Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
fxSol

Flipper eller SweMax 690?

Rekommendera Poster

Hej,

Är ute efter en båt som ska användas till att puttra runt med familj i lugna vatten men även till att åka ut på öppet hav för att fiska med. Så med andra ord det kan bli hög sjögång. Min fråga är som följer, vågar man köpa en gammal Flipper 700 alt. en Swemax 690? Är helt novis när det kommer till båtar men av någon

skum anledning verkar jag mer förtjust i SweMax, varför vet jag inte men formen är mer tilltalande. Men är osäker på om gammal glasfiber verkligen håller och inte frasas sönder.....behöver jag vara orolig och vad ska man tänka på vid köp av båt?

 

Mina första stapplande steg från landkrabba till skeppare måste börja någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtlivet och MG.

 

En gammal båt och gammal motor kan kräva lite kärlek och kunskap. Men är man inte rädd för det så är det väldigt givande och vill man lära sig finns det massor att ta del av här och på andra ställen på nätet.

 

Just att glasfiber frasas sönder tycker inte jag du behöver vara så rädd för. Det håller länge. Motor och andra system går sönder före det. En annan risk är att de flesta båtar är förstärkta med andra material, till exempel trä, mellan lager av glasfiberarmerad polyester och kommer det in vatten blir träet skadat och mister sin styrka.

 

Men jag skulle inte vara rädd att köpa en gammal båt (har flera faktiskt) men man behöver vara lite beredd på att det är just en gammal båt.

 

Jag gillar både Swemax 690 och Flipper 700. Jag skulle titta efter den med fräschast dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev fxSol:

Hej,

Är ute efter en båt som ska användas till att puttra runt med familj i lugna vatten men även till att åka ut på öppet hav för att fiska med. Så med andra ord det kan bli hög sjögång. Min fråga är som följer, vågar man köpa en gammal Flipper 700 alt. en Swemax 690? Är helt novis när det kommer till båtar men av någon

skum anledning verkar jag mer förtjust i SweMax, varför vet jag inte men formen är mer tilltalande. Men är osäker på om gammal glasfiber verkligen håller och inte frasas sönder.....behöver jag vara orolig och vad ska man tänka på vid köp av båt?

 

Mina första stapplande steg från landkrabba till skeppare måste börja någonstans.

Hej och välkommen till MG 🙂

De båtarna du nämner är ganska lika varann, faktiskt. Båda är bra båtar, stabila och trygga. Har haft förmånen att åka med kompisar som haft dessa båtar (var för sig :-D)

 

Det jag kan tycka är väl att Swemax 690 är lite mer av puttraruntbåt medans Flipper 700 är lite mer av åka (lite, lite) snabbare - Men det går alldeles utmärkt att puttra runt med den också 🙂

Plasten är inget att oroa sig för, kan jag tycka. Har själv en Nidelv 28 från 1982 och oroar mig inte för den biten alls. Det som i så fall är något man ska kolla upp är motorskicket, då de är (oftast) av äldre modell och behöver lite mer kärlek. Min egen är en VP TMD40B från 1985 och den kan man väl säga att den behöver en jä**a massa kärlek. Men den tuffar och går på ändå, med en massa svordomar på höstkanten när man plockat upp båten, och vårkanten innan man sjösätter igen. Men under sommaren så stånkar och frustar den på, efter de kramar man gett den.

 

Om du frågar efter vad jag tycker om de båtarna, så är det i stort sett dött lopp från mig Jag gillar båda två, med kanske lite övervikt för Flippern 🙂

Lycka till med det du bestämmer dig för, det är som sagt bra val, båda två 🙂

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, rejas said:

Välkommen till båtlivet och MG.

Just att glasfiber frasas sönder tycker inte jag du behöver vara så rädd för. Det håller länge. Motor och andra system går sönder före det. En annan risk är att de flesta båtar är förstärkta med andra material, till exempel trä, mellan lager av glasfiberarmerad polyester och kommer det in vatten blir träet skadat och mister sin styrka.

Hur kan man "felsöka" detta? Om trät är inplastat blir det svårt att se med blotta ögat. Skiljer sig Flipper och SweMax i konstruktionen i mängden "trä"?
Tack för ditt svar 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du pratar om sjögång, ingen av dem är väl några offshore racers direkt om du vill kunna hålla planingsfart till och från fiskeplatsen.
Frågan ställdes redan 2004 :)

 

Redigerad av Makro
länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Makro said:

Du pratar om sjögång, ingen av dem är väl några offshore racers direkt om du vill kunna hålla planingsfart till och från fiskeplatsen.
Frågan ställdes redan 2004 :)

Tack för ditt svar. Är i ärlighetens namn inte intresserad av att köra fort utan tar mig fram gärna i lugnt tempo. Gör även så på våra vägar 😃

Var mer intresserad av att veta om det är "säkert" att ta en så pass gammal båt off-shore 😃
och att den inte pulveriseras vid en lite större våg 😃
Ska modda båten ganska rejält. Vilka av dessa 2 båtar har mer "utrymme" under däck?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Kenneth_S said:

Hej och välkommen till MG 🙂

De båtarna du nämner är ganska lika varann, faktiskt. Båda är bra båtar, stabila och trygga. Har haft förmånen att åka med kompisar som haft dessa båtar (var för sig :-D)

 

Det jag kan tycka är väl att Swemax 690 är lite mer av puttraruntbåt medans Flipper 700 är lite mer av åka (lite, lite) snabbare - Men det går alldeles utmärkt att puttra runt med den också 🙂

Plasten är inget att oroa sig för, kan jag tycka. Har själv en Nidelv 28 från 1982 och oroar mig inte för den biten alls. Det som i så fall är något man ska kolla upp är motorskicket, då de är (oftast) av äldre modell och behöver lite mer kärlek. Min egen är en VP TMD40B från 1985 och den kan man väl säga att den behöver en jä**a massa kärlek. Men den tuffar och går på ändå, med en massa svordomar på höstkanten när man plockat upp båten, och vårkanten innan man sjösätter igen. Men under sommaren så stånkar och frustar den på, efter de kramar man gett den.

 

Om du frågar efter vad jag tycker om de båtarna, så är det i stort sett dött lopp från mig Jag gillar båda två, med kanske lite övervikt för Flippern 🙂

Lycka till med det du bestämmer dig för, det är som sagt bra val, båda två 🙂

Tack för ditt svar! 😃
Kommer nog bli den som har mest utrymme under däck. SweMax verkar vara lite högre men det kan vara en synvilla? Utbudet på båtarna är inte det bästa. Antingen så är det strul med motorn eller så är priset lite väl i överkant. Finns en SweMax här i Stockholm som är till salu men måste gå och kika på den innan jag bestämmer mig (egentligen har jag ingen aning om var jag ska titta efter och vad som är vikitgt) Är en säljarens dröm..

Finns en Flipper 700 som är i närområdet men motorn "smäller" och ryker då från toplock vid farter över 7-8 knop...tomgång går den fint 😃 Den har jag inte lust att köpa och säljaren vill heller inte gå ner i pris trots att motorn e kajko..vad det nu kan vara för fel...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...