Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sven0395

Byta glykol Volvo Penta 4,3 GL

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga Volvo Penta personer!

Har en Volvo Penta 4,3 GL med SX drev årsmodell 2007-8 med sjövattenkylning som går in i en värmeväxlare och kyler ner färskvattensystemet som är en glykolblandning.

Att konservera sjövattensystemet är ju hyfsat enkelt med hjälp av en spolmuff över insuget på drevet som är kopplat till en dunk med glykol i. Men om jag vill byta

glykolen i färskvattensystemet, hur gör jag då! Har försökt suga upp glykolen genom locket på värmeväxlaren men slangen kommer inte ner då det är en 90 graders böj in till värmeväxlaren. Har kollat i instruktionsboken men där står bara hur man tömmer sjövattendelen. Jag är väldigt tacksam för alla tips! Glykolen förmodligen aldrig bytt och vid mätning så klarar den bara minus 13 grader. Så jag borde nog byta!

Hälsningar Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en avtappningsplugg på varje sida av motorblocket, och en på värmeväxlaren. På blocket kan det sitta knackgivare som gör det lite svårare att tömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar. Denna motor är från början enbart sjövattenkyld, men det har eftermonterats en vertikal värmeväxlare (kan skicka bild) så i manualen för motorn står det "raw water drain" på avtappningspluggarna på blocket (de sitter några cm nedanför stiften) som du säger jag skall använda. Kan jag då anta att glykolblandingen rinner ut här, istället för sjövattnet?

 

Tack på förhand

 

Sven

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är dessa du ska lossa om du ska tömma motorn på glykolblandningen.
Sjövatten finns inte där, utan det är motorns kylsystem dvs motorsidan på värmeväxlaren.
Sjövatten har du på sjösidan av värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack så mycket! Då förstår jag, för enbart sjövattenkylda motorer så är det naturligtvis sjövatten som kommer ut när man tagit bort pluggarna, medan motorer med glykolblandning så är det den vätskan som rinner ut. Enligt Rollens svar ovan så finns det även en avtappningsplugg på värmeväxlaren. Jag ser i manualen att det finns en bottenplugg och ett lock i botten. Jag trodde att det var endast sjövatten som rinner ut om man öppnar den...stämmer det? Eller är det både glykolblandning och sjövatten som kommer ut?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lossar gavlarna "locket" på växlaren så är det på sjövattensidan. Locket sitter med en sexkantskruv som man kan tro är en bottenplugg. Sitter ett lock i andra änden på växlaren också.

Nu hade du en stående så det ser kanske lite annorlunda ut mot en liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar i detta ämne! Nu har jag koll på hur kylningen fungerar!

Hälsn Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...