Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
besseman

Drev bälg

Rekommendera Poster

Hejsan. 
jag skulle gärna vilja veta hur jag läser datummärkningen på segelbåts bälgen till drevet. 
Så här ser det ut idag

 

488DA324-CF9B-4F37-8820-1F0516BCCDFC.jpeg

08C80621-F781-4FDE-96EB-0BF60514F6E6.jpeg

DE14D558-AC83-4729-978D-259E80062672.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tolkat det som tillverkningsdatum den sjunde januari 2016.

Men månad och datum spelar väl ingen roll, det är ju årtalet som är det viktigaste.

Hur ofta byter man dessa segelbåtsbälgar? vart femte eller vart tionde år?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall enligt penta bytas vart 7e år och då är det monteringsdatumet man utgår ifrån, inte tillverkningsåret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortillverkarnas rekommendation på intervallerna för byte av bälg till S-drev är enligt mig o många andra kraftigt överdrivet. På förra båten hade jag ur motorn efter drygt 20 år (bälgen var nog över 25 år gammal) och passade samtidigt på att byta bälgen (planerade att sälja båten och ville inte ha tjafset om gammal bälg vid försäljningen). Skillnaden på den nyinstallerade bälgen och den gamla var lite styvare gummi i den gamla. Hur mycket jag än bröt i den så gick det inte att se enda spricka i gummit.

 

@Seawolfhade för några år sedan ett projekt inom SXK där han skulle försöka samla ihop gamla bälgar för att se hur de åldrats. Hans grundinställning var att bytesintervallerna var kraftigt överdrivna. Det skulle vara intressant om någon vet om projektet genomfördes och i så fall vilket resultatet blev.

 

De motorfirmor jag frågat om bälgskador hävdar att det endast uppkommer vid kraftigt våld i samband med grundstötningar eller eller annan yttre händelse.

 

Det finns många ägare av S-drev här på forumet. Finns det någon som har egen erfarenhet av att bälgen börjat läcka p.g.a. sprucken bälg (rost vid anliggningsytan kan ge dropp men det beror ju inte på att bälgen är trasig) eller känner någon som fått detta problem. Ge er gärna tillkänna och delge era erfarenheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...