Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

GPS tracking / larm

Rekommendera Poster

Hej,

 

Troligtvis finns det lite trådar kring detta ämne men jag hittar dem inte, förutom några "ganska" gamla.

 

Skall skaffa GPS "övervakning" till båten. Har kollat på nätet och det finns ca "flera hundra" olika att välja på.

Så varför inte använda intelligentian här och helt enkelt fråga;

 

1. Vilken GPS larm lösning har du?

2. Varför valde du den?

 

Tackar på förhand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Geosafe, C-pod mini, Northtracker Scout

2. De 2 sistnämnda för att de är godkända som spårsändare av försäkringsbolagen. Geosafen för att den har in- och utgångar som ett "klassiskt" larm. Notera att den inte finns (än?) med 4G-stöd utan använder 2G-nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

1. Geosafe, C-pod mini, Northtracker Scout

2. De 2 sistnämnda för att de är godkända som spårsändare av försäkringsbolagen. Geosafen för att den har in- och utgångar som ett "klassiskt" larm. Notera att den inte finns (än?) med 4G-stöd utan använder 2G-nätet.

Har du alla tre igång samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder c-pod mini, efter en hyfsad djupdykning i marknaden. Valet gjordes nog främst pga ekonomi men den är godkänd och appen är lättanvänd.

I just mitt fall var starten lite stökig då just den enheten som skickades saknade en uppdatering som krävde att den skickades åter. Detta fick jag upptäcka själv förstås.. 🙄 Sen den hoppade igång har den dock funkat felfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Har du alla tre igång samtidigt?

Ja, mer eller mindre.

C-pod mini och Northtrackern är ju på hela tiden by default medan Geosafen får man larma på manuellt.

Har hänt några gånger i år att C-poden larmat för förflyttning, då är det skönt att kunna kolla positionen med de andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Följdfråga, vilken skall man byta till inför 2G nätet nedsläckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-07 vid 11:06 skrev Kane:

Ja, mer eller mindre.

C-pod mini och Northtrackern är ju på hela tiden by default medan Geosafen får man larma på manuellt.

Har hänt några gånger i år att C-poden larmat för förflyttning, då är det skönt att kunna kolla positionen med de andra.

Det blev en C-pod mini. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Det blev en C-pod mini. 

Förstår jag det rätt att detta är ännu en sändare som kommunicerar via 2G/3G? Är det inte dumt att köpa en produkt som så snart kommer att sluta fungera? Jag känner lite att @Georg_Ohms fråga ovan är relevant, vad borde man köpa som fortsätter funka efter nedstängningen?

 

Själv har jag en GeoSafe sedan många år och är väldigt nöjd med den, men blir väl snart tvungen att köpa någonting annat...

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Förstår jag det rätt att detta är ännu en sändare som kommunicerar via 2G/3G? Är det inte dumt att köpa en produkt som så snart kommer att sluta fungera? Jag känner lite att @Georg_Ohms fråga ovan är relevant, vad borde man köpa som fortsätter funka efter nedstängningen?

 

Själv har jag en GeoSafe sedan många år och är väldigt nöjd med den, men blir väl snart tvungen att köpa någonting annat...

 

26 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Förstår jag det rätt att detta är ännu en sändare som kommunicerar via 2G/3G? Är det inte dumt att köpa en produkt som så snart kommer att sluta fungera? Jag känner lite att @Georg_Ohms fråga ovan är relevant, vad borde man köpa som fortsätter funka efter nedstängningen?

 

Själv har jag en GeoSafe sedan många år och är väldigt nöjd med den, men blir väl snart tvungen att köpa någonting annat...

Ooops, glömde kolla detta. Dumt av mig om det är så att 4G inte stöds…..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Förstår jag det rätt att detta är ännu en sändare som kommunicerar via 2G/3G? Är det inte dumt att köpa en produkt som så snart kommer att sluta fungera? Jag känner lite att @Georg_Ohms fråga ovan är relevant, vad borde man köpa som fortsätter funka efter nedstängningen?

Nu är det så att C-Pod Mini använder LTE.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Nu är det så att C-Pod Mini använder LTE.

Mmm, är inte LTE bara en variant av 3G? Trodde den försvann samtidigt som resten av 3G?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, är inte LTE bara en variant av 3G? Trodde den försvann samtidigt som resten av 3G?

Nope, det är 4G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Citat från Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/LTE

Tro mig, LTE är accessteknologin i 4G!

 

Läs också det markerade på din länkade Wiki-sida;
image.png.0952b492780ad2ad5b156dff19542d14.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Kane:

Tro mig, LTE är accessteknologin i 4G!

