Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KlasG

Placering av ratt vid helrenovering av snipa.

Rekommendera Poster

Första inlägget, har besökt forumet i många år och fått svar på många av mina problem, men aldrig behövs ställa frågor.

Men dagen kom då man tröttnade på alla muppar i facebookgrupperna :)

 

Iaf, har precis inhandlat årets vinterprojekt, en Polar 22 med en ny solé-spis.

Måste riva ur nästan allt trä och så ska vi ta av överbygget så att det blir en öppen snipa.

 

Har lite funderingar.

Frugan vill ha ratten bak i en centerkonsol som ALLA moderna öppna snipor har.

Tanken slog mig dock häromdagen att man kanske borde ha en sidokonsol vid aktersoffan istället, men det finns verkligen ingen båt som har det.

 

Finns det någon uppenbar anledning till det som jag inte ser?

Förutom att centerkonsolerna massproduceras och blir på så sätt mycket billigare att montera in i nya båtar.

Frugan och jag kör/brukar båten lika mycket, så båda måste bli nöjda :)

Jag upplever att föraren blir lite ensam i snipor med centerkonsol, passagerare väljer att sätta sig fram istället för att centerkonsolen/ratten är i vägen.

Bild för att illustrera de två alternativen.

 

Rorkult finns redan på båten, hade varit det enklaste, men vi har det på befintlig båt och vill prova att köra med ratt och ha rorkulten som nödkörning.

 

Tacksam för lite input.

 

//Klas

 

image.png.8afb853510e0d749032a499ec142d613.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog ändå det låter som att den smidigaste lösningen är att använda rorkulten.

Och särskilt med en snipa så måste man vara ganska yvig när man manövrerad den vid tilläggning mm, och då det ju mycket smidigare med rorkult än med ratt.  

Och iom. styrplatsen ändå är längt bak så kommer nog som du skriver ratten bara sitta ivägen.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tankar, men idag sitter ratt/reglage/motorpanel framför motorn på styrbordssidan..

Allt ska flyttas, frågan är bara hur långt :)

 

Rorkult i all ära, men relingen bak på Polaren är i axelhöjd när man sitter ner, väldigt onaturlig vinkel att sitta med armen så högt en längre tid.

 

Det jag söker egentligen är ett svar på varför man (till synes) aldrig har placerat en rattstyrning i aktersoffan på någon sida istället för mitten.

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev KlasG:

Rorkult i all ära, men relingen bak på Polaren är i axelhöjd när man sitter ner, väldigt onaturlig vinkel att sitta med armen så högt en längre tid.

En hel del rorkultar är byggda med en kraftig s-böj ner, så de hamnar i behaglig höjd trots att roderfästet är högt upp. Har man ingen går det ju att bygga. Men nu är det ju redan ratt så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

En hel del rorkultar är byggda med en kraftig s-böj ner, så de hamnar i behaglig höjd trots att roderfästet är högt upp. Har man ingen går det ju att bygga. Men nu är det ju redan ratt så...

 

En båtgranne som har en sån där böjd rorkult, det som blir lite galet är han blir helt själv i aktern när det åks båt. Rorkult blir för lång och sveper över ett stort område. 

 

Vi driver bort från själva knäckfrågan.

 

Det blir ratt i båten. 

 

Men varför tillverkas det inte öppna snipor med ratten på sidan? 

Redigerad av KlasG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara en trend att ratten ska vara i mitten. Helst ska den vara jättestor också. Gissningsvis är idén att det presumtiva sällskapet ska sitta vända mot den som står i centrum och styr, helst med lystna blickar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på att överbygget ger vridstyvhet till skrovet. Borttagande måste kompenseras på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Är det inte bara en trend att ratten ska vara i mitten. Helst ska den vara jättestor också. Gissningsvis är idén att det presumtiva sällskapet ska sitta vända mot den som står i centrum och styr, helst med lystna blickar. 

Haha, lite så jag tänker också. Att sätta in en 70cm ratt känns bara larvigt. 

