besseman 0 Posted November 7, 2022 Hejsan. jag skulle gärna vilja veta hur jag läser datummärkningen på segelbåts bälgen till drevet. Så här ser det ut idag Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted November 7, 2022 Jag hade tolkat det som tillverkningsdatum den sjunde januari 2016. Men månad och datum spelar väl ingen roll, det är ju årtalet som är det viktigaste. Hur ofta byter man dessa segelbåtsbälgar? vart femte eller vart tionde år? 1 Share this post Link to post Share on other sites
hallonBoat 21 Posted November 12, 2022 Skall enligt penta bytas vart 7e år och då är det monteringsdatumet man utgår ifrån, inte tillverkningsåret. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,852 Posted November 12, 2022 Motortillverkarnas rekommendation på intervallerna för byte av bälg till S-drev är enligt mig o många andra kraftigt överdrivet. På förra båten hade jag ur motorn efter drygt 20 år (bälgen var nog över 25 år gammal) och passade samtidigt på att byta bälgen (planerade att sälja båten och ville inte ha tjafset om gammal bälg vid försäljningen). Skillnaden på den nyinstallerade bälgen och den gamla var lite styvare gummi i den gamla. Hur mycket jag än bröt i den så gick det inte att se enda spricka i gummit. @Seawolfhade för några år sedan ett projekt inom SXK där han skulle försöka samla ihop gamla bälgar för att se hur de åldrats. Hans grundinställning var att bytesintervallerna var kraftigt överdrivna. Det skulle vara intressant om någon vet om projektet genomfördes och i så fall vilket resultatet blev. De motorfirmor jag frågat om bälgskador hävdar att det endast uppkommer vid kraftigt våld i samband med grundstötningar eller eller annan yttre händelse. Det finns många ägare av S-drev här på forumet. Finns det någon som har egen erfarenhet av att bälgen börjat läcka p.g.a. sprucken bälg (rost vid anliggningsytan kan ge dropp men det beror ju inte på att bälgen är trasig) eller känner någon som fått detta problem. Ge er gärna tillkänna och delge era erfarenheter. 1 Share this post Link to post Share on other sites