Jump to content
Tuesday 07 February 2023
Ruskpricken

Navigation? Vaddå-då?

Recommended Posts

50 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Helt riktigt. Exempelvis att Du får problem med Dina batterier i båten, vilket Du enligt en annan tråd verkar ha...

Inga som helst problem med batterierna. Det är laddningen jag har problem med nu under vintern. Under sommaren fungerar allt perfekt.

Men även om man får det har de allra flesta en mobil eller annat, och kan använda gratisappar för att täcka upp för vad båtens "fasta" navigationssystem inte klarar.

Sen skrivs inte personliga pronomen med stor bokstav på svenska, bara ett tips.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev raol:

Men även om man får det har de allra flesta en mobil eller annat, och kan använda gratisappar för att täcka upp för vad båtens "fasta" navigationssystem inte klarar.

Jag vet inte hur din mobiltelefon fungerar, men jag behöver el för att ladda min. Dessutom rätt ofta om man använder en karttjänst. Får man elproblem i båten blir laddningen rätt svår. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag vet inte hur din mobiltelefon fungerar, men jag behöver el för att ladda min. Dessutom rätt ofta om man använder en karttjänst. Får man elproblem i båten blir laddningen rätt svår. 

Och nätverkstäckning behövs om man inte har laddat ner offlinekartor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet nån som hade en ide att montera magnetronen från en microvågsugn i stället för microvågshuvudet till en parabol.

Parabolen sen tidigare inriktad på typ Astra. 

 

Nu blev det aldrig av vad jag vet.... Och förmodligen finns skydd för sådana tilltag. T ex blockerande av allt för starka inkommande signaler.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag vet inte hur din mobiltelefon fungerar, men jag behöver el för att ladda min. Dessutom rätt ofta om man använder en karttjänst. Får man elproblem i båten blir laddningen rätt svår. 

Jag pratar här om så som säkert 98-99 procent av fritidsbåtarna i Sverige används, dvs man gör dagsturer eller åker hamn till hamn längs kusten. Om elsystemet i båten havererar slocknar ju inte mobilen samtidigt, utan klarar sig sannolikt resten av den färden. Sen är man i hamn och löser resten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kane:

Och nätverkstäckning behövs om man inte har laddat ner offlinekartor.

Ja, det har ju inget med båtens elsystem att göra. Mobilnätet slocknar inte för att båtens elsystem blir fel på.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev raol:

Ja, det har ju inget med båtens elsystem att göra. Mobilnätet slocknar inte för att båtens elsystem blir fel på.

 

Som tur inte. Men det är ju inte alltid man är inom nätets räckvidd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Kane:

Som tur inte. Men det är ju inte alltid man är inom nätets räckvidd.

Nä, men man får jobba på det för att tappa nätet längs Sveriges kuster. Ger man sig ut långt utomskärs är det en annan sak, men det gör nästan ingen. Då får man väl se till att ha lite extra grejer med sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det måste väl finnas fler än jag som inte har plotter? Jag använder sjökort på papper och har jag inte någon aning om var jag är så finns ju Google maps eller eniro på sjön på mobilen. Sen är min del av Västkusten ganska lätt att lära sig så jag har inte sett något direkt behov av ännu en dyr och stöldbegärlig båtpryl...

 

Edit: Har faktiskt en bra app som heter SailDroid som ger mig koordinater på var jag är, kurs och fart över grund. Där kan jag även lägga in Waypoints för att se hur långt jag har kvar till ett märke.

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev raol:

Jag pratar här om så som säkert 98-99 procent av fritidsbåtarna i Sverige används, dvs man gör dagsturer eller åker hamn till hamn längs kusten. Om elsystemet i båten havererar slocknar ju inte mobilen samtidigt, utan klarar sig sannolikt resten av den färden. Sen är man i hamn och löser resten.

 

Jag har ju råkat ut för ett elhaveri. Inomskärs, en helgtur, 4-5 timmar från hemmahamnen och möjlighet till service och 30-40% batteri i telefonen vilket räcker någon timme eller två med karta igång. Då var papperskorten rätt bra att ha så jag kom hem tyckte jag i alla fall. 
Hur hade du löst detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har ju råkat ut för ett elhaveri. Inomskärs, en helgtur, 4-5 timmar från hemmahamnen och möjlighet till service och 30-40% batteri i telefonen vilket räcker någon timme eller två med karta igång. Då var papperskorten rätt bra att ha så jag kom hem tyckte jag i alla fall. 
Hur hade du löst detta?

