Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Thoen

Propelleraxel läcka

Rekommendera Poster

Hej!

Har en läcka i en plastsnipa Marex 21, tidigt 80-tal. Det kan rinna in ca 10 liter på ett par timmars körning. Jag tror att det läcker mindre när båten ligger vid bryggan.

 

Tror att läckan är där propelleraxelhylsan är fäst i skrovet. Jag är lite osäker på hur det fungerar så jag tänkte höra här först hur det fungerar. Det verkar som om lagret bild 3 och 4 har öppningar för att ta in vatten som jag har förstått används för att smörja lagret runt propelleraxeln. Jag gissar att då hela röret fram till den fettfyllda tätningen framme vid backslaget är fyllt med vatten eller är det röret fyllt med fett.

 

Det sitter också två stycken insex-skruvar på sidorna av lagret bak, de går att se på en av bilderna. Vad är de till för.

 

Min tanke är att lätta lite på lagret akterut trycka in lite sikaflex och sedan dra åt men eftersom jag är lite osäker på hur det ser ut inuti så tänkte jag at jag kan få några tips här.

 

Hälsningar Thomas

DSC_0265.JPG

DSC_0271.JPG

DSC_0260.JPG

DSC_0264.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Thoen:

Det sitter också två stycken insex-skruvar på sidorna av lagret bak, de går att se på en av bilderna. Vad är de till för.

 

Skruvarna håller fast det bakre lagret, lossas vid byte av lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Thoen:

Hej!

Har en läcka i en plastsnipa Marex 21, tidigt 80-tal. Det kan rinna in ca 10 liter på ett par timmars körning. Jag tror att det läcker mindre när båten ligger vid bryggan.

 

Tror att läckan är där propelleraxelhylsan är fäst i skrovet. Jag är lite osäker på hur det fungerar så jag tänkte höra här först hur det fungerar. Det verkar som om lagret bild 3 och 4 har öppningar för att ta in vatten som jag har förstått används för att smörja lagret runt propelleraxeln. Jag gissar att då hela röret fram till den fettfyllda tätningen framme vid backslaget är fyllt med vatten eller är det röret fyllt med fett.

 

Det sitter också två stycken insex-skruvar på sidorna av lagret bak, de går att se på en av bilderna. Vad är de till för.

 

Min tanke är att lätta lite på lagret akterut trycka in lite sikaflex och sedan dra åt men eftersom jag är lite osäker på hur det ser ut inuti så tänkte jag at jag kan få några tips här.

 

Hälsningar Thomas

DSC_0265.JPG

DSC_0271.JPG

DSC_0260.JPG

DSC_0264.JPG

Om det läcker mellan röret och skrovet måste röret tas ut och återmonteras med Sica.

Men om det läcker mer vid körning så skulle jag kolla kylslangar och kylsystem för där ökar trycket när motorn arbetar.

Dessutom skall det vara dubbla motvända slangklämmor i bägge ändar på den svarta gummislangen som håller det inre lagret.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Låter vettigt med dubbla slangklämmor måste erkänna att jag bara har enkla slangklämmot på kylvattenintaget också och det kan väl vara riktigt farligt.

 

När det gäller propelleraxeln tänkte jag att jag bara lossar muttrarna som håller bakre lagret mot skrovet drar ut några millimeer och trycker in lite Sica innan jag drar åt igen.

 

Kanske ingen bra idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Thoen:

Kanske ingen bra idé?

Det beror på var du tänker trycka in tätningen.

För det som behöver tätas är hylsröret mot skrovet, inte mot hållaren för yttre lagret. Där ska du snarare vara väldigt noga med att INTE få in tätning, som då kan riskera att täppa till vattenhålen/kanalerna så vatten inte kan cirkulera vid det lagret.

 

Lagerhållaren är inte någon form av tätning om du (mot förmodan) tror det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den här bilden och den ser ganska lik ut. Om det ser ut så här borde ju röret för propelleraxeln vara gängad in i stävlagret och flänsarna på lagret vara det som tätar mot skrovet, det sitter en tjock packning mellan flänsarna och skrovet.

 

Många frågor men jag vill inte börja skruva utan att veta hur allt hänger ihop.

Stävlager.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hylsröret är inte ingjutet i kölen, så det är flänsen på stävlagret som tätar. Idé att dra ut röret lite och täta mellan flänsen och kölen är nog inte dum. Länspumpsslangen och den där svarta grejen som trycker på axeltätningen bör du ta bort. Tätningen är en flexibel tätning som ska kunna följa med axelns rörelser när motorn skakar. Kanske är lagerbussningen sliten på grund av att tätningen tvingats i sidled. Axeln är också för lång. Den ska vara cirka en halv axeldiameter mellan stävlagret och propellern. Om axeln sticker ut för långt böjs den onödigt mycket av propellerns sidkraft under gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rollen:

Hylsröret är inte ingjutet i kölen, så det är flänsen på stävlagret som tätar. Idé att dra ut röret lite och täta mellan flänsen och kölen är nog inte dum. Länspumpsslangen och den där svarta grejen som trycker på axeltätningen bör du ta bort. Tätningen är en flexibel tätning som ska kunna följa med axelns rörelser när motorn skakar. Kanske är lagerbussningen sliten på grund av att tätningen tvingats i sidled. Axeln är också för lång. Den ska vara cirka en halv axeldiameter mellan stävlagret och propellern. Om axeln sticker ut för långt böjs den onödigt mycket av propellerns sidkraft under gång.

