Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ABBA

Dom här kablarna skall väl sitta ihop?

Rekommendera Poster

Upptäckte nu vid vinterstädning två lösa kabeländar på min gamla VP 2002.
Dessa skall väl sitta ihop?
En kabel nedifrån generatorn märkt + och den övre försvinner in i generatorn.
Vad har denna koppling för funktion?
Nu har jag kopplat ihop dom men inte startat.

Motorn som sådan fungerade under sommaren.

Generator.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett foto från en nyare VP-generator än den du har, men där ser du att den gula kabeln försvinner in i generatorn och andra änden sitter kopplad på B+, alltså pluspolen på generatorn.

Den gula är "sense"-ledningen vilken generatorn har för att känna av spänningen den laddar med. Antingen kopplar man den direkt till plus på generatorn eller så kopplar man den till plus på batteriet. Fördelen med det sistnämnda är att generatorn kan känna av spänningen på batteriet och då kan kompensera för ev. spänningsfall längs vägen.

 

image.png.85f2d9e8a7f41e32fc5ae971e76f3573.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ABC för tydligt svar!

Då har tydligen batteriet fått vad generatorn kan ge, utan batterikokning eller annat galet.

Nu fortsätter jag elarkeologin på nyinköpt gammal båt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABBA:

Tack ABC för tydligt svar!

Då har tydligen batteriet fått vad generatorn kan ge, utan batterikokning eller annat galet.

Nu fortsätter jag elarkeologin på nyinköpt gammal båt…

Enligt vissa så kan man ladda sönder batteriet om inte sense-kabeln är inkopplad. Då levererar generatorn maxspänning. Jag vet dock inte om det gäller alla generatorer.

Men om du kan starta din motor så då verkar ju laddningen fungera. 

Redigerad av anuba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ABBA:

Upptäckte nu vid vinterstädning två lösa kabeländar på min gamla VP 2002.
Dessa skall väl sitta ihop?
En kabel nedifrån generatorn märkt + och den övre försvinner in i generatorn.
Vad har denna koppling för funktion?
Nu har jag kopplat ihop dom men inte startat.

Motorn som sådan fungerade under sommaren.

Generator.jpg

Jag tror inte ett de ska vara sammankopplade. Det ser ut att vara en flatstiftskontakt på den bruna och, om jag läser kopplingsschemat rätt, så kommer den från laddlampan och ingår i magnetiseringskretsen. https://www.ballad.no/InstruksojnsbokVP2002.pdf Den ska i så fall sitta på generatorns 61-anslutning. Om den inte är ansluten så kommer, troligen, inte generatorn att ladda. Vi har flera här på forumet som är bättre bevandrade än mig på det elektriska, så vi får hoppas att de kan bekräfta eller rätta mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sensorkablarna brukar vara gula. kabeln på bilden ser ju ut att vara brun!

 

Den skall enlig elschemat vara ansluten till DF, fältlindningen (=dynamo field) i ena ändan och till "61"  i andra ändan; den skall alltså ge ström till en av generatorns fältlindning* genom laddningslampans glödtråd för att sedan "jordas" i generatorns gods. Då finns det ett magnetfält i generatorn redan innan generatorn börjar rotera. Den lilla strömmen som går genom lampans glödtråd är tillräckligt för att få ett litet magnetfält i generatorn. När sedan generatorn börjar att rotera så försörjs fältlindningen internt, då får laddningslampan plusspänning från två håll och slocknar.

Enligt DIN 72 552 så är nummer 61 just laddningskontrollampan.

 

Förr i tiden på den analoga tiden, var det så att generatorn aldrig kom igång med laddning om denna kabeln inte var ansluten, eller om laddningslampan var trasig. Det kan i många fall vara så än idag.

Men Volvo-Penta har skyddat sig mot det genom att förse fältlindningen med ström ändå, men det förutsätter ju då att den bruna kabeln är ansluten till anslutningen DF på generatorn.

 

Men för att vara helt säker måste man ju se vart den bruna kabeln tar vägen. Du kan ju alltid koppla ohm-metern, eller "pip-funktionen" i multimetern, mellan den bruna kabeln och laddningskontrollampans ena pol och se om du får något utslag. Mät på lampans båda poler, då får du ju dessutom reda på om lampan är hel eller trasig... eller har glappkontakt.

 

* Ja jag vet att det är fel ord, eftersom "fältlindningen" i en växelströmsgenerator roterar... men det blir så för att man lättare skall förstå DF. Sedan kan anslutningen "DF" ha andra beteckningar på olika generatorer, Bosch använder DF iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe - Denna båt har många ägare trasselkopplat på innan mig…

Finns en brun längre ned så den kanske går upp till tändninglampan. Får kolla det.

