Jump to content
Monday 06 February 2023
Sign in to follow this  
Dava

Bygga segelbåtsroder

Recommended Posts

Har köpt en lite Shark 24 för att använda till lite enklare kappseglingar, en kul båt men något omodern.

 

Ett nytt roder istället för den 5 cm tjocka plywoodplankan som följde med kommer göra underverk. Har fått ganska bra uppfattning om hur det ska se ut och genom mina andra plastprojekt vet jag att jag ska göra en utvändig form där jag plastar det som ska bli utsidan. 

 

Frågan är då hur jag smidigast gör två halvor som är exakt lika 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Dava:

Har köpt en lite Shark 24 för att använda till lite enklare kappseglingar, en kul båt men något omodern.

 

Ett nytt roder istället för den 5 cm tjocka plywoodplankan som följde med kommer göra underverk. Har fått ganska bra uppfattning om hur det ska se ut och genom mina andra plastprojekt vet jag att jag ska göra en utvändig form där jag plastar det som ska bli utsidan. 

 

Frågan är då hur jag smidigast gör två halvor som är exakt lika 

Om rodret har parallell framkant och bakkant, dvs är en rektangel sett från sidan, kan du helt enkelt göra en halva men dubbelt så lång, och sen dela på "höjden", vända och limma ihop med andra sidan.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Om rodret har parallell framkant och bakkant, dvs är en rektangel sett från sidan, kan du helt enkelt göra en halva men dubbelt så lång, och sen dela på "höjden", vända och limma ihop med andra sidan.
 

Smart! Tyvärr tänkte jag göra ett avancerat raceroder av typen nedan.

 

Frågan är om det är en bra ide att skära ut i frigolit, spackla och skydda omsorgsfullt med plast. Fördel är att det går relativt snabbt. 

 

Ett annat alternativ som jag funderade på är att såga ut profilen i plywood lägga massa skivor på varandra spackla med något lättspackel för att få perfekt finish. Fördelen med detta är att jag skulle kunna spegla formen genom att lägga alla skivorna i omvänd ordning. 

O

977904131_CCIRudders(1).jpg.009e4db05f8b3f3cb033841d3369423b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Dava:

Smart! Tyvärr tänkte jag göra ett avancerat raceroder av typen nedan.

 

Frågan är om det är en bra ide att skära ut i frigolit, spackla och skydda omsorgsfullt med plast. Fördel är att det går relativt snabbt. 

 

Ett annat alternativ som jag funderade på är att såga ut profilen i plywood lägga massa skivor på varandra spackla med något lättspackel för att få perfekt finish. Fördelen med detta är att jag skulle kunna spegla formen genom att lägga alla skivorna i omvänd ordning. 

O

977904131_CCIRudders(1).jpg.009e4db05f8b3f3cb033841d3369423b.jpg

Man vinner så lite aero/hydrodynamiskt på att ha rundade kanter på vingar (det handlar om runt 6-7 procent för samma vingyta om man jämför en optimalt rundad med en rak vinge). Om man kan förenkla tillverkningsprocessen och därigenom få en bättre och mer symmetrisk profil, vinner man tillbaka långt mer än man förlorat totalt sett. Du lär spara mycket tid och svett på det också.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Har köpt en lite Shark 24 för att använda till lite enklare kappseglingar, en kul båt men något omodern.

Glöm inte mätbrevet om du ändrar formen på rodret 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag tillverkade skärmar och bredare till mina tävlingsbilar.Jag spacklade och byggde på originalet, sedan tillverkade jag en plugg ( form ) som jag sedan plastade i först vax sedan gelcoat,därefter matta och plast .Fördelen var att jag kunde tillverka flera och det var lätt att ändra,spackla och ändra pluggen.Lycka till Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovan är mätbrevsgodkänt roder. Men det är ganska öppna regler. Det som styrs är längd under vattenlinje minst 71 cm, någonstans inom denna längd ska rodret vara minst 27,9 cm (max 44,5) och det får inte vara smalare än 17 cm inom denna del. Vill man ha ett djupare roder än 71 cm (vilket man väl vill?) finns det inga begränsningar. De första 50 cm från vattenlinjen ska vara minst 3,5 cm tjockt vid tjockaste punkten.