Rätt, så kan det vara. Har sett andra varianten också (med ingjutet rör), därav mitt svar ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Rollen:

Hylsröret är inte ingjutet i kölen, så det är flänsen på stävlagret som tätar. Idé att dra ut röret lite och täta mellan flänsen och kölen är nog inte dum. Länspumpsslangen och den där svarta grejen som trycker på axeltätningen bör du ta bort. Tätningen är en flexibel tätning som ska kunna följa med axelns rörelser när motorn skakar. Kanske är lagerbussningen sliten på grund av att tätningen tvingats i sidled. Axeln är också för lång. Den ska vara cirka en halv axeldiameter mellan stävlagret och propellern. Om axeln sticker ut för långt böjs den onödigt mycket av propellerns sidkraft under gång.

Mitt rör var ingjutet i skrovet (Saga 27  från -71) tills det lossnade och läckaget höll på att sänka båten. Som tur var semestrade vi i båten när det hände.  Röret drogs ut på varvet i Västervik, efter torkning med hårtork in i hålet över natten återmonterades röret med mycket Sica och har suttit bra sedan dess.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Rollen said:

Hylsröret är inte ingjutet i kölen, så det är flänsen på stävlagret som tätar. Idé att dra ut röret lite och täta mellan flänsen och kölen är nog inte dum. Länspumpsslangen och den där svarta grejen som trycker på axeltätningen bör du ta bort. Tätningen är en flexibel tätning som ska kunna följa med axelns rörelser när motorn skakar. Kanske är lagerbussningen sliten på grund av att tätningen tvingats i sidled. Axeln är också för lång. Den ska vara cirka en halv axeldiameter mellan stävlagret och propellern. Om axeln sticker ut för långt böjs den onödigt mycket av propellerns sidkraft under gång.

Den svarta slangen som ligger mot tätningen är enligt förre ägaren ditsatt för att minska vibrationerna. Jag är ganska säker på att motorn är bytt. Tätningen och stävlagret verkar vara Penta grejer och det sitter en Yanmar i nu. Det finns andra spår som tyder på att motorn är bytt. Bytet kanske inte blev helt korrekt gjort därav för lång propelleraxel och onödigt stora vibrationer.

 

Tack för alla bra svar känner mig klokare nu. Får väl fundera på om man ska kapa propelleraxeln. Då kan det ju passa bra att byta packboxen. Det verkar som att många som skriver här rekommenderar en modernare lösning.

 

//Thomas

Packbox.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Orust bygge med VP motor och stävlager,

axeldiameter 35 mm och 60 mm avstånd mellan lager och FOF propeller.

Jag tänker inte förkorta axeln…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver om en slang iduttad för att minska vibrationer.

Vibrationer som kan göra att den fettsmorda axeltätningen inuti båten läcker, när du kör båten.

 

- Då kommer frågan. Vad är det som gör att vibrationerna är stora?

Min axel vibrerar minimalt.

 

Hur ser kopplingen mellan propelleraxel och backslag ut?

 

Lägg upp en bild. Jag har en skarp misstanke.

 

- Och vilken uppgift har denna skruv?

 

IMG_20221108_075325.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Hybro said:

Du skriver om en slang iduttad för att minska vibrationer.

Vibrationer som kan göra att den fettsmorda axeltätningen inuti båten läcker, när du kör båten.

 

- Då kommer frågan. Vad är det som gör att vibrationerna är stora?

Min axel vibrerar minimalt.

 

Hur ser kopplingen mellan propelleraxel och backslag ut?

 

Lägg upp en bild. Jag har en skarp misstanke.

 

- Och vilken uppgift har denna skruv?

Här är en bild på kopplingen mellan propelleraxel och backslag. Skruven du frågar om är skallen på en av bultarna som håller stävlagret.

3 hours ago, Hybro said:

 

IMG_20221108_075325.jpg

 

DSC_0272.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte lång propelleraxel och axeltrumma i den båten.

Då blir det lätt att täta, om det nu är där det läcker.

Jag tror ännu att det är packbox / packboxarna i framänden på axeltrumma.

Tänk själv om motorn ligger 5 mm för lågt... Då trycks axeln nedåt och packboxar mm går åt fanders. Och det blir ett bryt, som piskar propeller axel runt åt alla håll.

 

Grova svarta slangen får inte vara stel.

 

 

Sök Linjering på forumet eller

Tråden: 

Hela båten skakar efter byte av propelleraxeltätning

 

Allt handlar om att rikta in motor och backslag exakt mot propelleraxeln.

M a o backslagets utgående axel mot propelleraxeln via medbringarskivorna. Den bakre har klämkoppling för propelleraxeln.

 

Jag skulle nog passa på att byta motorkuddarna också... Det blir samma jobb med linjering den gång du byter.

 

Vem är det som kan klaga på en axeltätning, som hållit i 40 år?

 

Om du köper en annan nyare uppfinning, tror du den håller 40 år till?

 

Jag skulle absolut renovera. Men tänk då på att packboxarnas fjädrar som håller flärpen mot axel, måste vara av rostfri typ.

Finns lösa att köpa för byte på t ex Momentum. De har även lämpliga packpboxar.

Och ta hela tiden foton som visar hur t ex packboxarna vänder i axeltätningen.

 

Kan vara tätning av talgfläta. Vilket även den har god livslängd, eller hur?

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...