Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Comfort4

båt priser

Rekommendera Poster

Hej på er

funderar lite på vart båtmarknaden är på väg, mäklarfirmorna annonserar flitigt samma båtar om o om igen för tillfället. Efter ett par minst sagt enkla år ,när det betalats höga priser för deras båtar. Vår båtgranne sålde sin 39 fotare för 1 miljon för 3 år sen, den annonserades för 1250 nu i somras, inte hade båten blivit bättre snarare tvärtom, men den gick på ett par dar

för egen del så har jag den båt jag önskar och skall ej sälja, men tycker lite synd om dem som rusat iväg o köpt allt för dyra båtar under dessa år. Men är egentligen mest nyfiken på vad man tror om framtiden. Blir det pris ras? ligger de kvar på höga nivåer, eller blir de dyrare?

det som talar emot båtmarknaden är ju stigande räntor, dyrare att äga , och kanske försämrad arbetsmarknad.

Det som talar för fortsatt höga priser är ju just att nyproduktionen är såpass dyr idag

 

Ser fram mot att höra era åsikter, så om några år när vi får facit kan man se om vi var rätt ute :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Marknaden har alltid rätt" om man får travestera lite. Tror lite på vilken prisklass vi talar om. Maxi 77/68, If, Viggen, Vega etc tror jag inte påverkas speciellt mycket. Ett snäpp upp, 100´ -200´ är lite svårare - som vanligt beroende på skick och modell; ny motor/segel etc. Över 200´ Hade en båtgranne som sålde en Monsun i gott skick för 260´- 270 för ngt år sedan om jag minns rätt, en rätt tidlös modell, även om jag sitter på en själv 🙂 . Över 300´ kanske är svajigare då det är en del om man inte är stadd vid kassa alt en för inbyte. Men men, tiden stand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora båtar kommer att behålla värdet väl. Mindre båtar kommer att tappa värdet och gradvis sorteras ut från marknaden. I dag är den nivån kanske runt 8 meter. Om 10-15 år är den kanske en dryg meter till.

 

Brasklappen är ju eventuella lagändringar och andra regleringar som kan påverka.

Skulle t ex bottenfärger med gift/koppar förbjudas helt skulle bobara segelbåtar på västkusten bli helt omöjliga att äga. Bara trailerbara segelbåtar går att använda då.
Då skulle marknaden för segelbåtar i Sverige halveras, och östkusten, Danmark och Norge skulle få "absorbera" en del av det ökade utbudet genom lägre priser inom vissa segment.


På 20 års sikt försvinner förmodligen diesel som bränsle, och då kommer det att bli besvärligt. Riktigt stora båtar kan byggas om för eldrift, visserligen till en stor kostnad, men rimlig i förhållande till båtens värde. Där finns platsen och viktkapaciteten. De minsta båtarna, som i dag är dagseglare eller trånga segelbåtar med utombordare för kortare motordrift, kan förstås använda elektriska utombordare. Kvar blir de medelstora segelbåtarna, som är för små för att bli eldrivna, men för stora för att bara ha en liten hjälpmotor.


Sen finns det diskussioner om bryggplatser och skuggning, som kan påverka möjligheten att alls ha en båt i vattnet, men det är mindre risk tror jag. Mer en fråga om att nya platser inte tillkommer än att existerande plockas bort.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/8/2022 at 3:05 PM, Comfort4 said:

Ser fram mot att höra era åsikter, så om några år när vi får facit kan man se om vi var rätt ute :) 

En hobby skall kosta. Ju mera det kostar destu bättre hobby är det! Vill du ha avkastning på insatt kapital så rekommenderar jag aktier eller dylikt  :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hobby o hobby.

 

Livsstil som pensionär🤫

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-10 vid 23:08 skrev Grumpy:

En hobby skall kosta. Ju mera det kostar destu bättre hobby är det! Vill du ha avkastning på insatt kapital så rekommenderar jag aktier eller dylikt  :)

Jodå att hobbyn/livsstilen kostar är helt ok

men båtar har ju varit som aktier sista åren 

kommer det att fortsätta? Eller rasar marknaden igen som det blev runt 2010

nör de gamla båtarna trissats upp till 5-600000

o sjönk till 2-300000 kr 

Hobbyns prislapp får gärna va hög annars😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser värdeutvecklingen ut på den bil du äger..?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur ser värdeutvecklingen ut på den bil du äger..?

Går faktiskt inte att jämföra båt med bil. Hur ser husvärdet ut jämfört med din bil, ungefär lika jämförelse i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur ser värdeutvecklingen ut på den bil du äger..?

