Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
donaldduc

Vinterkonservera Kad44

Rekommendera Poster

Hej. 

Har aldrig konserverat något Kad 44 men man gör väl so med en bensinotor , dvs det gäller väl bara att få in glykol i sjövattensidan?  Någon som har tips på hur man tömmer sjövattensidan på vatten innan konserveringen?  Sedan tänkte jag ta bort slangen från drevet (290 dp drev) och låta pumpen suga där ifrån?  Någon där emot?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag med en KAD43.

När båten torrsatts kör jag motorn en kort stund, så att havsvattnet som finns i motorns kanaler pumpas ut, detta kanske inte är nödvändigt. Sedan sätter jag på en drevsäck på drevet, eller ställer en stor balja inunder drevet. Jag skruvar loss slangen på sjövattenpumpens sugsida, och monterar där en gammal kasserad kylvattenslang som tidigare suttit mellan drevet och skölden, den har en bra böj. I denna en stor tratt, i den häller jag vanligt vatten, startar motorn och kör en stund, med ett lagom vattenflöde ur en vattenslang ned i tratten. Efter det kör jag med en vatten/glykolblandning som hälls i tratten och samlas upp i drevsäcken, denna blandning ”återanvänds” och hälls i tratten tre-fyra gånger, kanske inte nödvändigt med så många gånger. Glykolen sparar jag i en större dunk, brukar konservera en utombordare samma soppa.

Efter detta tar jag ur impellern ur sjövattenpumpen. Då jag har landström på land.. så kopplar jag in några frostvakter, en under motorn och en på annat ställe, (jag har ett bundet elavtal…).

Vattnet som nu står under motorn suger jag upp med en våtdammsugare. Länspumparna dräneras.

 

Jag kollar och dubbelkollar även glykolblandningen i det sekundära kylsystemet, med en optisk refraktometer* naturligtvis innan konserveringen, då jag fyllt på med mer vatten och glykol får det gå runt i motorns kylkanaler samtidigt som jag konserverar sjövattensystemet.

 

Jag tömmer ju också vattentankar och septiktanken innan torrsättningen. Toan töms på vatten, likaså vv-beredaren. Vattenkranarna öppnas. Diverse pumpar däribland pentrypumpen dräneras noga, eller tas in i stugvärmen. Det är lätt att glömma duschmunstycket, där blir det kvar en del vatten som fryser och spräcker plasten, så det skruvas loss och tan in i värmen.

 

Efter det att jag brutit batterifrånskiljarna ställs alla strömbrytare i läge ”on”/ på. Jag tror att det inte bildas oxid på kontaktungor som ligger emot varandra.

 

Batterierna står kvar i båten. Laddarna är kopplade över timer som slår på några timmar varje dag.

Glöm inte att koppla ut vv-beredarens elpatron, det kan aldrig vara bra att den värmer upp en tom beredare… det blir väl ingen torrkokning, men ändå… 

 

Namnet ”optisk refraktometer” gör kanske att man förleds tro att detta är ett väldigt dyrt laboratoriuminstrument, men så är det inte. Det finns  även billigare och enklare glykoltestare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två KAD 44P-A.

 

Jag kör två varianter på konservering

Avtaget drev:

Köp en murarbalja på B-tema och ett 75 mm avloppsrör-90  med graders böj.

Fylld baljan med vatten som sugs in via slangen(25 mm? som förlängs) till börja med och cirkulerar ut i på marken(avloppsrör i avgasbälgen) så att havsvatten försvinner ut kör sedan med cirkulation i baljan igen varpå motorn blir varm fortare, avsluta med att suga in c:a 20 liter glykolblandning, se och mät att det kommer ut i baljan till slut.

 

Drev kvar:

Ta av inkommande kylvattenslangen under impellerpumpen. Anslut en 32 mm slang som du kan stoppa ner i ett lagom stor behållare eller murarbaljan för att suga in färskvatten, när du är nöjd sug in glykolblandningen och kolla utvändigt när den är igenom och mät. Har du servopumpkylning så sitter den mellan drevskölden och impellerpumpen var då noga att tömma inkommande slang på sjövattenför att förhindra sönderfrysning av servokylaren.

 

Funkar på mina KAD44P-A

PS Håll koll på ventiljusteringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...