Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johanove

Propeller anfrätt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

När vi tog upp båten i år så var anoderna runt propellern helt borta. Har båten i Öresund, vilken metall rekommenderas då? Tänker att det kanske finns någon bättre än den jag använde. (Kommer inte ihåg vilken det va tyvärr.) Anoderna va nya för säsongen.

 

Anoden på drevet verkar knapp angripen.. den satt där även förra året när vi tog upp för första gången. Måste va fel metall antar jag? 

 

Nu när jag tvättade propellerbladen ser jag fläckar som jag inte känner igen. Är dom anfrätta? Se bild

 

Tacksam för input!

 

Comfortina 32

Vpd1-30, S130 drev 

PXL_20221113_124200215.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men har ni målat eller anodiserat propellern med nåt? Det där är en bronspropeller, och borde vara guldig i färgen, inte grå. Om den är belagd med nåt, så kan det vara beläggningen/färgen som skavts av just där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl nåt dundermedel från Kina...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De VP foldingpropellrar som tillverkats sedan början av 2000-talet lär vara av marinbrons typ NiBrAl. En bra sådan brons tål saltvatten utan offeranod. Sätter man dit en offeranod så kommer den att förbrukas vare sig den behövs eller ej. (Sätter man en offeranod på en platinaplåt i havsvatten kommer den att försvinna snabbt trots att platina är absolut okänsligt för havsvatten.)
Propellrar till S-drev skall ha ett gummi/plastskikt mellan innernav och ytternav så att de är elektriskt isolerade från varandra. Det medför att drevet med sin offeranod inte samverkar med propellerns ytternav med sina propellerblad. 
Effekten av att man har en offeranod i kontakt med propellernav/propellerblad är bl.a. att det inte avgår några mikromängder av kopparjoner från bronset med följd att havstulpaner kan bosätta sig där, eftersom de skyr kopparjoner som pesten. 

Orsaken till att flera leverantörer har offeranoder på NiBrAl-propellrar är bl.a. att kunder och mindre pålästa instanser kräver dem, inte för att de  behövs mot korrosion.  

Vad gäller de små korrosionsprickar du har funnit på dina brons-propellerblad så orsakas de troligen av det faktum att om man gjuter marinbrons av typ NiBrAL och avsvalningen inte görs på rätt sätt, så kan legeringsmetallerna "klumpa sig" i den lilla skalan, och då uppstår "korn" av annan legeringssammansättning, som sen kan offra sig mot den omgivande legeringen. 
Antingen accepterar man dessa, för de lär snarare minska än öka med åren, eller så kan man t.ex. elektrolytförkoppra bladen, vilket dels stoppar vidare prickbildning, dels ökar det skyddet mot havstulpaner.  SXK:s tekniska kommitté i Göteborg har lång erfarenhet av att förkoppra propellrar med gott resultat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Jag badade bladen i lite vatten och citronsyra för att få bort det gråa smutset som va på dom vid upptagning. Ingen påväxt. Därefter skrubbade jag med svinto.. dvs inga konstiga ämnen. @raol @Hybro

 

MEN jag har insett att något är fel med insatsen/ plastskiktet. Se bild @Seawolf

 

Är detta något man kan fixa själv? 

PXL_20221113_124221122.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Johanove:

Tack för svar.

 

Jag badade bladen i lite vatten och citronsyra för att få bort det gråa smutset som va på dom vid upptagning. Ingen påväxt. Därefter skrubbade jag med svinto.. dvs inga konstiga ämnen. @raol @Hybro

 

MEN jag har insett att något är fel med insatsen/ plastskiktet. Se bild @Seawolf

 

Är detta något man kan fixa själv? 

PXL_20221113_124221122.jpg

Plast/gummiskiktet har två funktioner. Den ena är att fjädra en smula då man växlar, eftersom foldingpropellerblad är tunga. Det andra är att medföra en elektrisk isolering av innernav och ytternav så att inga galvaniska strömmar kan passera mellan dem.

Eftersom drevets egen offeranod inte förbrukas så är det troligen isolerat. Du kan mäta med en Ohm-meter att det är minst 10000 Ohm mellan inner och ytternav. Men gör det med propellern monterad, ifall axelmutterns låsning (beror av typ) skulle kunna komma åt ytternavet.
Att zinkanoderna på propellern var borta kan förklara varför din propeller inte var bevuxen. Antagligen var de i stort sett borta vid den tiden då havstulpanerna är på språng för att finna platser att sätta sig på.

 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...