Det finns faktiskt bilar som stiger i värde. Vi har två sådana i familjen.

Sedan finns det bilar folk köper för att man tror de skall stiga i värde. Inte sällan sker det motsatta...

 

Men jämförelsen med en bruksbil och en bruksbåt är inte helt haltande i alla fall, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Går faktiskt inte att jämföra båt med bil. Hur ser husvärdet ut jämfört med din bil, ungefär lika jämförelse i så fall.

Nja, huset är ju varken en hobby eller ett fordon. Men jag är medveten att en båt inte följer samma värdekurva som en bil. 
 

Däremot är det kanske rimligt att tänka sig att båten inte står kvar i samma värde som när man köpte den. Det fanns en tid

när man kunde köpa en båt för 100.000 kr och sälja den för 100.000 kr tio år senare, men då var den normala inflationen 10-14% per år, så i praktiken tappade båten i värde lika mycket. Den inflationen vi har nu är ju på pappret lika hög, men den är väldigt snedfördelad på energi, viss mat och bränsle t ex. 
 

Dvs, man kanske får vara beredd att räkna med att ens båt tappar i värde, att hobbyn får kosta. Har man inte råd har man nog skaffat en för dyr hobby (eller för dyr båt). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att priset för begaggnade båtar som "vanligt" folk har råd med kommer sjunka i pris. Inflation borde göra att dessa håller i pengarna eller passar på att sälja kapitalvaror som inte används.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-08 vid 14:32 skrev raol:

 Riktigt stora båtar kan byggas om för eldrift, visserligen till en stor kostnad, men rimlig i förhållande till båtens värde. Där finns platsen och viktkapaciteten.

 

Vad menar du med riktigt stora båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev segelbagaren:

Vad menar du med riktigt stora båtar?

När man kommer upp runt 15 m och större, är båtarna så pass stora att man kan få plats med stora batteribanker, och båtarna är så stora att en elmotorombyggnad och batteriinstallation är en relativt sett "liten" del av båtens värde. Har man en båt på 8 m är den kanske värd 30 000 kr och väger två ton. Att då bygga om den för 150 000 kr och addera kanske flera hundra kg batterier är inte rimligt. Men en 15-metersbåt kanske är värd 1.5 milj, väger 15-20 ton, så att konvertera den för kanske 600 000 och lägga till ett ton batterier är en betydligt rimligare åtgärd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-08 vid 14:32 skrev raol:

På 20 års sikt försvinner förmodligen diesel som bränsle

 

Vad grundar du detta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Capitan:

 

Vad grundar du detta på?

Om lite drygt 10 år kommer bränsledrivna bilar inte längre få säljas nya. Redan innan det kommer de flesta nya bilar vara elbilar, för tillverkarna vill inte riskera att sitta på osäljbara bilar mot slutet, och marknaden för nya bränsledrivna bilar blir minimal när köpare inser att nästan alla andra bilar i samhället är elbilar, så andrahandsvärdet riskerar att bli katastrofalt. När vi väl är där kommer förändringen att gå snabbt. Jag tror att det redan ca 2035 kommer att vara en stor majoritet elbilar i hela fordonsflottan. Även den tunga fordonstrafiken kommer att förändras, med hög grad av eldrift, hybriddrift och andra lösningar. Dieseln som finns kvar kommer i högre grad vara till övervägande del vara baserad på förnybara råvaror. 2045 tror jag inte diesel finns tillgängligt som bränsle i större skala.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev raol:

Om lite drygt 10 år kommer bränsledrivna bilar inte längre få säljas nya. Redan innan det kommer de flesta nya bilar vara elbilar, för tillverkarna vill inte riskera att sitta på osäljbara bilar mot slutet, och marknaden för nya bränsledrivna bilar blir minimal när köpare inser att nästan alla andra bilar i samhället är elbilar, så andrahandsvärdet riskerar att bli katastrofalt. När vi väl är där kommer förändringen att gå snabbt. Jag tror att det redan ca 2035 kommer att vara en stor majoritet elbilar i hela fordonsflottan. Även den tunga fordonstrafiken kommer att förändras, med hög grad av eldrift, hybriddrift och andra lösningar. Dieseln som finns kvar kommer i högre grad vara till övervägande del vara baserad på förnybara råvaror. 2045 tror jag inte diesel finns tillgängligt som bränsle i större skala.
 

