Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
MrMe

Varvräknare Volvo Penta AQAD40b

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis installerat nya instrument till mina motorer men åkt på patrull....

 

Varvräknarna som sitter original har fyra anslutningar (bortsett från belysning):

+ Blå/Röd

- Svart

W Grå (Enligt elschema GR/SB men på min båt är den grå)

G Grå

 

De nya varvräknarna har bara tre anslutningar (+/-/signal). Jag gissar att W bör vara signalen från generatorn men vad är G??

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en separat varvtalsgivare på den motorn och både G och W kommer från den. Signalen tas alltså inte fråm generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev excel319:

Det sitter en separat varvtalsgivare på den motorn och både G och W kommer från den. Signalen tas alltså inte fråm generatorn.

Ok... Tack för informationen!

 

Men... vilken av dem ska jag använda till min nya varvräknare? Eller passar inte den nya?😥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MrMe:

Ok... Tack för informationen!

 

Men... vilken av dem ska jag använda till min nya varvräknare? Eller passar inte den nya?😥

Förmodligen kommer den inte att funka, pentas maskiner har ingen jord till motorblocket så det behövs en separat jord till givaren som har två kontakter. Så är det i alla fall på mina TAMD 60.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MrMe:

Hej,

 

Har precis installerat nya instrument till mina motorer men åkt på patrull....

 

Varvräknarna som sitter original har fyra anslutningar (bortsett från belysning):

+ Blå/Röd

- Svart

W Grå (Enligt elschema GR/SB men på min båt är den grå)

G Grå

 

De nya varvräknarna har bara tre anslutningar (+/-/signal). Jag gissar att W bör vara signalen från generatorn men vad är G??

 

/Christian

Vad står det i monteringsanvisningen till varvräknaren? Går den att ansluta till induktiv givare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Vad står det i monteringsanvisningen till varvräknaren? Går den att ansluta till induktiv givare?

Monteringsanvisningen nämner bara ”signal in” och KUS hemsida är helt befriad från information…

 

mycket riktigt fungerade det inte…. Men om jag lokaliserar den där givaren och plockar över kabeln till generatorn borde det väl fungera? För inte finns det väl någon intelligens i motorn som kommer sakna den gamla signalen?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev MrMe:

Monteringsanvisningen nämner bara ”signal in” och KUS hemsida är helt befriad från information…

 

mycket riktigt fungerade det inte…. Men om jag lokaliserar den där givaren och plockar över kabeln till generatorn borde det väl fungera? För inte finns det väl någon intelligens i motorn som kommer sakna den gamla signalen?

 

/Christian

Har du anslutning W på generatorn kan du koppla varvräknaren dit. Sedan måste du kalibrera instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...