Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tippler69

Yamaha 60hk 2-takt trögstartad (vad är nästa steg?)

Rekommendera Poster

Köpte en Yamaha Autolube 60hk 2-taktare, 3 cylindrig äldre modell från slutet av 80-talet/början av 90-talet (oljepumpen bortkopplad, så olja blandas i bensinen) nu i höstas och jag visste att denna var lite trögstartad. Tidigare ägare hade denna hos en Marinservice i somras som inte hittade några fel, samt att den startade bra när dom testade den där.
 

Motorn startar direkt om man ger den ett litet sprut av startgas, då startar den direkt och går som en klocka, och startar utmärkt efteråt och så länge den är varm, men har den stått en dag då måste man använda ett litet sprut med startgasen igen för att få igång denna.

 

Känns som ett bränsleproblem så jag bytte bränsleslang från bensintanken till motorn, det hjälpte inte, så nu har jag bytt bränslefilter och detta hjälper inte heller, något tips på vad jag bör undersöka närmast?

20220922_111741.jpg

20220922_111753.jpg

20220922_111859.jpg

20220922_111947.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite (som jag uppfattar det) liknande besvär med en gammal utombordare jag hade för länge sen. Hade den inne på en firma som fick den att starta lätt (jag såg det hända) men för mig kinkade den. Löste det genom att tömma tanken och göra rent filtret som satt i tanken och byta slangar.

På verkstan hade de en annan tank de körde från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall jag testa, kan ju vara så enkelt, jag har en helt ny tank som jag kan testa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, excel319 said:

Kolla att choken fungerar som den ska.

Japp choken funkar som den skall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...