Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrille26

Yanmar yse8 stannar på lågt varv, ojämn gång

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte en båt i somras, och lite väl risktagande så var första gången jag provkörde den när jag körde den till Mem för att sedan köra Göta kanal med den.

Motorn startar lätt, kylvatten kommer som det bör, men när jag för gasreglaget nedåt (det är dubbelt reglage, ett för växel och ett för gas) så stannar motorn.

den bör stanna när gasreglaget förs i botten men i mitt fall så stannar motorn redan när jag passerar halvvägs av gasreglagets totala rörelselängd.

Det går att rädda motorstopp genom att snabbt föra upp gasen mot chokeläget igen för att sedan sakta sänka till en okej marchtakt. 
det här gör det väldigt svårt att växla mellan fram, neutral och back utan att behöva ”slå” i växel i högt varv.

Har ni några tips eller erfarenheter av var jag bör börja felsöka den är Yse8:an?

Bränslefilter är bytt i år bland annat.

Jag upplever också att motorn är väldigt knackig och går ganska okämnt och hårt men det kanske är normalt för en 50 år gammal encylindrig dieselmotor? 
Tack för alla tips och trix!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter normalt. Fins det ingen stoppskruv att justera tomgången med? Stoppar man motorn genom att dra tillbaka reglaget så långt det går eller är det ett stoppreglage också. Jag har glömt bort, för det är 40 år sedan jag skruvade med en sådan senast, men då blev det en hel semester i kompisens nyinköpta båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasreglaget är väl även stoppreglage. Avsikten var att det skulle vara ett större motstånd när man trycker ner gasreglaget från tomgång till stopp. Detta fungerade ofta dåligt redan från början pga att kablarna var så långa och hade så stort motstånd att man inte kände skillnad. Detta lär ju inte bli bättre med åren. 

 

Med detta sagt så borde inte motorn stanna redan när reglaget nått mitten. För mig låter det som att kabelns position behöver justeras. Om kabeln/reglaget går trögt så kan även kabelbyte behövas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Chrille26:

- - -

Jag upplever också att motorn är väldigt knackig och går ganska ojämnt och hårt men det kanske är normalt för en 50 år gammal encylindrig dieselmotor? 
- - -

Denna gamla encylindriga diesel går ojämnt på låga varv. Det finns en anledning till att de har ett stort tungt svänghjul...

 

Motorn är i grunden byggd för att stå och tuffa i evigheter med t.ex vattenpumpning, generatordrift o liknande industriella tillämpningar där den går kontinuerligt på måttligt höga varv där den är mindre skakig. Men den är byggd för ett långt liv så sköt den väl. En av de få svagheterna är avgaskröken som gärna rostar sönder när det går saltvatten i kylsystemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! 
Motorn gick konstant i 5 knop många timmar i sträck på Göta kanal i somras så jag litar ändå på motorns funktion i det avseendet. 
Det känns lite tråkigt att behöva lägga i fram eller backläge genom att växla på högt motorvarv, men jag kanske överdriver risken? Det är rak axel så inget drev finns.

Det är också lite tråkigt att försöka lägga till vid hamn eller vik när farten måste regleras genom att föra växel mellan fram och neutral istället för att sänka motorvarvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min YSM12 kan bli sån ibland.

Då luftar jag genom att lossa lite på kronmuttern till dieselröret på spridaren. Håller typ förhöjd tomgång. Spottar ut bränsle o luft.

 

Inte kärvar väl reglaget på motorn?

Smörja där hjälper också ibland.

 

Sen detta med returledning från spridare åter till finfiltret...

Matar tillbaks luft o lite bränsle...

Får göra så varv efter varv.

 

Kopplat ledningen till tanken i istället...

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinmotorer kan gå knackigt om tändstiftet inte är OK. Motsvarigheten för dieselmotorer är att spridarna har en dålig insprutningsbild (eller vad det heter). En inställning eller byte av spridare kan ge bättre bränslefördelning i cylindern så förbränningen blir bättre. Inställningen ska nog överlåtas till en lastbilsverkstad, marinmotorservice eller annan med rätt utrustning för provtryckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt!

Att få loss spridaren kan vara svårt.

Jag funderar på att lossa hela toppen och låta spridaren vara kvar om den inte lossnar, med lättade skruvar under gång.

Då kan jag se över ventilerna samtidigt.

 

En ny blockpackning behövs. Och rensa kylkanalerna i block o topp.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...