Elbilar är en parentes i framtiden, så mycket metaller finns ej att tillgå på jorden så att all trafik kan bli eldrivna.

Du glömmer stora entrepenadmaskiner de kommer aldrig kunna bli eldrivna då energi förbrukningen inte kommer att kunna magasineras i ett batteri. Diesel såväl förnybar som fossil kommer finnas under mycket lång tid, var så säker. Likaså pratar du egentligen mot dig själv att båtarna på sikt kommer vara modell större. Tror inte det jag, 45-50 fots båtar med dubbla motorer kommer inte svensson ha råd att tanka längre fram, skulle tro runt 25-30 fot och en motor blir ett säljbart objekt

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kommer bli mer syntetisk diesel i framtiden, så den typen av motorer kommer nog fortsätta att finnas. Som @kossor skriver är inte el ett lämpligt alternativ för allt, även om det just nu är väldigt politiskt korrekt att ge sken av det när man talar miljömål. Men det var det med etanol också - ett tag. Tills man bl.a. insåg hur mycket miljöpåverkan framställningen hade.

 

Verkligheten för att både nå miljömål och ändå ha ett fungerande samhälle kommer sannolikt baseras på mycket mer mångfald och variation i drivning och drivmedel. Allt är inte lämpligt i alla situationer, men det finns alltid något som är bäst någonstans.

 

Syntetisk diesel är ju heller inget fossilt bränsle, vilket är just det man vill dra ner på. Inte förbjuda förbränningsmotorer, även om de flesta inte förstår skillnaden. Minns Mythbusters som körde runt en gammal Merca-diesel med filtrerad "begagnad" frityrolja från MacDonalds. Gick alldeles utmärkt, i alla fall på deras provrunda....

 

Själv är jag glad att den nya 36-fotsbåten klarar sig på 0,7l/nm om man vill. Och bara har en motor.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev kossor:

Elbilar är en parentes i framtiden, så mycket metaller finns ej att tillgå på jorden så att all trafik kan bli eldrivna.

Du glömmer stora entrepenadmaskiner de kommer aldrig kunna bli eldrivna då energi förbrukningen inte kommer att kunna magasineras i ett batteri. Diesel såväl förnybar som fossil kommer finnas under mycket lång tid, var så säker. Likaså pratar du egentligen mot dig själv att båtarna på sikt kommer vara modell större. Tror inte det jag, 45-50 fots båtar med dubbla motorer kommer inte svensson ha råd att tanka längre fram, skulle tro runt 25-30 fot och en motor blir ett säljbart objekt

 


Det finns inga resursmässiga hinder för att elektrifiera hela fordonsflottan. Det är lite av en myt. Vi behöver dock öppna fler gruvor, och inte bara förlita oss på Kina.

Mycket går att göra med el, men sannolikt kommer en del maskiner behöva köras på RME-liknande drivmedel eller på gas.

 

Vad gäller stora båtar pratade jag enbart om segelbåtar. Stora motorbåtar kommer att försvinna då, eller drivas med andra lösningar än diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-13 vid 10:58 skrev raol:

När man kommer upp runt 15 m och större, är båtarna så pass stora att man kan få plats med stora batteribanker, och båtarna är så stora att en elmotorombyggnad och batteriinstallation är en relativt sett "liten" del av båtens värde. Har man en båt på 8 m är den kanske värd 30 000 kr och väger två ton. Att då bygga om den för 150 000 kr och addera kanske flera hundra kg batterier är inte rimligt. Men en 15-metersbåt kanske är värd 1.5 milj, väger 15-20 ton, så att konvertera den för kanske 600 000 och lägga till ett ton batterier är en betydligt rimligare åtgärd.
 

På flytande båtmässan så visade Arcona en modell med fabriksinstallerad elmotor (och dieselgenerator). Kommer inte ihåg storleken men definitivt mindre är 15 meter. Men jag håller med dig om att det är totalt oförsvarligt med en ombyggnad av en 30.000 Kr båt. Precis som en tidigare skribent är inne på så tror jag dock inte att ett totalt dieselförbud ligger i närzonen. Särskilt inte biodiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev segelbagaren:

På flytande båtmässan så visade Arcona en modell med fabriksinstallerad elmotor (och dieselgenerator). Kommer inte ihåg storleken men definitivt mindre är 15 meter. Men jag håller med dig om att det är totalt oförsvarligt med en ombyggnad av en 30.000 Kr båt. Precis som en tidigare skribent är inne på så tror jag dock inte att ett totalt dieselförbud ligger i närzonen. Särskilt inte biodiesel.

