Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Lättrodd gummibåt?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en ny gummibåt. Vill ha förslag på någon bra sådan.

Det jag är mest irriterad på den gamla från Plastimo,  är att den är hopplös att ro. Den beter sig som en klick margarin i en varm stekpanna... den saknar toft att sitta på. Den är  kanske litet för stor, vill minnas att den är 300 cm eller någonting sådant. Sedan har den inga vettiga bogseröglor, går inte att dra efter båten. Den har i plywooddurk med endast en uppblåsbar "korv" mellan durk och botten, det blir ingen gynnsam bottenprofil.

 

Den skall alltså vara lätt att ro, någorlunda kursstabil.

Men det skall inte vara en RIB.

Längd omkring 260 cm, men inte mer än 300 cm.

Tre vuxna personer skall kunna färdas i den.

Alu, plywood eller uppblåsbar durk kanske inte spelar nån roll, bara det blir litet V-form i botten.

Lätt att blåsa upp, lätt att tömma.

Oöm.

Skall inte vara för tung.

Skall gå att bogsera.

Den skall även få plats upptippad på badbryggan som är omkring 310 x 60 cm, jag tänker inte montera några speciella beslag på vare sig badbrygga eller gummibåten.

 

Jag har tittat litet på Tacacat, katramarangummibåtar, dom verkar ju käcka, men litet dyra, och det trycks inte finnas någon som säljer dessa på denna sidan av landet, varför en fraktkostnad tillkommer.

 

Förslag mottages... sedan kanske jag ändrar mig och väljer att inte köpa nytt och inte ens ta med gummibåten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev mikaojje:

Great White har en katamaranvariant, luftdurk och lågvikt

Frågan är om den är kursstabil?

 

 

 

 

Tack för länkarna!

 

Jag skrev ingenting om önskad prisnivå, jag hade väl kanske inte tänkt mig någon gummibåt som kostar mer än 10.000 kr... men det kanske är en omöjlighet att få en bra gummibåt under den summan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de flesta är samma runt den prisklassen. Kursstabila är de nog inte om man inte köper en RIB. Jag har en Talamex 250, den funkar bra med sina 23 kg men kan inte kalla den kursstabil. 

Drömmen är en Highfield Ultralite (RIB), men den kostar som 4 gummibåtar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en begagnad Walker bay 8 med uppblåsbara sidopontoner, mast och segel och åror förstås för 10 000:- kronor.

 

Den är riktigt lättrodd och man kan vara tre vuxna i den, men den har ju ett hårt skrov.

 

Vi har en liten Minkota till vår och med den tuffar den på i tre knop,

 

82202092_614.jpg.437f337e872122890112fab8d83d9c68.jpgwalker-bay-dinghy-row-boat_1_7de8be1f23acd1fabd8874c6bdd7b175.jpg.05e82a0475472e5a33764badcae076dd.jpg01-lead-suzuki-55f19d31e297c.jpg.915c10fe7df1d8e11565e0198b53c6ff.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Mackey:

Vi köpte en begagnad Walker bay 8 med uppblåsbara sidopontoner, mast och segel och åror förstås för 10 000:- kronor.

 

Den är riktigt lättrodd och man kan vara tre vuxna i den, men den har ju ett hårt skrov.

 

Vi har en liten Minkota till vår och med den tuffar den på i tre knop,

 

82202092_614.jpg.437f337e872122890112fab8d83d9c68.jpg

Ja, den ser ju väldigt trevlig ut.

Jag hade en Jolly för en del år sedan, men ingen bra plats att förvara den på under vintern, den får ju liksom inte plats i en hylla i förrådet som en ihopackad gummibåt gör (även om dessa skall förvaras uppblåsta). Jag kanske skall kolla efter en liten pocketbåt såsom en Skibladner, men dom kanske inte längre tillverkas? och Frej vill kanske inte sälja sitt exemplar…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, den ser ju väldigt trevlig ut.

Den är absolut trevlig och till sommaren blir det en bra båt för barnbarnet att både ro, segla och köra motor.

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

den får ju liksom inte plats i en hylla i förrådet

Den behöver ju inte förvaras på en hylla i förrådet. Vår ligger utomhus hela vintern med en presenning över sig. Den uppblåsta korven kan man ta bort och förvara på en hylla i förrådet om man tycker det käns tomt. 🙃

Bäst är ju som du skriver att förvara gummibåten uppblåst. Enklast brukar vara att hänga upp den i garagetaket (istället för takboxen), fast vi har låtit "korvarna" ligga på däcket under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...