Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Var hitta stor spårskruvmejsel?

Rekommendera Poster

Har länge stört mej på att jag inte har tillräckligt stora skruvmejslar till min utombordare. Har ett par "stora" mejslar som är runt 10mm och en bits på 10mm som nästan är acceptabel till drevoljan men till trimventilen skulle jag behöva en ännu större.

 

Blev förvånad när jag varken på hornbach, bauhas eller biltema hittade någon större mejsel än 10mm.

 

Vad kör ni med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min slagskruvmejsel (Biltema tror jag) har stora mejslar. Funkar bra att skruva vanligt med också.

Edit: Tror nu den var från Classe men ingen av dem (Classe/BT) verkar ha stora mejslar i kittet längre.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bacho har bits i tvåpack upp till bredd 14 mm

 

1735847531_Bachosprskruvsbits.png.980e53cf9bad5f63427c2f162ebb0bac.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Min slagskruvmejsel (Biltema tror jag) har stora mejslar. Funkar bra att skruva vanligt med också.

Edit: Tror nu den var från Classe men ingen av dem (Classe/BT) verkar ha stora mejslar i kittet längre.

Min biltemaslagskruvmejsel har bara till 10mm, som sagt är den nästan tillräckligt stor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lintott:

Bacho har bits i tvåpack upp till bredd 14 mm

 

1735847531_Bachosprskruvsbits.png.980e53cf9bad5f63427c2f162ebb0bac.png

Nice! En uppsättning var av de 2 sista så är jag hemma.

Då är ju frågan var man köper dem. Vid en snabb googling hittade jag enklast på ebay, och det funkar kanske men frakten och kanske rull blir dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Dsl:

Nice! En uppsättning var av de 2 sista så är jag hemma.

Då är ju frågan var man köper dem. Vid en snabb googling hittade jag enklast på ebay, och det funkar kanske men frakten och kanske rull blir dyr.

Kolla med någon lokal järnhandlare, bildelshandlare, Hornbach eller liknande. Allt behöver inte handlas över nätet. De flesta butiker har rutiner för att beställa sådant de inte har i lager p.g.a. liten efterfrågan.

 

Du kan ju även leta bland Kamasas småplock. De brukar vara lite billigare än Bacho.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte denna förra året, just till att få upp pluggarna till växelhuset, fungerar utmärkt. Gissar på att det är oslagbart pris, dessutom fraktfritt.

 

Om du söker annan storlek, så kolla även där på Amazon, de har det mesta.

 

https://www.amazon.se/Stanley-skruvmejsel-sexkantsfäste-komponenter-FMHT0-62621/dp/B00SVDJ3VK/ref=sr_1_8?crid=1X5ETE64ASURF&keywords=stanley+fatmax+10&qid=1668145894&qu=eyJxc2MiOiIxLjY3IiwicXNhIjoiMC4wMCIsInFzcCI6IjAuMDAifQ%3D%3D&sprefix=stanley+fatmax+10%2Caps%2C80&sr=8-8

Redigerad av Kojak77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem med min bottenplugg, varje gång man slant minskade sannolikheten att man skulle kunna skruva ur den.

 

Tog den största mejseln jag hade och la på svets på båda sidor som jag sen slipade till 18mm som min bottenplugg har, fick man även till den där lilla konvexa formen. Bara se till att den mejseln får en alldeles egen liten plats i garaget :) 

 

//Klas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ledsnade på detta då det är stora pluggar i botten våra Penta 280-drev.

Polaren köpte två st slagmejslar och fräste ned dem till breda mejslar.

Sedan gick oljebytet galant. Den lånas ofta ut på båtklubben.

Jäkligt konstigt att dessa inte går att köpa färdiga?? Alla med drev mm behöver dem ju.

Vore kul att veta var marinverskstäderna använder?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wergis:

Vi ledsnade på detta då det är stora pluggar i botten våra Penta 280-drev.

Polaren köpte två st slagmejslar och fräste ned dem till breda mejslar.

Sedan gick oljebytet galant. Den lånas ofta ut på båtklubben.

Jäkligt konstigt att dessa inte går att köpa färdiga?? Alla med drev mm behöver dem ju.

Vore kul att veta var marinverskstäderna använder?

 

// Mats W

Lär stå penta på handtaget och säljes endast till verkstäder 😀

 

Lite som att man måste nolla ut servicelampan på nya Toyotas med ett verktyg som bara toyotaverkstäder får inneha. Snart får man inte byta olja själv i grejerna. Eller det kanske är så redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-11 vid 17:44 skrev Wergis:

-Vi ledsnade på detta då det är stora pluggar i botten våra Penta 280-drev.

Polaren köpte två st slagmejslar och fräste ned dem till breda mejslar.

Sedan gick oljebytet galant. Den lånas ofta ut på båtklubben.

Jäkligt konstigt att dessa inte går att köpa färdiga?? Alla med drev mm behöver dem ju.

Vore kul att veta var marinverskstäderna använder?

 

// Mats W

Ja, slipa till något själv är ju ett alternativ, bara det inte blir för mjukt så att man drar sönder spåret ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kanske kommit ett steg framåt, biltema säljer en bits sats som innehåller en 12mm spår:

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/kraft-bits-516-20-st-2000030860

 

Den verkar passa i slagskruvmejseln, och det blir förhoppningsvis perfekt till drevpluggarna.

 

Till trim-tilt ventilen får jag väl slipa till en befintlig mejsel, för jag misstänker att slagskruvmejseln inte gillar att bada i saltvatten (om ventilen behöver släppas när båten ligger i vatten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev 575fredrik:

Jag har en sån här.

Bits

Jag köpte en sådan, den verkade ju bra. 

Men den gjorde ingen nytta. det går inte att få bitset att stanna kvar i oljepluggens spår då man drar med spärrskaftet. Så det var bortkastade pengar, men den kanske kommer till användning någon annanstans i någon framtid, vem vet.

Jag använder den största spårskruvmejseln i denna satsen och greppar i fyrkantsklingan eller i toppen med en mellanstor skiftnyckel, det går väl ganska bra.

-Jag tänkte att jag kunde bocka en bit bandjärn i 90 grader, och slipa till ena ändan så att den passar i spåret på oljepluggen, men det har inte blivit av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte att jag kunde bocka en bit bandjärn i 90 grader, och slipa till ena ändan så att den passar i spåret på oljepluggen, men det har inte blivit av.

Så har jag gjort för att få ett verktyg till mitt tanklock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev 575fredrik:

Jag har en sån här.

Bits

Jag tycker att den funkar, men som @Georg_Ohm nämner är det lite svårt att hålla den rak i spåret med spärrskaft så jag tar en kort förlängare med t-skaft på så man inte snedbelastar.
Det finns säkert bättre med den har funkat för mig :)bild.png.a50abc62d7e586f3481faa23bf463d1f.png
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bacho:s slagskruvmejsel med bits , funkat i alla år tills bitsen gick av dock. Ny bits införskaffad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...