Normalt har jag mobilen inkopplad i ett USB-uttag i sittbrunnen så att den är fulladdad eller nära full hela tiden. Jag har dessutom alltid med mig en fulladdad powerbank (i mitt fall med kapacitet för 2-3 fulla uppladdningar av mobilen) för att kunna ladda mobilen om den tappar laddning oväntat snabbt.

 

Sen behöver man ju inte ha mobilen igång hela tiden för att navigera. Det räcker normalt med några sekunder för att se hur det ser ut närmaste minuterna framåt, sen följer man ju saker man ser runt båten, eller en viss riktning. Jag sitter ju inte och stirrar på plottern när jag seglar heller, utan det är kanske nån procent av totala tiden. När vi körde hem vår nuvarande båt efter köpet, ca sex timmar för motor, använde jag min mobil för navigeringen. Förbrukade kanske 30-40 procent av laddningen totalt. Plottern som satt i var antik, en Raymarine A70, så den använde vi inte aktivt, även om den var påslagen och fungerade.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad gjorde ma förr om man råkade få sina papperskort förstörda när man var ute, tex. vattenskadade i en störtskur eller sönderblåsta i en oväntad front?

Säkerheten (redundansen) är ju otroligt mycket bättre idag, även med enbart elektronik som t.ex en surfplatta med offlinekort i kombo med en mobil med onlinekort. I alla fall för gissningsvis 90% av inomskärstrafik och kustnära.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Nä, men man får jobba på det för att tappa nätet längs Sveriges kuster. Ger man sig ut långt utomskärs är det en annan sak, men det gör nästan ingen. Då får man väl se till att ha lite extra grejer med sig.

Beroende på operatör så saknas täckning på lite olika platser på Vänern. Sverige består av mer än Stockholms skärgård och Västkusten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev excel319:

Beroende på operatör så saknas täckning på lite olika platser på Vänern. Sverige består av mer än Stockholms skärgård och Västkusten.

Ok, men då är ju det en faktor man får ha med i beräkningen. T ex genom att man har offline-kartor i mobilen eller en nödströmkälla för plottern.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Boanjohan:

Vad gjorde ma förr om man råkade få sina papperskort förstörda när man var ute, tex. vattenskadade i en störtskur eller sönderblåsta i en oväntad front?

 

Jag har mina sjökort i plastfickor eller helt laminerade. Det värsta som kan hända är att de blåser överbord. Ska jag vara ärlig tittar jag inte speciellt mycket på dem, jag kan vattnen här omkring så bra att de sällan är med. Jag semesterseglar inte speciellt mycket och först då packas de med..

 

Det är roligt hur åsikterna under de senaste 20 åren har förändrats från att man alltid ska ha sjökort i pappersform med sig till att sjökort i plotter eller på mobil padda är så självklart att själva papperssjökortet blir ifrågasatt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga att elektroniska alternativ på inget sätt är sämre alternativ än papperskort. Att hävda motsatsen är ju bara stenkorkat.


Som alltid så handlar det om redundans om man vill påstå att man är en "riktig" båtfarare. Det gäller papperssjökort (t.ex. reservsjökort i ruffen) såväl som elektronik (flera oberoende plattformar inkl strömkälla), eller en kombo av papper och elektronik.


Ursprungsfrågan var väl huruvida det att titta på sjö, vind, vågor i kombo med sjökort i någon form och planering ( det TS kallar navigering) är något utdöende beteende. Nej tror jag. Men den grupp som tidigare navigerade med gula sidornas karta (för er som är av den generationen) har blivit större och gula sidorna nu ersatts med mobil/plotter/padda och bara tittande på plotter  och följer strecket. Men de är nog fortsatt i minoritet. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev excel319:

Beroende på operatör så saknas täckning på lite olika platser på Vänern. Sverige består av mer än Stockholms skärgård och Västkusten.

Absolut, men man måste ju såklart ha koll på området man ska åka i. Man är ju inte korkad bara för att man inte har sjökort över Gotland om det är Sankt Anna skärgård du ska semestra i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur klarar man sig utan papperskort? Hur klarar man sig utan plotter? Hur klarar man sig utan motor på en segelbåt? På en motorbåt? Om skepparen blir sjuk? 

 

Tröttsam diskussion, vill man färdas med papperskort, gör det. Vill man köra autorutt på plottern, gör det. 