Den ”gulbruna” sitter under en mutter liksom. Och där borde väl också pluskabel till batteriet vara ansluten om det nu är sensorledningen?

Det blir till att få ner huvudet i motorrummet och forska vidare.

Tack för att ni gjort mig klokare på hur det borde vara.29BEE7A5-9EA9-4E01-BB80-5761B4362620.thumb.jpeg.2bf055c983f09928517576921ed84a50.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar.

Att en generator ger allt den kan, är en lurig skrivning 

Vilken maximal spänning en generator lämnar bestäms av generatorns regulator. T ex 14.3 Volt.

Gul kabel, oftast en senskabel, läser av spänning i den punkt den ansluts till.

Är batterierna monterade långt ifrån generator, klena kablar (vanligt i bil), varmt motorutrymme, belstningssidan på tändningslås (Mazda 323, 626) o s v, vill man oftast mäta direkt på batteriets pluspol. Då är senskabel kopplad dit, eller den punkt man verkligen vill ha max systemspänning på.

 

Vissa batterier kanske behöver något högre spänning än vad generatorns regulator bestämmer, för att verkligen bli fulladdade.

Då kan man pröva med att lägga in en eller flera schottkydioder i serie med sensledningen. Så gör jag i min båt som är moddad från original 30 A Yanmar generator till en med max 70 A. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

En liten kommentar.

Att en generator ger allt den kan, är en lurig skrivning 

Vilken maximal spänning en generator lämnar bestäms av generatorns regulator. T ex 14.3 Volt.

Gul kabel, oftast en senskabel, läser av spänning i den punkt den ansluts till.

Är batterierna monterade långt ifrån generator, klena kablar (vanligt i bil), varmt motorutrymme, belstningssidan på tändningslås (Mazda 323, 626) o s v, vill man oftast mäta direkt på batteriets pluspol. Då är senskabel kopplad dit, eller den punkt man verkligen vill ha max systemspänning på.

 

Vissa batterier kanske behöver något högre spänning än vad generatorns regulator bestämmer, för att verkligen bli fulladdade.

Då kan man pröva med att lägga in en eller flera schottkydioder i serie med sensledningen. Så gör jag i min båt som är moddad från original 30 A Yanmar generator till en med max 70 A. 

 

Vad händer om sense-kabeln lossnar från referenspunkten? Slutar generatorn att ladda, laddar med okompenserad spänning eller kommer den att kräma på? Det sistnämnda verkar inte troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev excel319:

Vad händer om sense-kabeln lossnar från referenspunkten? Slutar generatorn att ladda, laddar med okompenserad spänning eller kommer den att kräma på? Det sistnämnda verkar inte troligt.

Kan bara konstatera att motorn startat under sommaren. (Inga strömförbrukare förutom startmotorn) Men jag, eller generatorn…. vet inte hur jobbig sommaren varit för stackars batteriet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev excel319:

Vad händer om sense-kabeln lossnar från referenspunkten? Slutar generatorn att ladda, laddar med okompenserad spänning eller kommer den att kräma på? Det sistnämnda verkar inte troligt.

Nejdå, den fortsätter att ladda, men ger då en generell utspänning som till en början ligger på omkring 13, 5 volt...  på ett ungefär kanske litet mer. Jag grundar det antagandet på den boschgenerator jag hade i förra båten, den hade sensorledning.

Med sensorledningen inkopplad skall ju generatorn (iallafall i teorin) anpassa laddningsspänningen till batteriets status.... nåja... 

Laddningsspänningen skall iallfall aldrig få överstiga 14,2 volt. Det skrivs på diverse sidor att batteriet gasar (bubblar) vid 14,4, men jag har sett att detta kan inträffa tidigare, iallafall inget tillstånd man vill uppnå, då vätgas frisätts och batteriet kan "koka torrt" och blyplattorna får en beläggning. 

Så det bästa är ju att mäta med en voltmeter (multimeter) direkt över batteripolerna med motorn igång och med motorn avstängd, kanske också med och utan sensorledningen inkopplad, och då se vad man får för spänningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Så det bästa är ju att mäta med en voltmeter (multimeter) direkt över batteripolerna med motorn igång och med motorn avstängd, kanske också med och utan sensorledningen inkopplad, och då se vad man får för spänningar.

Håller med om mätmetoden, men tycker att den första mätningen skall ske med avstängd motor och sedan göra mätning två med motorn igång. Detta för att mäta på ett opåverkat batteri i vila som grundvärde.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...