 

1 timme sedan skrev excel319:

Har du tänkt på att överbygget ger vridstyvhet till skrovet. Borttagande måste kompenseras på annat sätt.

Polar 22 är lite unik, tillsammans med möjligtvis Saga 20 och Fjord 21. Överbygget är bara skruvat i däcket. Krävs endast lite förstärkningar under skarndäcket. 

Hade det varit någon annan än dessa tre hade jag delat din åsikt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att man får fler sittplatser med centrerad ratt och man tycker det är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många snipor med sin runda botten är en aning känsliga för hur de lastas. Är du ensam i båten och sitter på sidan kanske den lutar en aning. Hade själv en nittonfotare med vindruta som hade ratten på styrbordssidan. Åkte jag ensam blev det till att stiga upp och stå mitt i båten eller fälla ut en tältstol mellan sätena om man åkte långt och ville sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev FIATX19:

Kanske är det så att man får fler sittplatser med centrerad ratt och man tycker det är viktigt.

Lite så jag funderade också. Det blir fler meter bänk absolut. Men hörnen blir döda ytor såvida man inte sitter med benen uppslängda och på det sättet dödar en rövyta med benen 😀

 

4 timmar sedan skrev Faderullan:

Många snipor med sin runda botten är en aning känsliga för hur de lastas. Är du ensam i båten och sitter på sidan kanske den lutar en aning. Hade själv en nittonfotare med vindruta som hade ratten på styrbordssidan. Åkte jag ensam blev det till att stiga upp och stå mitt i båten eller fälla ut en tältstol mellan sätena om man åkte långt och ville sitta.

Absolut en bra tanke, i den snipa jag har idag räcker det med att hasa runt kylväskan för att kompensera hur ungarna sätter sig 😀😉

 

Gissningsvis är det ett ickeoroblem då man precis som du skriver lätt kan sätta sig lite förskjutet mot centrum i soffan om båten lutar. 

 

Sen placerar man ju batterier och bly för att kompensera för föraren och det "normala" antalet passagerare.

 

Hade förövrigt en fjord 24 med V8. Räckte med att nån unge skulle skulle fisa och lutade sig lite så var man tvungen att trimma. Så jag tror inte problemet är endast för snipor. 

 

//Klas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett på moderna, moderniserade snipor, typ Käringösnipan att man placerar en piedestal med ratt, instrument och reglage i mitten av båten akter om tvärs. Det är nog ingen slump, detta är sannolikt väl genomtänkt. Viktfördelningen har redan nämnts, även om just Käringösnipan är relativt okänslig för det, men jag skulle kunna tänka mig att man får en bättre överblick över båten och runt om denna. 

 

Det kan tänkas att det finns färdiga styrpulpeter att köpa som tillbehör. Jag finner inga riktigt bra idag vid snabb sökning, vet att Cremo har pulpeter för sidomontage, och har iallafall haft för placering i mitten av båten. Annars kan det ju inte vara jättesvårt att designa och bygga en själv, som du redan är inne på att göra.

 

Mittplacerad styrpulpet och bibehållen styrning med rorkult att ta till i nödfall, hade jag valt!

Då blir ju även kabeldragningen till motorns elektriska system och dragning av reglagevajrar mindre komplicerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har sett på moderna, moderniserade snipor, typ Käringösnipan att man placerar en piedestal med ratt, instrument och reglage i mitten av båten akter om tvärs. Det är nog ingen slump, detta är sannolikt väl genomtänkt. Viktfördelningen har redan nämnts, även om just Käringösnipan är relativt okänslig för det, men jag skulle kunna tänka mig att man får en bättre överblick över båten och runt om denna. 

 

Det kan tänkas att det finns färdiga styrpulpeter att köpa som tillbehör. Jag finner inga riktigt bra idag vid snabb sökning, vet att Cremo har pulpeter för sidomontage, och har iallafall haft för placering i mitten av båten. Annars kan det ju inte vara jättesvårt att designa och bygga en själv, som du redan är inne på att göra.

