Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andrzn

Yamaha 50hk LARM från reglage

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har kört min båt en sommar nu och haft samma problem från start, att reglaget börjar tjuta om jag kör långsamt en stund. Jag har läst i manualen att reglaget varnar vid övertemperatur samt låg oljenivå. 

 

Jag har bytt termostat och impeller, samt jag ser kylstråle när jag kör.

 

Vad jag kan utröna från youtube så skall det sitta en givare inne i autolubetanken som kan hänga upp sig, då kommer larmet. Någon som kan bekräfta att jag är inne på rätt tanke? Isf blir nästa steg att plocka bort den tanken och se hur jag får loss denna givare för att byta..

 

Detta gäller en Yamaha 50hk 62f från 93.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har med strörsta sannolikhet ett smutsigt oljefilter, oljefilter sitter i oljetanken och filtrerar smuts från olja mellan tanken och insprutningspumpen. Filtret ser ut som en finmaskig sil och inte som oljefilter i en fyrtaktsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej grymt, tack för tipset! Det provar jag att byta genast, håller tummarna :D Återkommer här efter nästa båt tur när det är bytt, kanske till våren nu då.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är sommaren här och jag har gjort första båt turen och har fortsatt problem. Jag är osäker på detta oljefiltret vart det sitter men jag hittade någon typ av ventil med pil på en av oljeslangarna.

 

Det som jag önskar få hjälp med är om denna sitter åt rätt håll. I min värld sitter pilen åt fel håll, för slangen in i motorn sitter åt andra hållet... Dett är alltså en yamaha utombordare med autolube oljetank inne i motorn.

 

De 3 röda pilarna går ned in i motorn, men ventilen med en röd pil går bara tillbaka in i oljetanken....? Såhär har den alltså suttit när jag kört en hel säsong, kan det vara fel?

 

image.thumb.png.88b53984dfac02853096556929d3a91d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...