 

Ovan bild är det roder som flest kappseglande ägare tipsar om och det är ganska likt det som levereras med de båtar som byggs idag.

 

Fick detta skickat till mig av en som byggt några roder till båttypen, komplett med bra ritningar. Det är ganska likt mitt roder till Solingen så en tanke var att helt enkelt kopiera det. Solingens roder är dock ganska långt, inte utanför klassreglerna, men ganska långt från det kortaste möjliga. Tänker att man vill ha ett djupt kort roder för största kontroll och minsta motstånd?

 

Roder1.thumb.jpg.5439907445e7205350e0dfec7ad149bd.jpg

 

6-7% är rätt mycket i sammanhanget, men tid växer ju inte på träd så kanske bör jag börja med en variant/kopia på "Solingrodret" ovan, kanske kan jag modifiera den formen sen.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grovsåga en plywod skiva till formen spackla sedan med vanligt sandspackel; vill minnas att det hette lätthand,vanligt spackel som när du tapeserar.Bygg rodret som du vill ha det och gör en plugg.Ronnie

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Grovsåga en plywod skiva till formen spackla sedan med vanligt sandspackel; vill minnas att det hette lätthand,vanligt spackel som när du tapeserar.Bygg rodret som du vill ha det och gör en plugg.Ronnie

 

Jag det är nog den bästa idén! 

 

Nästa fråga är om jag behöver förstärka det på något sätt? Kanske ett stålrör som går genom hela rodret? Behöver jag svetsa på några tvärgående förstärkningar eller är det egentligen bara de vertikala krafter jag behöver vara orolig för?

 

En god kamrat som bygger mycket plastgrejer själv påstår att laminatet ska hålla och så får jag det lätt. Men vad ska jag ha i mitten för att det ska bli ett sandwichlaminat? Eller blir det tillräckligt starkt bara av att jag får ihop två styva halvor?

 

Rodret ovan hade han fyllt med någon form av expanderande skum...

 

 

En klasskamrat seglade av sitt roder men fick en stor del av kostnaden för ett nytt på försäkringen.. Ett nytt originalroder från fabriken kostar €1390 jag hoppas komma under en femtedel :)  21558589_1419677424751973_668765711944711926_n.jpg.c3b162745579746b190c1b65bde2674e.jpg

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Ovan är mätbrevsgodkänt roder. Men det är ganska öppna regler. Det som styrs är längd under vattenlinje minst 71 cm, någonstans inom denna längd ska rodret vara minst 27,9 cm (max 44,5) och det får inte vara smalare än 17 cm inom denna del.

Nja, nä. 
Shark 24 har inga entypsregler i Sverige, då är det SRS-reglerna som gäller. Där står som nedan.

Ändrar du rodret, som är en del av skrovet, är det inte längre en standardbåt, och du skall då ha mätbrev. 

 

7F193D52-AFB3-4D5E-9DFB-8ACCF9BA8ED1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja, nä. 
Shark 24 har inga entypsregler i Sverige, då är det SRS-reglerna som gäller. Där står som nedan.

Ändrar du rodret, som är en del av skrovet, är det inte längre en standardbåt, och du skall då ha mätbrev. 

 

7F193D52-AFB3-4D5E-9DFB-8ACCF9BA8ED1.jpeg

 

Ok. Då har jag fria händer att bygga ett optimalt roder! Vad är dina tankar? 

 

Edit: Alla standardbåtar levererade efter 1990 har det nya ovala rodret ovan. Ser inte vilken version som SRS tabellvärden gäller. 

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Dava:

 

Ok. Då har jag fria händer att bygga ett optimalt roder! Vad är dina tankar? 