 

Idag har vi vid nästan varje givet tillfällen ungefär fem av varandra oberoende GPSer ombord som visar med några meters marginal var vi är. Hade det varit för 20-30 år sen hade vi haft en uppsättning papperskort. 

 

Vilken situation är bäst? 

 

Jag använder jätteofta autorutt, det är sjukt bekvämt att få en linje som visar 'du ska hit', jag gör ofta avsteg från den, åker mellan öar eller väljer att runda något för att det är skoj. Men funktionen är ändå superbekväm.

 

Någon annan gör autorutt och åker på linjen, hela vägen. Ofantligt roligt för dom som säkerligen hittar till ställen de kanske inte annars hade kommit till. Garanterat fler som vågar sig ut i ytterskärgården i Sthlm bland grynnor och skit som inte hade gjort det annars. 

 

Har ingen statistik men killgissar hårt på att det är betydligt färre grundstötningar per åkt sjömil nu än för 30 år sen innan plotter. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Normalt har jag mobilen inkopplad i ett USB-uttag i sittbrunnen så att den är fulladdad eller nära full hela tiden.

Nu var ju elhaveri en del av ekvationen. Batteriet hade pajat, det visade fullt men när natten kom dog båten. Mobilen laddades därför inte heller. Någon powerbank har jag inte heller; den lär vara urladdad när man skall ha den ändå har jag resonerat.
Då var det hur som helst skönt att papperskorten fanns, och det gick att ta sig hem på gammalt vis.
Tyckte jag i alla fall 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Absolut, men man måste ju såklart ha koll på området man ska åka i. Man är ju inte korkad bara för att man inte har sjökort över Gotland om det är Sankt Anna skärgård du ska semestra i.

Betydligt enklare att veta att man har sjökort över området man ska navigera i än att veta vilken mobiltäckning området har. Men kan man ladda ned sjökortsmaterialet i förväg, så blir täckningen en ickefråga.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv kör jag surfplatta med Eniro offlinekort över den lilla del av Sthlms skärgård jag rör mig i. Sen har vi 4 mobiltelefoner och 3 surfplattor till utöver det, dock bara med online Eniro. Nån jävel av dessa bör ju ha batteri om "navigationsplattan" tar slut och batterier med solceller i båten pajar.  Och förhoppningsvis har någon av dem även kvar lite surf🙂 Täckning vet jag att det finns.
Som sista utväg får jag gå ner i ruffen och lyfta på dynan och ta fram papperskorten. 

Så personligen är jag inte rädd att hitta hem säkert😁

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tagit bort offtopic i tråden.

Vi håller oss till trådens ämne.

 

Vill ni diskutera stavning och personliga pronomen så går det bra att starta en tråd om det!

 

Trevlig onsdag!

 

//stavhammar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-11-15 vid 22:06 skrev Lintott:
2022-11-15 vid 21:35 skrev Makro:

Var det som hände i Polen alldeles nyss, felnavigerande robotar/drönare som flög vilse över Ukraina i brist på gps-signal?

Det kan även vara farkoster som skadeskjutits av Ukrainarna och därför råkat på avvägar.

Eller så blev de felprogrammerade av ryssarna i St Petersburg.

https://www.bellingcat.com/resources/2022/10/28/how-we-geolocated-a-photo-of-a-russian-missile-programming-team/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle tro att den största risken att sakna elektronisk navigation ombord är efter ett blixtnedslag i eller nära båten. Då kan det bli så illa att alla surfplattor, mobiltelefoner, datorer och plottrar man har ombord, utom de som ligger i ugnen, i en gammal matlåda i rostfritt stål eller är inlindade i folie,  upphör att fungera.

 

När jag och min fru är ute har vi minst två mobiler och en plotter med oss och när det drar ihop sig till åska åker alla utom en in i ugnen och/eller folie/matlåda.

 

Vi följer ändå ofta med någorlunda på papperssjökort så att vi lätt kan fortsätta segla om tex. spänningsmatningen till plottern skulle balla ur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Mackey:

Jag skulle tro att den största risken att sakna elektronisk navigation ombord är efter ett blixtnedslag i eller nära båten. Då kan det bli så illa att alla surfplattor, mobiltelefoner, datorer och plottrar man har ombord, utom de som ligger i ugnen, i en gammal matlåda i rostfritt stål eller är inlindade i folie,  upphör att fungera.

 

När jag och min fru är ute har vi minst två mobiler och en plotter med oss och när det drar ihop sig till åska åker alla utom en in i ugnen och/eller folie/matlåda.