 

Mittplacerad styrpulpet och bibehållen styrning med rorkult att ta till i nödfall, hade jag valt!

Då blir ju även kabeldragningen till motorns elektriska system och dragning av reglagevajrar mindre komplicerad.

Sant, jag har hela tiden tänkt att man ska bygga ihop det med motorkåpan. Men det behöver man ju inte göra... Räcker ju att bygga något relinghögt lådliknande som man enkelt kan dra en huva över för vädersäkring. 

 

Tack för input. Ska kolla om det finns nåt färdigt att köpa till och med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev KlasG:

Sant, jag har hela tiden tänkt att man ska bygga ihop det med motorkåpan. Men det behöver man ju inte göra... Räcker ju att bygga något relinghögt lådliknande som man enkelt kan dra en huva över för vädersäkring. 

 

Tack för input. Ska kolla om det finns nåt färdigt att köpa till och med. 

Ok.

Jag ställde en fråga angående val av gummibåt i annan tråd, och fann i en länk två olika styrpulpeter som ser ut att kunna skruvas fast på en plan durk, kolla där, men smakar det så kostar det, och det är ändå den som kostar minst.

Här kallas dom för "styrkonsol" kanske man kan googla på det ordet istället...?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en del år sedan så såg jag en som gjorde en egen centerkonsol där han gjöt i glasfiber i en sån där grön soptunna som han anpassade så den skulle passa. Att gjuta på insidan gör ju att man får en helt slät yta på den färdiga konsolen. Dessutom så släpper ju glasfibern mycket lätt från en fet plasttunna. Bara ett tips istället för att köpa en dyr färdig konsol.

BCEB7790-1812-4270-8E32-1DA9E0D6F6F4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

För en del år sedan så såg jag en som gjorde en egen centerkonsol där han gjöt i glasfiber i en sån där grön soptunna som han anpassade så den skulle passa. Att gjuta på insidan gör ju att man får en helt slät yta på den färdiga konsolen. Dessutom så släpper ju glasfibern mycket lätt från en fet plasttunna. Bara ett tips istället för att köpa en dyr färdig konsol.

BCEB7790-1812-4270-8E32-1DA9E0D6F6F4.jpeg

Fiffigt! Men är inte det här en ännu bättre form..?

 

 

BB886305-8475-43CD-8AA3-AB37A1DA052F.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Fiffigt! Men är inte det här en ännu bättre form..?

 

 

BB886305-8475-43CD-8AA3-AB37A1DA052F.jpeg

Kan det mycket väl vara, mitt inlägg var ju bara en exempelbild för att väcka den kreativa ådran hos TS.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidigt ju :)

 

Jag kommer nog dock välja att bygga i plyfa som jag sen epoxibehandlar/slipar/målar.

 

Kommer göra på samma sätt på de bänkar och viss inredning som överlever utrivningen, tex motorkåpan som är frisk men tokful :)

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har köpt en snipa också precis och är ute efter samma sak som du. 

Hur har de gått för dig? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Draxler95:

Hej!

 

Jag har köpt en snipa också precis och är ute efter samma sak som du. 

Hur har de gått för dig? :)

Håller på att färdigställa ett badrum 😀

 

Har inte hunnit börja ännu, men allt är istort sätt färdigplanerat. Bara hoppas att skrället går in på snedden i dubbelgaraget, annars kommer det dra ut på tiden med tanke på all målning/p lastning som ska göras. 

 

Vad har du köpt för båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-22 vid 22:50 skrev KlasG:

Håller på att färdigställa ett badrum 😀

 

Har inte hunnit börja ännu, men allt är istort sätt färdigplanerat. Bara hoppas att skrället går in på snedden i dubbelgaraget, annars kommer det dra ut på tiden med tanke på all målning/p lastning som ska göras. 

 

Vad har du köpt för båt? 

Okej då förstår jag att du har och göra :D 

 

Jag har köpt min en monark 600 med halvplanskrov :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...