Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nickson

Drev går inte ner

Rekommendera Poster

Hoppas på tips kring mitt krånglande drev?!

Har en Mercruiser 5,0 MPI från 2005 som inte vill sänka drevet. Det är max uppkört nu och går ned 1-2 cm bara, upp funkar att köra igen men inte ner mer än det dessa centimetrar.  Pumpen går och olja finns. 
Någon som har något tips till mig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Nickson:

Hoppas på tips kring mitt krånglande drev?!

Har en Mercruiser 5,0 MPI från 2005 som inte vill sänka drevet. Det är max uppkört nu och går ned 1-2 cm bara, upp funkar att köra igen men inte ner mer än det dessa centimetrar.  Pumpen går och olja finns. 
Någon som har något tips till mig? 

Trimsändaren är troligtvis trasig. Dom svarta puckarna som sitter utanpå drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tankarna!

Pumpen går men drevet slutar sänka sig efter att ha sjunkit 1-2 cm, pumpen kör alltså på men drevet sänks inte längre ner. Kan hissa upp det till max och sänka det om och om igen men inte mer än de 2 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Nickson:

Tack för tankarna!

Pumpen går men drevet slutar sänka sig efter att ha sjunkit 1-2 cm, pumpen kör alltså på men drevet sänks inte längre ner. Kan hissa upp det till max och sänka det om och om igen men inte mer än de 2 cm.

Har du kollat om det finns någon manuell spärr som används vid trailertransport för att skydda pumpen som har råkat bli inkopplad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte kollat, men vet banne mig inte var jag ska leta om det heller. Har inte haft någon båt med det tidigare, vart bör man söka efter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nickson:

Nej, det har jag inte kollat, men vet banne mig inte var jag ska leta om det heller. Har inte haft någon båt med det tidigare, vart bör man söka efter det?

Mellan drev och sköld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Mellan drev och sköld.

Det finns inte på Alphadrev som jag antar att det handlar om. Det finns antagligen en manuell bypassventil på pumpen som du kan öppna om du vill trycka ner drevet manuellt. (Jag kan inte alla pumpmodeller men på de jag sett på nära håll finns det.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!
Alphadrev stämmer ja, ska kolla om jag kan hitta en sån ventil på pumphuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ dig på drevet och låt någon trycka på knappen så kommer det med största trolighet gå ner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update! Checkade av listan på tips här (tack så mycket) men hittade inget konstigt eller fel, som sista alternativ valde jag att gunga/hoppa på drevet och vips så lossnade det :) Ni som varit ute för detta innan, vad kan man göra för att det inte ska hända igen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nickson:

Update! Checkade av listan på tips här (tack så mycket) men hittade inget konstigt eller fel, som sista alternativ valde jag att gunga/hoppa på drevet och vips så lossnade det :) Ni som varit ute för detta innan, vad kan man göra för att det inte ska hända igen? 

 

Va? Tog du det enklaste och bästa tipset som sista utväg? ;)

 

Har varit med om detta fenomenet ett flertal gånger på olika båtar

Dock ingen aning om varför det uppstår. Inte så att det varit återkommande heller då jag råkat ut för det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Yes! Men bara för att jag varit helt själv på platsen där båten ligger, mina armar räckte inte från knappen till drevet helt enkelt... :D 

Tack för tilläggsinfon, det var skönt att höra! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...