Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
perno350

Topplock AQ 105 115 130

Rekommendera Poster

Hej, jag är nybörjare med båt o har en fråga.

Jag köpte en motorbåt förra vintern med vad som skulle vara en AQ 130 med behov av översyn (har skruvat mycket bil så det där ska man väl reda ut tänkte jag).

Efterhand när jag jobbat med den så tyder det mesta på att det är en bilmotor och inte en marin. Nu till det faktiska problemet: på undersidan av topplocket i framkant, där vattenpumpen sitter på bilar, är det två hål. Eftersom det inte sitter nån sån vattenpump på sjövattenkylning är de pluggade. Den ena läcker dock, och det är idraget en plugg som går runt. Jag kollade och det är en gänga, vet inte om det är så på bilarna eller om nån har gängat själv. Pluggen som satt i var halvtum rörgänga, men den verkar vara aningen för liten, eller så är gängan i toppen för dålig. Nån mer som varit med om detta och hur har ni löst det?  Bifogar bilder.

 

Topplock.jpg

Topplock_hole.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en biltopp du har. På marintoppar finns inte hålen.Pluggningen är inte bra gjord. Det blir nog svårt att få till det utan att lyfta av toppen. Frostpluggarna ser ut att vara original. Om motorn är sjövattenkyld bör du byta dem till rostfria. Annars kommer det att rosta hål i dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När vi konverterade biltoppar B20 uppstod dessa problem .

Vi gängade i vvs-proppar, men man var tvungen att skydda gängorna med lod eller pasta.

På ovansidan sitter termostatet i ett mässingshus, där ett rör måste borras och pressas in i toppen. Detta brukar dock hålla tätt.

Andra problem som föregående beskriver är att frostpluggarna kommer att rosta hål , dom måste vara rostfria. Kolla med KG-trimning som på våra B20/B30 samt B23/25 tid, försåg oss med bra delar, t ex weberförgasare ,123ignition fördelare. kamaxlar, saltkylda och rostfria ventiler . Minns att marintopparna var kraftigt planade(avverkade på höjden) och hade bättre ventiler och ett kylrör som fördelade sjövattnet bättre i toppen.

Kolla så inte blocket också är ifrån en bil.

 

Några AQ130, AQ145/AQ151 och AQ165/170 har man skruvat med, men numera är det bara diesel 6:or.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man letar lite på nätet så kan man hitta pluggar i rostfritt (liknande "frostpluggar") som kan pressas i istället för VVS-proppar. Har tyvärr inga länkar liggande. Dock är det nog ändå lämpligt med lod eller "kemisk metall" för att säkra dessa ytterligare.

 

Mig veterligen är ventilerna exakt likadana på marin som på bil. Men jag kan ha fel. Natriumkylda ventiler har funnits i bilmotorer och kanske även i båtmotorer. Dock duger original bra.
Kylröret i en biltopp bearbetas genom att man borrar ett 5 mm hål i bakkant (ta ur "frostpluggen" som ju ändå ska bytas till en rostfri).
Blocket skiljer inte alls bortsett från att marinblocken har rostfria "frostpluggar". Så se efter att det sitter sådana. Annars byt!

Tipset med KGtrim är mycket bra, de har de delar som behövs!

 

Det är ytterst få AQ105/115/130 kvar som har original block och topp. I alla fall om de gått med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag en gång i tiden konverterade biltoppar, gängade jag stora hålet med M22 och svarvade till en passande propp. Fördelningsröret ska borras med 8 mm i bakkant. Lilla röret under termostaten gick bra att slå ur och jag vill minnas att jag där gjorde en 1/4" rörgänga.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...