Fabriksinstallerade lösningar kan klara det enklare. Då är säkerligen inredning, viktfördelning och sånt anpassat för stora batteribanker. Sen beror det förstås på vilken räckvidd man tycker är acceptabel. Själv skulle jag nog inte godta under 6 timmar vid 6 knop och 10 timmar vid 4 knop.

Förbud tror inte jag heller på, men tillgängligheten för båtar kan påverkas kraftigt långt innan diesel försvinner från marknaden. Det är en nisch i en nisch, så minsta förändring där kan snabbt ändra på det hela.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma att det ligger otroligt mycket politik och ekonomiska intressen i elektrifieringen som sker plus att det mesta i denna värld bygger på tillväxt/hålla bollen rullande

Miljö är absolut inget som kommer i första hand hos de styrande även om de ibland vill få det att se ut så

Kan vända snabbt 

 

Vad gäller priser så kan jag bara tala för motorbåtar där det gått ner ganska kraftigt i år

Väldigt lite säljs och marknaden verkar stå still trots att många båtar nu ligger ute till vettiga priser

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker tvärtom att små båtar är lättare att elektrifiera. Se bara på min Soling som klarar sig bra med en 300W elmotor och ett 70 Ah litiumbatteri på 7 kg.

 

Går man upp lite i storlek (30-35 fot) kanske man behöver 10 kW motor och 800 Ah (10 kWh/80 kg) batterier fortfarande överkomligt både i pris och vikt. Flera jag pratat med menar att det nästan går jämt ut med att kasta ut inombordaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Dava:

Jag tänker tvärtom att små båtar är lättare att elektrifiera. Se bara på min Soling som klarar sig bra med en 300W elmotor och ett 70 Ah litiumbatteri på 7 kg.

 

Går man upp lite i storlek (30-35 fot) kanske man behöver 10 kW motor och 800 Ah (10 kWh/80 kg) batterier fortfarande överkomligt både i pris och vikt. Flera jag pratat med menar att det nästan går jämt ut med att kasta ut inombordaren. 


(Observera att jag hela tiden utgår från segelbåtar här. Rena motorbåtar blir en helt annan diskussion och helt andra beräkningar.)

Riktigt små båtar förväntas inte har räckvidd för motor, så det stämmer.

Men för egentliga "bobåtar" faller det resonemanget. Motstånd genom vattnet följer, grovt sett, en kvadratisk ökning med båtstorlek, medan båtens storlek i fråga om volym ökar kubiskt. Det gör att effektbehovet ökar långsammare än båtens storlek för en viss fart genom vattnet. Därför blir batteristorleken för en båt relativt sett mindre i en stor båt än i en mindre båt, om man vill ha samma räckvidd. Med en bränslemotor är det ju bara tankens storlek som bestämmer räckvidden, och det är ganska lätt att öka räckvidden dramatiskt genom att göra tanken större, utan att det handlar om mer än promille av båtens innervolym.

Ditt räkneexempel ger bara en timmes motordrift med fullt batteri. Det ser jag som fullkomligt oacceptabelt för en bobåt. För en ren kappseglingsbåt, med innerutrymmen marginell bekvämare än ett tält, är en timmes räckvidd kanske ok.
För en segelbåt på 30-35 fot skulle jag räkna med minst 15 kW motor och 100 kWh batterier. Om dina siffror för vikten stämmer blir det 800 kg batterier, som förmodligen tar upp minst en halv kubikmeter innervolym. Det är en rektangel på 2 x 1 m med en cellhöjd på 25 cm. Om den innan vägde ca 4.5-5.0 ton, är det en viktökning (minus 150 kg dieselmotor och dieseltank) på ett trekvarts ton, eller 15 procent.

Men, för en 50-fotare kanske 25-30 kW räcker fint, och då 150-200 kWh batterier. Som väger 1200-1600 kg med samma värden fortfarande. Om det ersätter 250 kg motor och tank, blir det bara drygt ett ton mer vikt, som kanske motsvarar 5-7 procent av båtens vikt.

