Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

drift / underhållskostnad segelbåt

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har bra koll på motorbåtar men har börjar överväga en segelbåt, den kommer isåfall seglas ganska sparsamt, låt säga 2-3 veckor under sommaren. Eftersom jag inte är någon supervan seglare räknar jag med att gå för motor en hel del också. Grundtanken är att man får så mkt mer för pengarna om man tittar på segelbåtar i 35-40 fot jämfört med motorbåtar med samma bokomfort.

 

Jag har bra koll på vad en motorbåt kostar i drift/ underhåll men lite sämre koll på segelbåtar. Nu tänker jag på det som skiljer en segelbåt från en motorbåt främst, d.v.s riggen, segel, tampar, vinchar etc.

 

Vad skulle ni säga vore en rimligt att budgetera för de delar av underhållet som har med segelbåtens rigg, segel att göra?

 

Övriga kostnader har jag kolla på och tänker är ganska lika mellan motorbåt / segelbåt,. D.v.s batterier och utrusningen som behöver bytas ut / servas, bottenarbeten m.m

 

Vh

 

Johan

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hejsan,

 

Har bra koll på motorbåtar men har börjar överväga en segelbåt, den kommer isåfall seglas ganska sparsamt, låt säga 2-3 veckor under sommaren. Eftersom jag inte är någon supervan seglare räknar jag med att gå för motor en hel del också. Grundtanken är att man får så mkt mer för pengarna om man tittar på segelbåtar i 35-40 fot jämfört med motorbåtar med samma bokomfort.

 

Jag har bra koll på vad en motorbåt kostar i drift/ underhåll men lite sämre koll på segelbåtar. Nu tänker jag på det som skiljer en segelbåt från en motorbåt främst, d.v.s riggen, segel, tampar, vinchar etc.

 

Vad skulle ni säga vore en rimligt att budgetera för de delar av underhållet som har med segelbåtens rigg, segel att göra?

 

Övriga kostnader har jag kolla på och tänker är ganska lika mellan motorbåt / segelbåt,. D.v.s batterier och utrusningen som behöver bytas ut / servas, bottenarbeten m.m

 

Vh

Johan

Segel är den absolut dyraste komponenten. Beroende på dina krav så byts de efter 5, 10, 25 år.

Moderna hightechtecksegel håller formen tills de bokstavligen rämnar vilket kan ske efter 10-20 år beroende på skötsel o hur mycket de används. Då har de hållit formen hela tiden och varit roliga att segla med.

Om du är racingseglare så finns det dyrare hightechsegel och då vill du nog byta oftare för att "ha det senaste". Kanske 5-10 år.

Med lite äldre duktyper så åldras seglet inte lika mycket åldersmässigt men blir efterhand bukigare och inte så kul att segla med. Det tar lägre höjd när du kryssar och lutar mer p.g.a. bukigheten (plana segel lutar mindre i frisk vind och känns därför tryggare).

 

Sen är det bara att dividera antal år med priset för den typ av segel du väljer (superhightech - hightech - eller äldre duktyp).

 

Sen bör seglen ses över av segelmakare ibland. Segelmakaren anser att det behövs årlig översyn. Enligt mig så gynnar det mest segelmakarens intäkter. Men efter ca tre-fyra år kan det vara lämpligt. Det kan kosta mellan tre o tiotusen beroende på hur mycket småreparationer som behöver göras.

 

Motorkostnader är betydligt lägre. En segelbåtsmotor jobbar inte lika hårt som en i en motorbåt. Dessutom är drevservice enklare med oljebyte efter tre-fem år. Anoder ska självklart hållas koll på men det är ingen storkostnad.

Olja o filter byts normalt årligen eller vartannat år. Filtret är mindre o oljevolymen mindre och kostnaden därefter.

 

Riggen är billig i underhåll. Någon saxpinne som går av eller tappas. Block kan bli slitna men det tar oftast många år om de inte skadas fysiskt. Skotlinor och fall slits med tiden men det går många år innan de behöver bytas om du ser efter att de inte skavs mot vassa kanter (då kan det gå fort tills de går av).

 

Bottenfärg o vaxning är väl ungefär som en motorbåt (lite mer bottenfärg med segelbåtskölen men det är försumbart..)

 

Drivmedelskostnaden kommer du att bortse från om du varit van vid motorbåt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vår del med en äldre 31-fots segelbåt i bra skick är de egentliga driftkostnaderna, dvs sånt service, underhåll, reparationer, väldigt små. Köpa nytt segel är mer av vill ha än måste ha, så länge det är helt, så det räknar jag inte som driftskostnad, mer än att kanske slå ut segelkostnad på 15-20 år (det blir ett par tusen per år för vår del). Linor kan hålla länge och är inte så dyra att byta ut totalt sett, om man inte köper svindyra varianter.

 

Det som utgör nästan hela vår årsbudget för båten är sånt som inte är segelbåtsspecifikt. Försäkring (drygt 6000 kr), båtplats (runt 6000 kr), upptagning och sjösättning (ca 2500 kr), landförvaring (ca 3000 kr).

