Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ruskpricken

Bygga flotte för vassröjning

Rekommendera Poster

Hallåj.

Kanske fel forum/tråd? Får kanske på nöten? För se jag skall röja lite vass å det finns alltid nån miljömuppe som kommer å tycker det ena å det andra.

 

Grannarna har röjt en massa vass i våran vik å det blev bra, samtidigt som det blev ändrat å annorlunda. Fler fåglar men vissa andra försvann. Hur som, jag får inte längre näckrosor å framförallt  gäddnate i propellern å slipper bada varje gång jag lämnar bryggan.

 

Har införskaffat en klippare från Dorotea. Man sätter den på ekan å tuffar runt. Efterhåller det som det stora aggregatet har klippt rent. Framförallt efterhåller jag vid min egen bryggaa av skäl som ovan. Säkrare än att gå med lien i ekan, å så går det inte åt två pers.

 

Till saken. Har sett på bla nätet en som byggt sig en flotte å har monterat en likadan klippare på sidan. Hittar inte länken men filmen heter:

 vassklippare-HSk7kEkDKw8.mp4

Skulle gärna vilja bygga nått liknande eller bygga om nått lämpligt objekt. Grejen är att en flatbottnad sak kommer upp nära land när det grundar upp å jag har dybotten.  Funderar nästan på att sätta 4 skottkärrehjul under, åtminståne 2 framtill,  å så en kortriggad snurra i aktern. Det skulle underlätta att köra upp det hopsamlade klippta på stranden.

 

Tacksam för tips å ideer å ev var jag kan få tag på ett lämpligt objekt att bygga om. Kom ihåg att min pensionärsbyxa har små fickor men se tid det har jag å har inte tummen mitt i heller. Bilden har jag "ärligt" stulit från sagda film på nätet.

Tackar.

Ruskpricken

vassklipparflotte.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tonåren hittade nån i kompisgänget en flotte. Ingen aning om vem som byggt den eller var den kom från. Det var en enkel ram av träreglar. Fyra längs ytterkanterna och en eller två tvärgående "inuti" ramen. Ovanpå ett däck av enklare ribbor, parallella med kortsidorna. Under var det tjocka frigolitblock. Som jag minns det var den kanske 2.4 x 1.2 m. Flera av oss i gänget paddlade runt på denna i hamnen då och då under några veckor en sommar. Stabil och bra.

Skulle jag bygga en flotte i dag skulle jag bygga den enligt den modellen.

 

Kollade priser lite snabbt och tror att materialkostnaden hamnar under en tusenlapp, där frigoliten utgör kanske 2/3. Då räknade jag på en som är ca 2.5 m lång, 1.3 m bred och kan bära 150-180 kg.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Ruskpricken:

---

Hittar inte länken men filmen heter:

 vassklippare-HSk7kEkDKw8.mp4

vassklipparflotte.png

 

 

Å så har de modifierat till version 2:

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack förtipset om pomtoner.

Tror det blir enklast å billigast med en luftät låda av byggplyfa å så epoximåla utvändigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt och enkelt blir det med plasttunnor. Jordbruk och industri har de här till lust och leda. Jag fick 8 st av en bonde som köper fodertillskott i tvåhundraliters tunnor med skruvkorkar. Hållbara och lätta att fästa med rostfria stålband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, plasttunnor skulle va bra. Tror dock att det blir för "djupt".Tänker på när jag skall gå in nära mot stranden. Att vada i knädjupt är nästan uteslutet då man sjunker till anklarna i dyn, dybotten.

då äre nog bättre med bara 20 cm tjocka frioglitklumpar å så lägga en skydddande plyfa unde dem som skavskydd. men då kan  man kanske likagärna göra en hel botten av samma skiva å så luftätt så spar man in frigoliten.

Tja...

 

kliahuvet.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Jo, plasttunnor skulle va bra. Tror dock att det blir för "djupt".Tänker på när jag skall gå in nära mot stranden. Att vada i knädjupt är nästan uteslutet då man sjunker till anklarna i dyn, dybotten.

då äre nog bättre med bara 20 cm tjocka frioglitklumpar å så lägga en skydddande plyfa unde dem som skavskydd. men då kan  man kanske likagärna göra en hel botten av samma skiva å så luftätt så spar man in frigoliten.