Det blir helt enkelt enklare och relativt sett billigare att elektrifiera en stor segelbåt jämfört med en medelstor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-12 vid 09:46 skrev Comfort4:

Jodå att hobbyn/livsstilen kostar är helt ok

men båtar har ju varit som aktier sista åren 

kommer det att fortsätta? Eller rasar marknaden igen som det blev runt 2010

nör de gamla båtarna trissats upp till 5-600000

o sjönk till 2-300000 kr 

Hobbyns prislapp får gärna va hög annars😁

Det är möjligt att marknaden verkligen kommer att kollapsa snart. Allt detta obegripliga läge med inflation, stigande priser. Jag tror inte att det kommer att påverka kostnaden för båtar på något sätt, men definitivt på dagliga utgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl segla med segelbåtarna då... istället för att hålla på och göra det bekvämt för oss med motor. Man kan klara sig helt utan motor. Det kräver mer förberedelser och man blir oftare tvungen att vänta pä bättre väder men det går.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att först kommer marknaden att kollapsa totalt för att bränsle blir dyrt och levnadskostnaderna ökar och allt färre har råd att ha båt.

 

Sedan kommer en kortvarig återhämtning då tillverkarna och handlarna kommer att satsa allt på att marknadsföra gamla bränsleslukande konstruktioner för att de är rädda för riskerna med att satsa på någonting nytt samtidigt som det blir status att ha en bränsleslukande båt bland de få som ännu har råd.

 

Sedan går luften ur återhämtningen och marknaden kollapsar igen.

Då är frågan vad den andra krisen leder till. Kommer folk att bli landbundna eller kommer det att utveklas nya eller nygamla resurssnåla båttyper?

Man kan ju hoppas att det blir långedragsjullar och göteborgsekor och skötbåtar och knärrar och små motorsnipor med tre hästars motorer som blir på modet efter den andra kraschen. Det är den enda rimliga lösningen jag kan se på hur det skall gå ihop ekonomiskt och resursmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp med mungiporna, snart skriver vi ju 2023 (!) och då är vi ytterligare närmare den totala kollapsen. Yeehaa, full fart över den platta jordens kant. 😄

 

Nej, inte kommer något att kollapsa, däremot kommer "marknaden" att tvingas nyktra till. Plånboken och dess tänkta innehåll kommer åter att bli en kär ägodel. "Marknaden" har åkt berg-och-dalbana förut, även om många av oss inte kommer ihåg det av olika skäl. Lånta fioler kommer inte att vara "gratis", för det ska de inte vara, och därmed kommer det mesta att vara dyrare än under de senaste gångna sötebrödsåren. Alla kommer inte att ha råd med villa, stuga i fjällen, stuga vid havet, bilar, husvagn, båt, mc, snöskoter, utlandssemestrar varje år, ny mobiltelefon varje halvår, osv. osv. Inventarielistan kommer att bli liiite kortare (och mer lättläst) för en del champagne-vaskare.

 

Jäsicken vilken baksmälla en del av oss kommer att ha. Men, upp med mungiporna, det kunde ju ha varit värre...😎

 

Båtar var det ju. Vad händer där då? Jo, min brygg-granne på babords sida har bytt båt varje år, nu senast en Formula av för honom alldeles för stor storlek. Han har ansett sig behöva stärka sitt renommé och det gör man ju enklast med en rejäl poker-run-skuta och grov guldfärgad kedja runt halsen. Men renommé-mannen har sålt båten för några månader sedan, han kanske misstänkte att han inte skulle ha råd att åka en sådan tingest kollapsåret 2023. Han fick dock inte vad han behövde ha för att gå skuldfri ur båtäventyret. Detta torde ju peka på att vissa flytetyg, överdådiga sådana, blir mindre intressanta än andra och det lär väl avspegla sig på priserna. Tror jag, som ofta har rätt...😇

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är inte bara negativt för de som lånat en massa pengar. Lånet minskar ju i reellt värde för varje procent inflation 🤕.

Fast låna till båtar blir ju mindre och mindre intressant, speciellt till törstiga båtar.

Tror dock att värdet på lite modernare och klassiskt välbyggda segelbåtar kommer hämta sig om ett par år då köpkraften kommer tillbaka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att lönerna stiger i takt med levnadskostnadsökningen men hittills visar de inga teckan på att göra det. Om inkomsterna bara stiger marginellt medan levnadskostnaderna ökar och värdet på egendomen minskar då blir det väldigt negativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev heimlaga:

Det förutsätter att lönerna stiger i takt med levnadskostnadsökningen men hittills visar de inga teckan på att göra det. Om inkomsterna bara stiger marginellt medan levnadskostnaderna ökar och värdet på egendomen minskar då blir det väldigt negativt.

Exakt! Jag tror inte lönerna kommer ikapp och tar tillbaks reallönerna till förra årets nivå förrän kanske 2030-2032. Det är ett fattigt årtionde vi har framför oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...