spänning är minst fem volt högre än batterispänningen.

Så den behöver ge minst 17 voltin till regulatorn.

Så här års blir det inte ofta.

Regulatorn och battmetern drar ungefär 0.1 A och nätterna är mycket långa nu,

så jag har inte fått nånting in till batteriet på en hel vecka...

Perra.

Nja, panelens toppspänning är nog 17 V, så den hade aldrig laddat i så fall... :D
Och de drar inte 0.1 A tillsammans, men kanske en tredjedel av det.
Smartshunten har en angiven förbrukning på <1 mA, men det tror jag inte på. En säkerhetsfaktor på 10 ger 10 mA, så det är det jag utgår från.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjordes ett test i praktiskt båtägande för något år sedan då minsta panelspänning var en parameter. Vissa laddar krävde väldigt hög spänning. Tror nästan victron var en av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev AndW:

Det gjordes ett test i praktiskt båtägande för något år sedan då minsta panelspänning var en parameter. Vissa laddar krävde väldigt hög spänning. Tror nästan victron var en av dem.

Fast "Victron" betyder ju inte så mycket. De har dussintals olika laddare, garanterat från flera olika tillverkare från början, och med olika konstruktioner. Den vi har är en enkel PWM-laddare som nog bara är en lätt ombrandad dussinapparat från nån stor fabrik i Kina.
I praktiken ska en PWM-laddare bara släppa igenom laddströmmen, med mer eller mindre upphackning beroende på hur stor spänningsskillnaden är mellan solpanel och batteri. Det sker ingen egentlig spänningsomvandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt  går att krångla till !!!! 

Varför inte bara ladda batterierna på hösten genom att antingen köra en sväng eller sätta dit en laddare tills det är fullt.

Och sedan koppla loss samtliga polskor från batterierna och åka hem över vintern!

Jag gör så och mina batterier tappar från 100% laddning till mellan 98% och 95% när våren kommer och jag återkopplar, sjösätter, startar och åker iväg utan några åtgärder under vintern.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Allt  går att krångla till !!!! 

Varför inte bara ladda batterierna på hösten genom att antingen köra en sväng eller sätta dit en laddare tills det är fullt.

Och sedan koppla loss samtliga polskor från batterierna och åka hem över vintern!

Jag gör så och mina batterier tappar från 100% laddning till mellan 98% och 95% när våren kommer och jag återkopplar, sjösätter, startar och åker iväg utan några åtgärder under vintern.

Du får göra precis hur du vill. Du får tycka nåt är krångligt hur mycket du vill, men visa lite hyfs i kommentarerna!

Förra vintern hade vi det bortkopplat, och batterierna hade obehagligt låg spänning då, gissningsvis motsvarande ca 30-40 procents laddning, trots en stödladdning under perioden.
Med tanke på att batterierna kan frysa sönder om de ligger för lågt, så är det för riskabelt att låta dem stå utan laddning hela vintern. Pga diverse skador (ryggproblem, en bruten fot) kan ingen av oss lyfta ur dem ur båten, och det finns ingen el inom räckhåll för att ladda i båten under vintern. Det är därför detta var en rimlig lösning, trodde vi.
Jag hade funderingar på att sätta dit en av 100 W-panelerna vi har liggande, men inte hunnit få på ordinarie plats än. Bara fästa den på fördäck med lite enklare virke för att hålla den på plats, och vinklad söderut. Men jag gick på råd och rekommendationer från andra trådar om att 40-50 W panel skulle räcka fint.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 45 W panel liggande horisontellt på däck, under ljus presenning. 3x75 Ah, enkel pwm laddare.  Voltmeter visar 13,5-14,4 hela vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev trewq:

Har en 45 W panel liggande horisontellt på däck, under ljus presenning. 3x75 Ah, enkel pwm laddare.  Voltmeter visar 13,5-14,4 hela vintern.

Kan ju faktisk vara presenningen som gör det. Vi har den i det fria, så om den låga solvinkeln gör att en stor del av solinstrålningen reflekteras bort på glaset, kanske för lite blir kvar. En ljus och diffus ljuskälla som en vit presenning kan ge mer direkt riktat ljus in på panelen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

En ljus och diffus ljuskälla som en vit presenning kan ge mer direkt riktat ljus in på panelen.

Min erfarenhet är att vinkeln inte är så avgörande. Ser det både på båtens (liggande helt horisontellt) och på husets paneler.

Tycker som sagt du borde få i lite mer "kräm", i vart fall så det inte går utför, inte ens mulna novemberdagar....:unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är regulatorn (i mitt fall Smart Solar 75/15) och smartshunten som "dödar" batterierna på hösten. På sommaren fungerar det kanske, men när solen inte ger så mycket så drar dessa så pass mycket ström att batterierna helt enkelt blir mer eller mindre urladdade av dessa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Du får göra precis hur du vill. Du får tycka nåt är krångligt hur mycket du vill, men visa lite hyfs i kommentarerna!

Tack för att du tillåter mig att  göra  som jag vill🙏. Det är ju inte automatiskt ohyfsat bara för att någon har en annan uppfattning om något än du.