Orkar inte skicka fler källor, men nej, LTE och 4G är inte samma sak. Men det kvittar väl iofs, frågan var ju huruvida enheter med LTE-uppkoppling fortfarande kan användas efter avvecklingen av 3G-nätet och det har jag svårare att hitta info om, så det kan mycket väl vara så att du har rätt på den punkten och det är ju bra i så fall 😎

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell förklarar saken bättre än Wikipedia. De tar upp alla benämningar på ett begripligt sätt.

Kjell Hur funkar det?

 

Tekniken som vi i Sverige kallar 4G heter egentligen LTE (Long Term Evolution)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Nu har jag fått klarhet i hur det hänger ihop. Först lanserade man alltså LTE och var väldigt noga med att det INTE var det som var 4G (och Telia fick smisk på fingrarna för att de kallade det 4G fast det inte var det) men så senare (om jag förstår det EFTER att riktiga 4G hade lanserats) så gjorde man en pudel och kom på att man nog skulle få kalla LTE också för 4G. Det tro tusan att marknaden är förvirrad när man håller på och ändrar fram och tillbaka...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Det tro tusan att marknaden är förvirrad när man håller på och ändrar fram och tillbaka...

Egentligen är det inget konstigt alls utan bara olika generationer i utvecklingen, där viss teknik (t ex LTE) införts i en tidig utgåva på en viss plattform för att sedan vidareutvecklas och lever vidare ännu bättre i samband med plattformsbyte.

De olika generationerna karakteriseras av ett antal olika funktioner, tekniker och parametrar. För att göra det enkelt för "Svensson" så har man försökt plocka in dem i olika "grupper" som 2G, 3G, 4G och 5G. F.ö. talades det sällan om 2G förrän 4G blev på tapeten. Men i verkligheten är det alltså många olika tekniker och deras versioner som ligger i varje "grupp" som tillsammans utgör respektive standard.

 

Ett annat exempel på rörigheten är ju TV-marknadens plötsliga användande av LED i beteckningen. Sammanföll märkligt nog med att "riktiga" LED-displayer (OLED) började hamna i apparater (men då ändå fortfarande som väldigt små skärmytor och displayer).

Trots att det egentligen bara handlade om att bakgrundsbelysningen bytts från kallkatodrör till LED så hävdade många säljare att detta minsann var en LED-TV (rätt, på sätt och vis) och inte LCD. Det sista stämde ju inte, då tekniken för bildpunkterna fortfarande var LCD-baserad.

 

Sedan kom så småningom "riktiga" LED-TV, som helt riktigt inte var LCD. Som nu fick kallas OLED, oavsett teknik för bildpunkterna (som visserligen oftast är just OLED).

 

Rörigt ?  Javisst.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Rörigt ?  Javisst.

 

Javisst, en digital djungel.

Jag har nyligen köpt TV skall köpa ny inbyggnadsugn, sonderar terrängen när det gäller ny plotter med olika givare och radar… Om jag tror att  jag har klart för mig vad det är jag vill ha, så blir jag ändå snabbt förvirrad i butiken och kommer ut därifrån tomhänt, ok, TVn valdes efter bästa bild av alla, det var en kameleont på skärmen när jag köpte den, kameleonter är ju trevliga djur…

Och varför måste en ugn har blåtand och internetuppkoppling? 
Att larm, spårsändare har sådana uppkopplingar är en sak, men en ugn…?

 

Jag följer denna diskussion och när det blir dax att köpa nytt larm med spårsändare litar jag på xet som skrivs här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och varför måste en ugn har blåtand och internetuppkoppling? 
Att larm, spårsändare har sådana uppkopplingar är en sak, men en ugn…?

 

Tja, finns det uppkopplade stekpannor så varför inte en ugn...  🤔😁

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

 

Tja, finns det uppkopplade stekpannor så varför inte en ugn...  🤔😁

Hua. Jag var alltid förr road av familjen Jetson, men nu är vi ikapp framtiden. Bara de flygande bilarna och silverkläderna som saknas… fast inte speciellt mycket.

 

Hoppas bara att nya larm och spårsändare är lättare att para ihop med mobiltelefonen, jag har återigen haft ett helsike med det, då blåtandsuppkopplingen ballar ur och det blir SMS istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Javisst, en digital djungel.

Jag har nyligen köpt TV skall köpa ny inbyggnadsugn, sonderar terrängen när det gäller ny plotter med olika givare och radar… Om jag tror att  jag har klart för mig vad det är jag vill ha, så blir jag ändå snabbt förvirrad i butiken och kommer ut därifrån tomhänt, ok, TVn valdes efter bästa bild av alla, det var en kameleont på skärmen när jag köpte den, kameleonter är ju trevliga djur…

Och varför måste en ugn har blåtand och internetuppkoppling? 
Att larm, spårsändare har sådana uppkopplingar är en sak, men en ugn…?