 

Edit: Alla standardbåtar levererade efter 1990 har det nya ovala rodret ovan. Ser inte vilken version som SRS tabellvärden gäller. 

Du har alltså fria händer att bygga roder och allt annat på båten OM du sedan söker mätbrev för din båt. Om du kopierar det standardroder som båten levererades med slipper du mätbrev. 
 

Är du osäker på vilket roder som gäller för den båten som är i tabellen, kan du kontakta Seglarförbundet och fråga. Längst ner på den här sidan finns kontaktuppgifter. https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att vi släpper alla diskussioner kring mätregler! Nu ska vi skapa ett så snabbt roder som möjligt utan hänsyn till regler.

 

Edit: Vill verkligen inte fortsätta bråka, men i databladet står det:

 

Screenshot_20221106-110301_Drive.jpg.a2516626aecd00c9cabab8ed2c9a3706.jpg

 

Ska det då vara smalt och djupt eller tvärtom kort och grunt.

 

Solingens roder är kantigt, ca 70 cm djupt och 45 cm långt. Är det en bra form? Känns som att jag har full kontroll vilket är poitivt, men samtidigt kanske det skapar onödigt mycket motstånd genom sin längd?

Edited by Dava

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Edit: Vill verkligen inte fortsätta bråka, men i databladet står det:

 

Screenshot_20221106-110301_Drive.jpg.a2516626aecd00c9cabab8ed2c9a3706.jpg

Åh, spännande!

Kan du länka till klassreglerna för Shark 24 så jag kan läsa vad det står om rodret..?

😊
Här finns de internationella, https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/reglerforkappsegling/klassreglerinternationellakolbatar/
Här är de nationella, https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/reglerforkappsegling/klassreglernationellakolbatar/

 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Jag tycker att vi släpper alla diskussioner kring mätregler! Nu ska vi skapa ett så snabbt roder som möjligt utan hänsyn till regler.

 

Edit: Vill verkligen inte fortsätta bråka, men i databladet står det:

 

Screenshot_20221106-110301_Drive.jpg.a2516626aecd00c9cabab8ed2c9a3706.jpg

 

Ska det då vara smalt och djupt eller tvärtom kort och grunt.

 

Solingens roder är kantigt, ca 70 cm djupt och 45 cm långt. Är det en bra form? Känns som att jag har full kontroll vilket är poitivt, men samtidigt kanske det skapar onödigt mycket motstånd genom sin längd?

För att vara så effektivt som möjligt ska ett roder vara smalt och djupt. Det gäller alla "vingar" i luft och vatten, så länge det handlar om låga farter.

Det beror på att förlusterna främst uppstår i änden av vingen/roderbladet. När rodret arbetar uppstår en tryckskillnad mellan sidorna, och änden är det enda stället där tryckutjämning kan ske. Där vill högtryckssidan flöda över till lågtryckssidan, och det ger en lokal sänkning av tryckskillnaden nära änden, som sänker lyftkraften för bladet. Ju längre bladet är, desto mindre andel av bladytan påverkas av tryckutjämningen vid änden.

Det är därför en optimal vinge (i tre dimensioner) har en lyftkraftsfördelning som avtar mot noll vid ändarna, för att minimera förlusterna där. Det kan man åstadkomma genom att göra en rundad bladform, eller genom att ha raka fram/bakkanter men där bladet smalnar av mot spetsen. Skillnaden blir liten i praktiken, men den raka vingen blir lättare, starkare och mycket enklare att tillverka av hårda material (på den tiden när flygplan byggdes av tyg som sträcktes över en ram, var det ingen större skillnad i konstruktionssvårighet, men med metall blir det mycket besvärligare).
Om man har parallella fram- och bakkanter förlorar man ytterligare, men skillnaden är fortfarande ganska liten i verkligheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang din fråga om hållfasthet ,Pga proppeller om byggnad byggde jag om mitt roder till Svean.Det är ihåligt,med borrade hål i botten,ingen risk för frostsprängning.Det innebär att det är vattenfyllt när jag seglar.Bra eller dåligt jag vet inte.Under vissa blåsiga dagar denna sommar,mellan Sverige och Danmark,behövde du två händer för att hålla  i mot.Vi pratar om över 20 sekundmeter,bottenrevat på öppet vatten Vågor som kommer över däck.Rodret är fortfarande helt.Ronnie.Lita på din kompis,jag tror han vet vad han pratar om.

