Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RuthII

Oljebyte backslag MD2030D

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare.

Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det sitter en mässing skruv på backslaget öppna den försiktigt o kolla oljan  finns en mät sticka på 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RuthII:

Hej,

 

Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare.

Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? 

 

Mvh

S-drev är en typ av backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nimbuss:

Hej det sitter en mässing skruv på backslaget öppna den försiktigt o kolla oljan  finns en mät sticka på 

130S har en oljesticka av plast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RuthII:

Hej,

 

Jag har en MD2030D i båten som jag köpte i somras. Aldrig ägt en båt tidigare.

Båten har ett S-drev, tror att det är ett 130s. Jag blir inte riktig klok på, då jag läser manualen, om jag behöver byta olja både i drevet och i backslaget, eller sitter backslaget i drevet så att säga? 

 

Mvh

Om du ska byta oljan i drevet, lossar du oljestickan och skruvar bort avtappningspluggen i botten av drevet. Var noga med att få dit packningen på avtappningspluggen när du monterar tillbaks den. Oljan fylls på genom hålet för oljestickan. Det finns ett sugrör för att suga ut oljan uppe på övre växeln men det röret slutar ovanför propelleraxeln, så det blir ganska mycket gammal olja kvar. Därför är det bättre att använda avtappningspluggen. Tidigare användes ATF-olja i drevet, men numera rekommenderas motorolja SAE 15W/40. Samma som i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

130S har en oljesticka av plast.

 

Precis, jag har en oljesticka av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

Om du ska byta oljan i drevet, lossar du oljestickan och skruvar bort avtappningspluggen i botten av drevet. Var noga med att få dit packningen på avtappningspluggen när du monterar tillbaks den. Oljan fylls på genom hålet för oljestickan. Det finns ett sugrör för att suga ut oljan uppe på övre växeln men det röret slutar ovanför propelleraxeln, så det blir ganska mycket gammal olja kvar. Därför är det bättre att använda avtappningspluggen. Tidigare användes ATF-olja i drevet, men numera rekommenderas motorolja SAE 15W/40. Samma som i motorn.

Ok, så om jag byter olja i drevet så innefattar det alltså även backslaget så att säga?
I manualen finns beskrivet hur man byter både i drev och i backslag, men jag antar att det är för att samma manual ska funka för båtar med rak propelleraxel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...