 

Jag följer denna diskussion och när det blir dax att köpa nytt larm med spårsändare litar jag på xet som skrivs här.

Ja, man kan undra över varför en ugn eller t.ex. ett kylskåp ska vara uppkopplade. Men, beroende på situation är det ibland smart. Som exempel, mågen och jag var till fjällen för att åka skidor och han hade lånat en stuga av en bekant. På kvällen serverade han mig en kall öl. Ca. en kvart efter det ringer stugägaren och säger till mågen att han glömt att stänga kylskåpsdörren. Inte så dum funktion. Tänk om ägaren gjort samma sak när han lämnade stugan för att åka tillbaka hem. Då kunde dörren stått öppen flera veckor. Hur många har inte funderat över om de dragit ur strykjärnet, när de åkt på semester och kanske t.o.m. vänt om för att kolla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev excel319:

Ja, man kan undra över varför en ugn eller t.ex. ett kylskåp ska vara uppkopplade. Men, beroende på situation är det ibland smart. Som exempel, mågen och jag var till fjällen för att åka skidor och han hade lånat en stuga av en bekant. På kvällen serverade han mig en kall öl. Ca. en kvart efter det ringer stugägaren och säger till mågen att han glömt att stänga kylskåpsdörren. Inte så dum funktion. Tänk om ägaren gjort samma sak när han lämnade stugan för att åka tillbaka hem. Då kunde dörren stått öppen flera veckor. Hur många har inte funderat över om de dragit ur strykjärnet, när de åkt på semester och kanske t.o.m. vänt om för att kolla. 

Nu kommer vi långt ifrån ursprungsfrågan.

Men som vanlig vardagsparnoiker kan jag ju tycka att det kan bli litet av "storebror ser dig" , brödrosten eller nu det spårbara larmet i båten berättar för inte bara för dig, utan även för "typ" SÄPO när du rostar bröd och var någonstans du befinner dig... Tja mobiltelefonerna har ju redan den funktionen. Om på Fuckbook får jag upp noteringar av var någonstans olika vänner befinner sig runt om i världen eller i Mönsterås...

 

Men det är ju naturligtvis jättebra att få en signal från båten när den inte ligger på sin plats. Det får jag ofta då det är molnigt, eller på annat sätt då det är ogynnsamt för satellitsignalerna att nå fram till mottagaren. Då kan det hända att jag får upp koordinater på en kartbild mitt i ett villaområde... eller uppe på en bergstopp, och då är min båt ingen strandad biblisk djurtransportpråm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev excel319:

Hur många har inte funderat över om de dragit ur strykjärnet, när de åkt på semester och kanske t.o.m. vänt om för att kolla. 

Det slutade man väl med för många år sedan? Nyare strykjärn har automatisk avstängning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Det slutade man väl med för många år sedan? Nyare strykjärn har automatisk avstängning.....

Jag vet. Just det var ett dåligt exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots alla fantastiska förklaringar ovan fattar jag inte om min nya grunka kommer funka efter att man stängt av 3G. Kan någon kunnig svara med ett enkel ja eller nej hade det varit grymt. 
 

ha en fin helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Trots alla fantastiska förklaringar ovan fattar jag inte om min nya grunka kommer funka efter att man stängt av 3G. Kan någon kunnig svara med ett enkel ja eller nej hade det varit grymt. 
 

ha en fin helg.

Ja!

 

Detsamma 🤗

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går i liknande tankar och skulle gärna koppla på ett inbrottslarm med siren + push-notis, utöver GPS-larm. Såg att c-pod mini har stöd för magnetbrytare + siren.

 

Jag har en daycruiser med kapell och man "måste" gå in via luckan i vindrutan. Tänkte larma där med en magnetbrytare och om man inte stänger av larmet inom säg 10-20 sek så tjuter sirenen och skickar SMS via LTE.

 

Osäker på om batteritiden blir alldeles för kort men om sirenen inte tjuter så kanske det är lugnt.

 

Någon som testat den här kombinationen med C-Pod Mini eller med annan lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Jacoby:

- - -

Jag har en daycruiser med kapell och man "måste" gå in via luckan i vindrutan. Tänkte larma där med en magnetbrytare och om man inte stänger av larmet inom säg 10-20 sek så tjuter sirenen och skickar SMS via LTE.

- - -

Dessvärre så tänker inte inbrottstjuvar på det "civiliserade" sättet. De kan lika gärna skära upp kapellet med en kniv o kliva rakt igenom. De brukar tvärtom tänka på hur larm kan vara monterade och välja en väg som ingen räknat med.

 

Om du ska larma så lägg en larmande matta i sittbrunn och en brytare i dörren in till ruffen så ökar sannolikheten för att bli uppmärksammad på objudna gäster. Magnetbrytare är passiva och förbrukar ingen ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...