Om ditt batteri tappar så mycket som du säger i självurladdning så skulle jag gissa på att det var moget för byte (kasst) redan innan vintern.

Frysrisken finns men ett fullt laddat batteri fryser sönder vid minus 67 grader!! Skulle det bli så kallt så har vi nog andra och större bekymmer än båtbatterier. Om batteriet är laddat till 80% fryser det vid minus 45 grader, även det betydligt kallare än vad vi riskerar i Sverige. Det är först när folk medvetet eller omedvetet har diverse elektroniska grejer inkopplade som belastar batterierna som fara uppstår för låga laddvärden. Därför SKALL man koppla loss polskorna och inte nöja sig med att bryta med batterifrånskiljare då vissa saker ofta är kopplade före brytarna.

Även du får göra som du vill, men mitt system har funkat för mig sedan1975 så det är nog inte nybörjartur. :)

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Min erfarenhet är att vinkeln inte är så avgörande. Ser det både på båtens (liggande helt horisontellt) och på husets paneler.

Tycker som sagt du borde få i lite mer "kräm", i vart fall så det inte går utför, inte ens mulna novemberdagar....:unsure:


Det är detta jag menar. Vid högsta solhöjden som är i dag, ca nio grader, reflekteras runt hälften av ljuset bort. Möjligen mindre om glaset har en antireflexbehandling.
Men det är vid högsta solhöjden. Under dagen är snittsolhöjden runt hälften av det, och förlusterna därmed ännu större. Och då är det mer än två månader till med samma eller lägre solhöjd.

image.png.b27180d66e32ea74272ec7830a14e9d8.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rascal:

Om ditt batteri tappar så mycket som du säger i självurladdning så skulle jag gissa på att det var moget för byte (kasst) redan innan vintern.

Frysrisken finns men ett fullt laddat batteri fryser sönder vid minus 67 grader!! Skulle det bli så kallt så har vi nog andra och större bekymmer än båtbatterier. Om batteriet är laddat till 80% fryser det vid minus 45 grader, även det betydligt kallare än vad vi riskerar i Sverige. Det är först när folk medvetet eller omedvetet har diverse elektroniska grejer inkopplade som belastar batterierna som fara uppstår för låga laddvärden. Därför SKALL man koppla loss polskorna och inte nöja sig med att bryta med batterifrånskiljare då vissa saker ofta är kopplade före brytarna.

Även du får göra som du vill, men mitt system har funkat för mig sedan1975 så det är nog inte nybörjartur. :)


Batterierna är bara några år gamla (från 2019 om jag minns rätt), så tror inte att det är nåt fel där. Alla fyra laddade ur i nästan identisk takt, helt oinkopplade i ett frostfritt garage. Och till långt under 80 procent, snarare 30 procent. Då kan det frysa redan vid runt tio minusgrader, och så kallt kan det absolut bli där båten står, även om det är ovanligt.

De enda saker som är inkopplade, som jag redan påpekat, är solpanelen via regulatorn, och däremellan Smartshunten. Inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

De enda saker som är inkopplade, som jag redan påpekat, är solpanelen via regulatorn, och däremellan Smartshunten. Inget annat.

 

Mina bilbatterier jag använde som blev skrot, var över 20 år gamla. Men hur som helst är jag övertygad om att smartshunten drar mer ström än den är specad för och likadant med solcellsregulatron. Kan testa att koppla in min smartsolar ikväll och mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade laddningen i det mulna vädret idag vid elvatiden 13.1V. Kopplade ur panelen och spänningen sjönk till 12,9 förstås. Mätte direkt på panelen 21,4V.

 Kopplade in den igen och spänningen steg till 13,1. Tillfredsställande.

Panelen lutar något mot norr. Kan det vara presenningen som fixar detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Batterierna är bara några år gamla (från 2019 om jag minns rätt), så tror inte att det är nåt fel där. Alla fyra laddade ur i nästan identisk takt, helt oinkopplade i ett frostfritt garage. Och till långt under 80 procent, snarare 30 procent. Då kan det frysa redan vid runt tio minusgrader, och så kallt kan det absolut bli där båten står, även om det är ovanligt.

De enda saker som är inkopplade, som jag redan påpekat, är solpanelen via regulatorn, och däremellan Smartshunten. Inget annat.

Förr brukade jag inför vintern ladda upp batterierna och sedan ladda en gång under vintern. Jag bröt allt med huvudbrytaren. Detta fungerade utan problem tills jag installerade solceller och en NASA BM-1. När jag för första gången efter instalationen kom ned i januari för att som vanligt göra vinterladdningen hade jag bara 11,8V i batterierna. Batteribanken består av 3 st 112Ah AGM batterier. De batterierna blev aldrig vad de varit igen. Numera laddar jag och kopplar sedan bort kabelskorna. När jag nu gör vinterladdningen så brukar spänningen ligga på 12,7V när jag börjar. Jag står i båtskjul, så solen ger ingenting under vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt en brytare på solpanelsregulatorn, som stängs av när båten hamnar i båthuset.

