Sven0395 0 Postad 8 November , 2022 Hej alla kunniga Volvo Penta personer! Har en Volvo Penta 4,3 GL med SX drev årsmodell 2007-8 med sjövattenkylning som går in i en värmeväxlare och kyler ner färskvattensystemet som är en glykolblandning. Att konservera sjövattensystemet är ju hyfsat enkelt med hjälp av en spolmuff över insuget på drevet som är kopplat till en dunk med glykol i. Men om jag vill byta glykolen i färskvattensystemet, hur gör jag då! Har försökt suga upp glykolen genom locket på värmeväxlaren men slangen kommer inte ner då det är en 90 graders böj in till värmeväxlaren. Har kollat i instruktionsboken men där står bara hur man tömmer sjövattendelen. Jag är väldigt tacksam för alla tips! Glykolen förmodligen aldrig bytt och vid mätning så klarar den bara minus 13 grader. Så jag borde nog byta! Hälsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 498 Postad 8 November , 2022 Det sitter en avtappningsplugg på varje sida av motorblocket, och en på värmeväxlaren. På blocket kan det sitta knackgivare som gör det lite svårare att tömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven0395 0 Postad 8 November , 2022 Tack så mycket för svar. Denna motor är från början enbart sjövattenkyld, men det har eftermonterats en vertikal värmeväxlare (kan skicka bild) så i manualen för motorn står det "raw water drain" på avtappningspluggarna på blocket (de sitter några cm nedanför stiften) som du säger jag skall använda. Kan jag då anta att glykolblandingen rinner ut här, istället för sjövattnet? Tack på förhand Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 8 November , 2022 Ja det är dessa du ska lossa om du ska tömma motorn på glykolblandningen. Sjövatten finns inte där, utan det är motorns kylsystem dvs motorsidan på värmeväxlaren. Sjövatten har du på sjösidan av värmeväxlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven0395 0 Postad 8 November , 2022 Ok tack så mycket! Då förstår jag, för enbart sjövattenkylda motorer så är det naturligtvis sjövatten som kommer ut när man tagit bort pluggarna, medan motorer med glykolblandning så är det den vätskan som rinner ut. Enligt Rollens svar ovan så finns det även en avtappningsplugg på värmeväxlaren. Jag ser i manualen att det finns en bottenplugg och ett lock i botten. Jag trodde att det var endast sjövatten som rinner ut om man öppnar den...stämmer det? Eller är det både glykolblandning och sjövatten som kommer ut? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 8 November , 2022 Om du lossar gavlarna "locket" på växlaren så är det på sjövattensidan. Locket sitter med en sexkantskruv som man kan tro är en bottenplugg. Sitter ett lock i andra änden på växlaren också. Nu hade du en stående så det ser kanske lite annorlunda ut mot en liggande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven0395 0 Postad 9 November , 2022 Tack för alla bra svar i detta ämne! Nu har jag koll på hur kylningen fungerar! Hälsn Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser