Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
namdo

Albin O21, vinterkonservering / rostskydd

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det blir nu första vintern med en Albin O21. Vi har haft bensinmotorer innan bl.a. Färe Göta och alltid nöjt oss med glykol för konservering. Albin-manualen nämner dock inte glykol, däremot finns det en ganska utförlig beskrivning av rostskyddsolja och att motorn skall köras med en rostskyddsblandning i cirka 1 timma. Till saken hör att båten under sommarhalvåret körts med en inblandning av mineralmotorolja. Bör det inte då gå att nöja sig med vanlig glykolkonservering?

 

Manualen tar också upp annat kring rostskydd, som att sota (?) motorn, byta ut motoroljan med konserveringsolja och fylla kylsystemet med konserveringsolja. Är det lika obligatoriskt som manualen får det att låta?

 

Tack på förhand

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev namdo:

Hej,

 

Det blir nu första vintern med en Albin O21. Vi har haft bensinmotorer innan bl.a. Färe Göta och alltid nöjt oss med glykol för konservering. Albin-manualen nämner dock inte glykol, däremot finns det en ganska utförlig beskrivning av rostskyddsolja och att motorn skall köras med en rostskyddsblandning i cirka 1 timma. Till saken hör att båten under sommarhalvåret körts med en inblandning av mineralmotorolja. Bör det inte då gå att nöja sig med vanlig glykolkonservering?

 

Manualen tar också upp annat kring rostskydd, som att sota (?) motorn, byta ut motoroljan med konserveringsolja och fylla kylsystemet med konserveringsolja. Är det lika obligatoriskt som manualen får det att låta?

 

Tack på förhand

Det har att göra med att manualen till en Albin O-21 är tryckt när den motorn var ny, och dom metoder och material som fanns då har moderniserats betydligt sedan dess. Glykolkörning är både säkrare och enklare. Konserveringsoljan gav inget frysskydd och krävde noggrann avtappning efter genomkörning.

Även motoroljorna är betydligt bättre idag så speciell konserveringsolja behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är Albin O-21 en inte allt för ny konstruktion, den börjar väl närma sig hundraårsstrecket vid det här laget.

Det man kan tänka på när det gäller denna motorn är att den inte har något oljefilter, så det är bra att verkligen byta olja varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att konservera cylindrar och ventiler. Skruva ur stiften, häll i lite olja i cylindrarna och kör med startmotorn ett tag. Om förgasaren har avtappningskran är det bra att släppa ut kvarvarande bensin ut flottörhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom det som tidigare sagts är det viktigt att ta bort , helst hela avtappningskranen på blocket så att allt vatten och mycket skräp i manteln kommer ut. Alltså inte bara köra i glykolblandning.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...