 

Min regulator är ändå sådan att den inte kan dra något från batterierna, bara lämna till. Det den behöver i egenförbrukning tar den från panelerna - om de lämnar något. Och om de inte lämnar något behöver den ju inte fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev excel319:

Förr brukade jag inför vintern ladda upp batterierna och sedan ladda en gång under vintern. Jag bröt allt med huvudbrytaren. Detta fungerade utan problem tills jag installerade solceller och en NASA BM-1. När jag för första gången efter instalationen kom ned i januari för att som vanligt göra vinterladdningen hade jag bara 11,8V i batterierna. Batteribanken består av 3 st 112Ah AGM batterier. De batterierna blev aldrig vad de varit igen. Numera laddar jag och kopplar sedan bort kabelskorna. När jag nu gör vinterladdningen så brukar spänningen ligga på 12,7V när jag börjar. Jag står i båtskjul, så solen ger ingenting under vintern. 

Jo, men det var ju i praktiken så vi gjorde förra vintern, fast batterierna var inte kvar i båten utan stod i frostfritt garage. Inget kopplat till polerna, utan helt "nakna". Var nere på ca 12 V efter fyra eller fem månader, från 12.8+ när vi ställde in dem. Det är för lågt för att jag ska tycka det är ok eller tryggt, så därför hoppades vi på att solpanelen skulle kunna hålla liv i dem under denna vintern. Eftersom vi inte klarar att lyfta ur dem pga kroppsliga besvär.


Det som ju var en delfråga var att Smartshunten ju anser att batterierna är på 100 % laddning, trots den låga spänningen. 12.62 V som det var senast är i alla fall 0.1 V lägre än jag anser att det ska vara. Det brukar vara en bra bit över 12.7 V under sommaren, när batteriet är i vila.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Det som ju var en delfråga var att Smartshunten ju anser att batterierna är på 100 % laddning, trots den låga spänningen. 12.62 V som det var senast är i alla fall 0.1 V lägre än jag anser att det ska vara. Det brukar vara en bra bit över 12.7 V under sommaren, när batteriet är i vila.

Ett problem brukar vara att shuntens elektronik/programvara i sig inte tar hänsyn till självurladdningen. Dessvärre har de ibland inte heller med sin egenförbrukning i kalkylen (den är ju normalt "försumbar", som det brukar stå i reklambladen).

 

I och med att den är en "Smartshunt" och även Blåtandsaktiv, så lär inte strömförbrukningen vara försumbar att batterierna efter 2 veckor utan (?) laddning fortfarande är på 100% laddstatus. Inte i verkligheten i alla fall.

 

Det skumma tycker jag fortfarande är att du inte verkar få kompensation via solpanelens laddning. För frågar du mig borde du får det, även med den dåliga vinkeln och utan presenning. Sedan kanske du får annat svar från andra, men det är som sagt där jag tycker det mest skumma är....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Ett problem brukar vara att shuntens elektronik/programvara i sig inte tar hänsyn till självurladdningen. Dessvärre har de ibland inte heller med sin egenförbrukning i kalkylen (den är ju normalt "försumbar", som det brukar stå i reklambladen).

 

I och med att den är en "Smartshunt" och även Blåtandsaktiv, så lär inte strömförbrukningen vara försumbar att batterierna efter 2 veckor utan (?) laddning fortfarande är på 100% laddstatus. Inte i verkligheten i alla fall.

 

 

Egenförbrukningen för Smartshunten anges till "<1 mA" i dokumentationen. Det tror jag inte på, men även med 10 mA i genomsnitt borde det inte handla om mer än några få Ah på de två veckor som gått sen den senast anser att batterierna blev fulladdade.
 

9 minuter sedan skrev IngemarE:

Det skumma tycker jag fortfarande är att du inte verkar få kompensation via solpanelens laddning. För frågar du mig borde du får det, även med den dåliga vinkeln och utan presenning. Sedan kanske du får annat svar från andra, men det är som sagt där jag tycker det mest skumma är....

Mm, jag tycker också att det borde bli nåt åtminstone. Besvärligt att försöka "felsöka" på distans. Nästa gång jag är vid båten är julhelgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev raol:

Jo, men det var ju i praktiken så vi gjorde förra vintern, fast batterierna var inte kvar i båten utan stod i frostfritt garage.

Båten är en bättre förvaringsplats än det "frostfria" garaget eftersom självurladdningen ökar med stigande temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Båten är en bättre förvaringsplats än det "frostfria" garaget eftersom självurladdningen ökar med stigande temperatur.

Nej, det är den inte. Om det fryser är det en katastrofal plats med tanke på spänningen i slutet av vintern. Garaget höll kanske 5-7 grader. Utomhus en normal vinter är det för det mesta inom -5 till +5 grader där. Ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Nej, det är den inte. Om det fryser är det en katastrofal plats med tanke på spänningen i slutet av vintern. Garaget höll kanske 5-7 grader. Utomhus en normal vinter är det för det mesta inom -5 till +5 grader där. Ingen större skillnad.

Om spänningen får gå ner så långt att de riskerar att frysa är batterierna sannolikt redan "märkta för livet".

Typiska symptom är, förutom minskad kapacitet, faktiskt just rejält ökad självurladdning....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...