 

Vi följer ändå ofta med någorlunda på papperssjökort så att vi lätt kan fortsätta segla om tex. spänningsmatningen till plottern skulle balla ur.

Jo, men man ska inte vara på sjön om det är risk för åska!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-11-16 vid 13:33 skrev sege:

Har ingen statistik men killgissar hårt på att det är betydligt färre grundstötningar per åkt sjömil nu än för 30 år sen innan plotter. 

Jag har hört motsatsen, dvs. att det blivit flera grundstötningar och olyckor och att en orsak är just fanatisk och blind användning av plottern.

Kraftigt äkade försäkringspremier tyder ju i alla fall på att skadorna per försäkrad båt ökat, men kanske inte skadorna per tillryggalagd distansminut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har hört motsatsen, dvs. att det blivit flera grundstötningar och olyckor och att en orsak är just fanatisk och blind användning av plottern.

Kraftigt äkade försäkringspremier tyder ju i alla fall på att skadorna per försäkrad båt ökat, men kanske inte skadorna per tillryggalagd distansminut.

I början tror jag absolut att det var en ökning, eftersom det fanns en stor ovana och övertro på sjökortens kvalitet (precisionen i GPS-systemet har aldrig varit en praktisk begränsning sen USA stängde av SA permanent för 22 år sen). Jag minns en artikel i Göteborgs-Posten om två äldre herrar som, enligt artikelns vinkel, räddats tack var GPS:en de hade i båten. De hade kört rakt upp på ett skär i tät dimma. Jag tyckte det var uppenbart att de hade kört på i hög fart utan sikt, och bara följt plottern. Ett ögonblick av ouppmärksamhet, så var de på land...

Att premierna går upp tror jag har minst lika mycket, kanske allra mest, att göra med att båtarnas värde skenar. 1000 skador för 30 000 kr är billigare än 500 skador för 150 000 kr. Typ...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har hört motsatsen, dvs. att det blivit flera grundstötningar och olyckor och att en orsak är just fanatisk och blind användning av plottern.

Kraftigt äkade försäkringspremier tyder ju i alla fall på att skadorna per försäkrad båt ökat, men kanske inte skadorna per tillryggalagd distansminut.

Finns väl ett uttryck för det som man hör ibland; elektronikassisterad grundstötning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tidigare, under en längre tid, hållit kurser för ett antal NFB-intyg, något som jag la på hyllan för några år sedan. En av de största förändringarna under den tiden var ändringarna av kursdeltagarnas fokus, framför allt gällande kursen för förarintyg. Tidigare var övningsuppgifterna med sjökort, passare och transportörer, olika typer av beräkningar osv väldigt populära, men på senare år var det mer intressant att resonera/diskutera vilken plotter som var bäst, touchscreen kontra knappar osv. Den egenskapen hos kursdeltagarna minskade rejält när det handlade om kursen för Kustskepparintyg, Utsjöskepparintyg osv., alltså sådana kurser som handlade mer om intresse. Visst samtalades det om plotter då också, men övningsuppgifterna och resonemangen kring dem var fortfarande mycket intressanta.

 

Min uppfattning är att den digitala navigationen har hjälpt oss att våga oss på utflykter vi tidigare kanske inte vågat göra. Antalet sjömil i nya vatten har nog ökat och därmed även en del tråkigheter. Jag anser inte att plotterns intåg är eländes elände. Plottern har hjälp många att komma ut på sjön och framförallt längre ut på sjön, något som tidigare var nästan förbehållet vissa andra. Om vi ser till att inte fastna med blicken i skärmen så blir det mesta bra.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/16/2022 at 2:21 PM, Peter_K said:

Nu var ju elhaveri en del av ekvationen. Batteriet hade pajat, det visade fullt men när natten kom dog båten. Mobilen laddades därför inte heller. Någon powerbank har jag inte heller; den lär vara urladdad när man skall ha den ändå har jag resonerat.
Då var det hur som helst skönt att papperskorten fanns, och det gick att ta sig hem på gammalt vis.
Tyckte jag i alla fall 🙂 

Jag hade startat elverket som vi har ombord. Ett problem med papperssjökort och totalt elhaveri utan backup är att de enligt mig är väldigt känsliga för mörker. Men det kan man ju lösa på olika sätt. En pannlampa med reserbatteri eller powerbank till mobil till exempel. Tror det kokar ner till att redundans är bra och hur man löser det ser olika ut beroende på vad man kan, vilken båt man har, var man är och så vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...