Resten, som olja, filter, bottenfärg, bränsle för säsongen och diverse smågrejer som behöver bytas, hamnar på totalt kanske 4000-5000 kr.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip är väl allt redan sagt, men jag försöker speca lite.

 

Köp inte en båt med äldre segel än 5-7 år skulle jag säga, kanske 10 år.

Nya segel av billigaste sort till en 40' båt kostar runt 100 000:- kronor och till en 35' båt 60 000:-

Det är ju en tråkig kostnad att få de första åren.

 

Ännu tråkigare/dyrare är det att behöva byta motor, men en någorlunda välskött motor med färskvattenkylning bör hålla i 30 år.

 

I övrigt håller rigg och övrig "seglingsutrustning" nästan evigt länge. Lite rengöring, justering och smörjning kan behövas ibland, men det kan man göra själv och det kostar inget.

Om du räknar med 5000:- kronor per år så har du rikligt med pengar att kompletera/byta saker för.

Planera åtta timmar per år i snitt för rengöring justering och smörjning av seglingsutrustning. Ibland blir det mera och ibland blir det mindre.

 

Drivmedel cirka två liter i timmen vilket blir cirka 0,3 l/M

 

Välkommen till seglardelen av MG!

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna lite på vad det kostar att hyra segelbåt 2 veckor per år och jämför totalkostnaden + tid med att äga. 

Finns risk att breakeven går vid 2-3 veckors segling.

 

Vi utnyttjar båten maximalt under hela semestern och helger så för vårt behov är det billigare att äga.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

I princip är väl allt redan sagt, men jag försöker speca lite.

 

Köp inte en båt med äldre segel än 5-7 år skulle jag säga, kanske 10 år.

Nya segel av billigaste sort till en 40' båt kostar runt 100 000:- kronor och till en 35' båt 60 000:-

Det är ju en tråkig kostnad att få de första åren.

 

Ännu tråkigare/dyrare är det att behöva byta motor, men en någorlunda välskött motor med färskvattenkylning bör hålla i 30 år.

 

I övrigt håller rigg och övrig "seglingsutrustning" nästan evigt länge. Lite rengöring, justering och smörjning kan behövas ibland, men det kan man göra själv och det kostar inget.

Om du räknar med 5000:- kronor per år så har du rikligt med pengar att kompletera/byta saker för.

Planera åtta timmar per år i snitt för rengöring justering och smörjning av seglingsutrustning. Ibland blir det mera och ibland blir det mindre.

 

Drivmedel cirka två liter i timmen vilket blir cirka 0,3 l/M

 

Välkommen till seglardelen av MG!

Mackey

 

Tack!

 

Har noterat att den kommer ut en del båtar från tidigt 80-tal med som fått både nya segel, motor samt annan dyr och ny utrustning de senaste åren. Så det är primärt någon sådant jag ser efter.

 

Bra med en tumregel på 10 år gällande segel samt räkna in underhåll hos segelmakare. För 40 fots båten blir det ju 13k/år vilket är långt mkt mindre pengar än vad som går till service, reparationer, drivmedel för en lika stor motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev skippeer:

Räkna lite på vad det kostar att hyra segelbåt 2 veckor per år och jämför totalkostnaden + tid med att äga. 

Finns risk att breakeven går vid 2-3 veckors segling.

 

Vi utnyttjar båten maximalt under hela semestern och helger så för vårt behov är det billigare att äga.

 

 

Det är sant, hyra kan t.o.m. bli billigare. Stora problemet är väl att vi nog vill kunna bestämma oss för att ”sticka ut” med kort varsel och då skall man hitta en lämplig båt och sen ha tid att lära sig båten också. Risken är väl att det blir svårt att hitta en båt eftersom vi nog kommer vilja ha den samtidigt som alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är sant, hyra kan t.o.m. bli billigare. Stora problemet är väl att vi nog vill kunna bestämma oss för att ”sticka ut” med kort varsel och då skall man hitta en lämplig båt och sen ha tid att lära sig båten också. Risken är väl att det blir svårt att hitta en båt eftersom vi nog kommer vilja ha den samtidigt som alla andra.

Dessutom måste man boka i förväg och när veckan kommer så kanske det är skräpväder med regn och blåst. Äger man själv är man fri att gå ut när man känner för det och när vädret är oemotståndligt 🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar de flesta av att underhålla och serva inombordsmotorn själva? Eller lämnas detta över till teknikerna på varvet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Terri:

Klarar de flesta av att underhålla och serva inombordsmotorn själva? Eller lämnas detta över till teknikerna på varvet?

Det är inte så mycket man behöver göra. Byta olja och filter, samt impeller årligen är väl en bra utgångspunkt. Spola rent med sötvatten och glykol inför vinterförvaring. Sen byta "kylarvätska" kanske med 4-5 års mellanrum. Det årliga tar kanske en timme om inget krånglar (i vårt fall sitter pumphuset med impellern svårtillgängligt så det tar mer tid, men så är det ju inte för alla båtar).