Edited by Ronnienr10
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev någon hemvariant av det elliptiska rodret jag postade bild på innan. Jag limmade tre plywoodskivor som Ronnienr10 tipsade om och har bearbetat dem lite med vinkelslip och elhyvel:Screenshot_20221106-170434_Gallery.thumb.jpg.62e29a864ce272b7a63afd23d0dd67dd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag byggde ett roder till trimaranen jag hade så limmade jag plywood och sedan så limmade jag dit en tunn lina runt hela kanten för att den skulle vara exakt lika tunn hela varvet runt, efter det så plastade jag med väv och lamineringsepoxy. Kanten blev extremt hård och tålig mot slag efter detta, och jag seglade i runt 15 knop med detta rodret utan några som helst vibrationer. Jag ändrade lite på vinkeln mot akterspegeln för att få ett lite mer distinkt grepp vilket kan ses på en bild där rodret är rakare istället för lutande bakåt.

19E0B027-9DEB-42C1-9B32-726347B07C47.jpeg

DADE6CE9-1A55-4030-A502-0A0043649FE2.jpeg

DA6C8439-F562-42DB-B618-6563DEB7ABD7.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Peter_K:

Åh, spännande!

Kan du länka till klassreglerna för Shark 24 så jag kan läsa vad det står om rodret..?

😊
Här finns de internationella, https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/reglerforkappsegling/klassreglerinternationellakolbatar/
Här är de nationella, https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/reglerforkappsegling/klassreglernationellakolbatar/

 

Jag grottade vidare i detta; i Nordamerika har Shark 24 nationella klassregler verkar det som, https://shark24.ca/wp-content/uploads/2018/12/isca_constitution.pdf?x20627
Tveksamt om de gäller här, men där finns mått på rodret:
bild.png.941b13f0c7c0e53b00cbb69efd85f645.png

 

Sedan kan man ju - som jag påtalat - göra precis hur man vill, och förbättra konstruktionen med ett djupare och effektivare roder - men då får man också skaffa mätbrev om man vill kappsegla.
Annars är det faktiskt fusk man ägnar sig åt 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag grottade vidare i detta; i Nordamerika har Shark 24 nationella klassregler verkar det som, https://shark24.ca/wp-content/uploads/2018/12/isca_constitution.pdf?x20627
Tveksamt om de gäller här, men där finns mått på rodret:
bild.png.941b13f0c7c0e53b00cbb69efd85f645.png

 

Sedan kan man ju - som jag påtalat - göra precis hur man vill, och förbättra konstruktionen med ett djupare och effektivare roder - men då får man också skaffa mätbrev om man vill kappsegla.
Annars är det faktiskt fusk man ägnar sig åt 🙂

Förenklade regler borde ju istället vara volym och vikt där optimala värden ger mesta möjliga grepp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Förenklade regler borde ju istället vara volym och vikt där optimala värden ger mesta möjliga grepp.

Det stod på nordamerikanska klassförbundets hemsida att man jobbar med nya klassregler, du får skicka in ett förslag 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Det stod på nordamerikanska klassförbundets hemsida att man jobbar med nya klassregler, du får skicka in ett förslag 😊

Har ingen Shark 24 så det ligger inte i mitt intresse att optimera en pråm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ett väl begagnat roder till en Cumulus som kanske går att använda som plugg efter omarbetning.

Gratis... Bara att hämta.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Hybro:

Har ett väl begagnat roder till en Cumulus som kanske går att använda som plugg efter omarbetning.

Gratis... Bara att hämta.

 

Tack, men jag har redan börjat jobba med en plywoodvariant 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...