Jump to content
Thursday 08 December 2022
Ruskpricken

Navigation? Vaddå-då?

Recommended Posts

Hå hå ja ja.....

Intressant läsning. Tryckte visst på rätt knapp med mitt inlägg.

Skönt att konstatera att åtminstone av de som svarat inte många som tar elektroniken för givet å enbart litar på det.

 

Bara lite om GPS i stan, nä, jag har en konstig "brevduva" mellan öronen å hittar överallt. Ibland kikar jag på en karta före resan å sedan har jag memorerat det hela. Gör faktiskt nästan lika med sjökortet å plottern.

 

 

Ang batteritorsk eller elfel. Nja....ni får tycka vad ni vill men risken för det är minimal. Jag har bara ett batteri å det för att slippa veva igång motorn å så för lanternorna när det blir mörkt. Klarar mig väldigt bra utan ström annars. När jag seglar själv i ytterskärgården har jag laptoppen på å kör med OpenCPN. För se grunden är svåra att se på ett papeprskort.

Å det viktigaste av allt, jag hara alltid örnkoll på var jag är hela tiden så blire fel så sitter jag inte i sjön, bara "på" sjön....fniss.😉

 

Nyfiken på flera komentarer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä inte bara sjökort för att ta sig i hamn denna gång...

O inte gick det att syfta heller. 

 

Vet att jag för säkerhets skull någon gång stannat motorn och bara lyssnat... I liknande situationer.

 

En gång när jag skulle passera Grumsfjorden, la jag mig helt stilla.

Dunk, dunk, dunk, dunk... hördes om babord ...

 

En annan gång en malande motor på lågvarv. Mitt framför mig kom en fiskebåt med trollingparavaner ute...

 

Här skulle jag bara in till hemmahamnen...

 

Bara papperssjökort hade inte funkat speciellt bra som synes. Ej heller en gast i fören med kikare.

Har även nu ett frammåtseende ekolod.

 

 

 

Oooops ... Gick inte att radera den ena videon.

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

I yngre dagar så seglade jag en del även om jag aldrigt ägt en segelbåt. Minns särskilt ett tillfälle då jag och en kompis var i Stockholms ytterskärgård (eller egentligen utanför, havet på ena sidan), det var otroligt varmt och nästan vindstilla. Gjorde ingen direkt fart åt något håll utan vi badade och snackade skit i princip hela dagen. Sen eftermiddag så började vi fundera på natthamn och det visade sig att ingen av oss hade hållit koll på var vi drivit iväg. Nyttig upplevelse att försöka orientera sig, tog en bra stund innan vi var säkra på var vi var. Hade givit ganska mycket för en GPS då!

 

Idag åker jag runt i en motorbåt mestadels i Mälaren, så länge jag är i någotsånär kända vatten fungerar gamla sjutumsplottern bra men det är ju en viss skillnad att segla i fem knop och tuffa fram i 25-30, svårt med någon översikt och ett jäkla zoomande för att se vart man egentligen är på väg och samtidigt hålla koll på ev grynnor. Till nästa år blir det en lite större plotter med bättre stöd för rutter så man lättare kan hålla koll på att man siktar på rätt sund, eller till och med kan ha delad skärm en lite utzoomad kartbild samtidigt utan att det blir för plottrigt. Papperskort ligger i båten, används för planering och översikt men aldrig under färd.

 

Häromveckan så var en kompis ute och fiskade, jäkligt dimmigt och dålig sikt så han håller sig nära stranden (också Mälaren). Plötsligt dyker det upp en styrpulpetbåt med ett lätt generat par som erkänner att de är vilse och batterierna i telefonerna har tagit slut. Slutar med att kompisen fick åka före och visa vägen till varvet som de letade efter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kom vilse i hemmafarvatten en höst, i dimma och bleke, detta var långt innan vanliga fritidsbåtsägare hade tillgång till gps-mottagare, eller ens viste vad det var för någonting.

Efter någon timmas virrande över farliga grund kom vi väldigt nära en ö med både en fyr och ett kummel på, det var Eggskär. Därifrån ser man vanligtvis Klädesholmens hamninlopp, men det var en ordentlig dimma, tjocka, det blev att ta ut kompasskurs och navigera ungefär en halv sjömil med död räkning. Sedan såg vi inte ens bryggorna inne i hamnen förrän vi var alldeles inpå, det var kanske 10-15 meters sikt. men efter bara några minuter började det blåsa och då lättade dimman.

 

Nästan samma situation nu i "modern tid" för ett par somrar sedan, inne i Åbyfjorden. En ordentlig dimma, sikten var då uppskattningsvis 50 meter. Då användes radarn i skarpt läge. AISen var ju delvis bra också, bara det att det är få fritidsbåtar som har en sådan... Klart att jag kollade på plottrarna, men dessa larmade om att positionsangivelsen delvis var otillräknelig, bristfällig GPS-signal. Det klarnade upp utanför fjorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...