Slitage handlar nog mest om korrosion i rördelar kopplat till avgaser och kylvatten, och även glapp och andra problem med spridarna. Men det är ju mer vid behov, om man märker att motorn börjar gå dåligt. Det är mer en fråga om gångtimmar än ålder.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte motorn används så mycket, annat än vid tilläggning och utgång från båtplats, går det ju inte åt så mycket bensin. Men bensinen går väl inte att spara på? Den blir fort gammal? Och det är väl ännu värre med dieselmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Terri:

Om inte motorn används så mycket, annat än vid tilläggning och utgång från båtplats, går det ju inte åt så mycket bensin. Men bensinen går väl inte att spara på? Den blir fort gammal? Och det är väl ännu värre med dieselmotor?

Bensinmotor är väldigt ovanligt i segelbåtar med inombordare. Då handlar det snarare om utombordare.

Sen tror jag nog att en större segelbåt körs för motor mer än en liten. Ofta används de mer som semesterbåt, och då måste man ofta komma fram till nästa hamn tidigt för att få plats, och blåser det inte, ja då blir det motor. Och också för att det går snabbt och ganska tyst att gå för motor i en större segelbåt. Har man en utombordare på akterspegeln är det ett jäkla väsen när motorn är på, och det går förmodligen långsammare än segling i god vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Terri:

Klarar de flesta av att underhålla och serva inombordsmotorn själva? Eller lämnas detta över till teknikerna på varvet?

Det är nog oftare kroppsbyggnaden som är problemet än själva jobbet som ska göras. 😉

 

Som Raol skriver så är det inte mycket som ska göras.

Jag brukar även låta bli att byta oljefilter årligen, mera vart annat eller var tredje år. En bil går ett par hundra timmar mellan filterbytena så varför ska man byta filter oftare på en segelbåtsmotor. Oljan byter jag varje höst.

 

Impellern klarar många år. Jag brukar snurra på motorn lite när jag är vid båten så att inte samma vinge är kraftigt böjd hela vintern. Den förra impellern fick gå i fem år.

 

Hur ofta byter man bränslefilter i en bil?

Tror det brukar vara vid 6000 mils service, dvs efter sådär 1000 timmar.

Det är nog lagom att byta bränslefilter var tionde år.

 

Hur ofta byter man luftfilter på en bil?

Ingen aning just nu faktiskt, men båten får gå många år med samma filter. Det är ju inte särskilt dammigt på havet. Var tionde år verkar lämpligt.

 

Allt bygger ju på att vi seglar vår segelbåt så det blir väl max 100 timmar motorgång en "dålig" sommar, oftast mindre.

 

Glykolkörningen är underlättad genom att det numera sitter trevägsventiler före impellerpumpen och före avgaskröken med slangar som når fram till motorrumsluckan.

5 liter färskvatten körs igenom först och därefter kör jag en stund (två, tre minuter) och cirkulerar glykolblandningen genom motorn. Avslutar med att kolla fryspunkten i dunken glykolen cirkulerat via. Allt under - 15°C är okej. Det blir sorbė då, inte frostsprängning.

Avslutar med att spetsa innehållet i glykoldunken så att den klarar -25°C så allt är klart till nästa år.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilar används oftast mer regelbundet och jämnare över året, så motordelar får mer regelbunden smörjning och kondens i oljan avdunstar regelbundet. Men visst, filtret behöver nog inte bytas lika ofta som oljan.

Impellern ("original", dvs märkesimpeller) vi satte in ny hösten 2020 var sprucken när vi bytte igen hösten 2021. Med tanke på hur vital den delen är skulle jag nog inte chansa på den fronten.

Bränslefilter i bil, ja, det går som regel mer genom en bilmotor än en segelbåtsmotor, och uppehållstiden för bränslet i tanken är mycket kortare.
Men finfiltret kan man nog byta ganska sällan. Grovfilter däremot bör nog bytas med max ett par års mellanrum.

Luftfiltret i vår motor är ett torusformat nystan av grov fiskelina. Mycket märklig konstruktion, men inget man byter utan bara tvättar med vatten om det blivit smutsigt. Och ja, det är ett riktigt filter, jag har fått det bekräftat av Rodahl Marin, som tidigare var återförsäljare av såna motorer.

Min åsikt är att det blir viktigare med underhåll och tätare byten för en motor som står oanvänd långa tider. När ena brorsans kompisar skulle bo ett halvår utomlands fick jag låna deras bil för att den inte skulle stå oanvänd över vintern. Bilar mår bäst av att bli använda. Och det gäller garanterat båtmotorer också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev raol:

Bilar mår bäst av att bli använda. Och det gäller garanterat båtmotorer också.

Jo, absolut!

Det är bara så tråkigt kallt att köra båt på vintern...

 

Jag skulle ju kunna köra vår motor en gång i månaden på land enkelt, men det ids jag inte.

Däremot vet jag de som gör så, men med tanke på att det är ca. 500 000 båtmotorer som inte körs på vintern så behövs det nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...