Tja...

 

kliahuvet.gif

Fast med frigoliten behöver du aldrig fundera på vad som händer om det blir en läcka. Djupgåendet med en konstruktion som jag beskriver ovan är ungefär 15-20 cm som mest.
Och varför skavskydd mot en dybotten?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev raol:

Fast med frigoliten behöver du aldrig fundera på vad som händer om det blir en läcka. Djupgåendet med en konstruktion som jag beskriver ovan är ungefär 15-20 cm som mest.
Och varför skavskydd mot en dybotten?

Håller med Raol, jag hade satsat på frigolit då det är billigt och ingen täthet i skrov behövs.

Ett rektangulärt tvärsnitt på flytkroppen är att föredra istället för ett runt (tunnor) eftersom det ger mer flytkraft per cm djupgående (alltså blir djupgåendet mindre).

Frigolit är ju inte särskilt hållfast och smular förbannat mycket, så ett skavskydd hade jag själv satsat på för att slippa att det ser ut som om det snöat i viken efter upptagning/sjösättning etc.

Och med tanke på att minimera plast utsläpp i miljön🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en beskrivning så sent som idag om det/den frigolit man har som markskiva under betonggrund. Den skall inte smula å är kompakt å" uger inte vatten. Skulle ev kunna ha det under en fyrkantig skiva av byggplyfa å så en ram runt-. Tål att tänka på å räkna på pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Fick en beskrivning så sent som idag om det/den frigolit man har som markskiva under betonggrund. Den skall inte smula å är kompakt å" uger inte vatten. Skulle ev kunna ha det under en fyrkantig skiva av byggplyfa å så en ram runt-. Tål att tänka på å räkna på pris.

Jag hade använt solitt trä i stället för plywood. Har dåliga erfarenheter av plywood och konstant fukt. Det buktar och slår sig, sväller och blir fult. Kör enkla ribbor/plankor av trä i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Fick en beskrivning så sent som idag om det/den frigolit man har som markskiva under betonggrund. Den skall inte smula å är kompakt å" uger inte vatten. Skulle ev kunna ha det under en fyrkantig skiva av byggplyfa å så en ram runt-. Tål att tänka på å räkna på pris.

Om Du känner någon markentreprenör kan Du kolla om Du skulle kunna få något paket Jackon Super XPS eller liknande XPS. Den "frigoliten" används bl.a. under tungt belastade konstruktioner, i brobyggnationer, vägkonstruktioner och liknande. Den suger inget vatten och är mycket tät och lär därför hålla en bra tid framöver för Dina ändamål. Densitet 30-40 kg/m³.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på att bygga en klassisk ökstock. Det vill säga en flatbottnad båt som är tvär i båda ändorna och där botten är så mycket uppböjd i ändorna att det inte behövs någon gavel.

En sådan båt fastnar inte i gyttjan så som en flotte med pontoner eller tunnor eller frigolitblock gör. Den glider fram som en pulka över både vass och näckrosor och gyttja. Överhänget fram gör att man kan gå iland torrskodd också där det är långgrunt. Normalt är djupaste punkten akterom mitten för att fören verkligen skall glida över allt.

 

Traditionellt bygger man med 16-20mm tjocka spontade bräder i botten.  Sudarna (sidorna) brukar vara kring 22mm tjocka och gissningsvis 12 tum breda. Stammarna (de tvärgående balkarna i var ända) brukar man tälja till med yxa av en halv stock. Vrängerna (spanten) är tillhuggna av en liten granstam med kvarsittande rot. Allt av gran. Det enda man behöver köpa om man har skog att ta ur är något kilo spik.

Vill man bygga snabbare och satsa mer pengar kan man bygga av kryssfaner (plywood). Lämpligen 6mm "föusfaner". De där skivorna med en brun och en gul sida som används på väggarna i fähus och svinhus.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...