Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
dynaflux

Reservdelar till täckställning

Rekommendera Poster

Jag sålde min förra båt förra året och till den hade jag en däckställning där de T-formade anslutningarna som håller ihop överliggaren med benen var av plast, några hade spräckts och jag höll ihop dem med slangklämmor. Nu köpte jag ny båt - och samma fabrikat på däckställningen och här var flera T-stycken rejält spräckta och FUBAR (F--ked Up Beyond All Repair) och jag måste ha nya innan vintern kommer. Jag har googlat men inte hittat dem men de liknar ganska mycket Noa. 

 

Så om någon kan hjälpa mig att identifiera dem, inga bilder då det dröjer innan jag kommer till båtklubben. 

-  Aluminiumrör, uppskattningsvis 50 mm diameter

- Rören sätts ihop som äldre tältstänger - en mindre ansats går i andra rörets ände och låses med en fjäderbelastad pigg (som man alltså trycker in vid demontering. 

- T-kopplingarna som sammanfogar överliggare med benen är alltså i svart ABS-plast. 

-  Några av rören har fötter i plast för att ställa på däck eller marken, några har en bygel för att skruva på pulpiten. 
- Båda har legat i en bärväska i ljusgrått vävtyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50mm rör låter grovt, press & son och Noa använder 50mm aluminiumrör, och deras beslag kanske passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev No_jah:

50mm rör låter grovt, press & son och Noa använder 50mm aluminiumrör, och deras beslag kanske passar?

Nej, vad yrar du om. De har båda 35 mm nock- och benrör och 30 mm som teleskoprör i benen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Nej, vad yrar du om. De har båda 35 mm nock- och benrör och 30 mm som teleskoprör i benen.

Ja, det blev lite fel där jag menade att  press & och son och Noa använder 35mm rör, och dom inre teleskoprören är såklart tunnare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var Hjertmans som sålde dessa ställningar, vet dock inte om de fortfarande för dessa. Jag köpte dessa T-stycken som reservdel för ett antal år sedan där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dynaflux:

-  Aluminiumrör, uppskattningsvis 50 mm diameter

Låter grovt. Får du nog mäta för säkerhets skull innan du börjar jaga reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag kanske höftade till lite för bra när jag skrev 50 mm, de kan vara tunnare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag tror att det var Hjertmans som sålde dessa ställningar, vet dock inte om de fortfarande för dessa. Jag köpte dessa T-stycken som reservdel för ett antal år sedan där.

Jag tittade på Hjertmans sida - de har kopplingen som reservdel. Fabrikatet heter Multimarine och rören verkar vara 38 mm. Stort tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu funderar på att byta beslagen till NOA eller Press och son, så välj Press och son!

Jag har/har haft båda dessa fabrikat, och P&S har mycket vettigare beslag.

Mellan stöttor och takås är det en klämma som omfamnar takåsens rör, vinkeln är variabel.

Likaså är förlängningsbeslagen till takåsens rör mycket lättare att handskas med. Men skruvarna som man justerar teleskopsbenen med är mindre bra, men ändå bra mycket bättre än NOAs som har en lös det som är lätt att tappa bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om du nu funderar på att byta beslagen till NOA eller Press och son, så välj Press och son!

Jag har/har haft båda dessa fabrikat, och P&S har mycket vettigare beslag.

Mellan stöttor och takås är det en klämma som omfamnar takåsens rör, vinkeln är variabel.

Likaså är förlängningsbeslagen till takåsens rör mycket lättare att handskas med. Men skruvarna som man justerar teleskopsbenen med är mindre bra, men ändå bra mycket bättre än NOAs som har en lös det som är lätt att tappa bort.

Jag håller med om att beslagen från press & son känns bättre än Noa.

 

Dock är som du säger låsringen till teleskopbenen ganska smäckig, dels skär skruven fast i den gängade aluminiumringen, och så släpper plastkonoppen på skruven.  Jag har funderat på att borra upp gängade håler i låsringen och skruva i en rampamuff, om det ny finns tillräckligt med gods för det, och sen använda vanliga vingkruvar istället så kommer man ifrån problemet med att plasthatten släpper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Jag håller med om att beslagen från press & son känns bättre än Noa.

 

Dock är som du säger låsringen till teleskopbenen ganska smäckig, dels skär skruven fast i den gängade aluminiumringen, och så släpper plastkonoppen på skruven.  Jag har funderat på att borra upp gängade håler i låsringen och skruva i en rampamuff, om det ny finns tillräckligt med gods för det, och sen använda vanliga vingkruvar istället så kommer man ifrån problemet med att plasthatten släpper

Visst! samma för mig, jag har köpt reservdelar och även ersatt skruven med plastratt med en insexskruv.

Det jag uppskattar är att man kan montera P&S ställningen med handskar på händerna och som enda verktyg ett spärrskaft med 13 mm hylsa.

NOA är pilligare, små delar, där man måsta ta av sig handskarna, och även där plastrattar med tvivelaktig kvalitet, kanske från samma tillverkare..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det hade varit smidigare om press & son använt en bit stålrör samt vanlig skruv med sexkantskalle till läsringen, liknande denna:

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/tackstallningar/reservdelar-multimarine/lasring-till-multimarine-teleskopben

 

Den kanske rent av funkar att avända till press & son rören, den är ju faktiskt billigare också, ser dock ut som en grävre skruv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-10 vid 10:55 skrev No_jah:

Ja, det hade varit smidigare om press & son använt en bit stålrör samt vanlig skruv med sexkantskalle till läsringen, liknande denna:

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/tackstallningar/reservdelar-multimarine/lasring-till-multimarine-teleskopben

 

Den kanske rent av funkar att avända till press & son rören, den är ju faktiskt billigare också, ser dock ut som en grävre skruv.

Ja det skulle jag också tro. Du får väl borra upp hålet i röret litet.

Lägg litet fett på alla skruvarna så blir det lättare att demontera till våren och montering-demontering till nästa vintersäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...