Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Rolle85

Överfylld 4-taktare (olja)

Rekommendera Poster

Hjälper en kille att fixa hans Honda 2.3hk. Det är en 4-takt och ägaren har överfyllt den med motorolja så hela cylindern var full. Har nu tömt den till rätt nivå men massa olja kvar i cylindern. Vad gör man, låter den stå över natten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rolle85:

Hjälper en kille att fixa hans Honda 2.3hk. Det är en 4-takt och ägaren har överfyllt den med motorolja så hela cylindern var full. Har nu tömt den till rätt nivå men massa olja kvar i cylindern. Vad gör man, låter den stå över natten?

Skruva ut tändstiftet och häll ut. Häll i bensin genom hålet, skaka om, vänd/rotera lite och häll ut, så spolas oljefilmen förhoppningsvis ut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Skruva ut tändstiftet och häll ut. Häll i bensin genom hålet, skaka om, vänd/rotera lite och häll ut, så spolas oljefilmen förhoppningsvis ut.
 

Vända och rotera är väl inte någon bra lösning!!!

  Fyrtaktare ska ju förvaras stående eller liggande på en speciell sida för att inte oljan skall hamna på fel ställen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog ha minst det dubbla i alla fall. Har läst någonstans att det verkar vara vanligt med ventilsäten som går ner sig på dessa små Hondor. Med all den oljan i cylindern borde ringarna täta om den inte är tokslut. Har motorn nypt eller råkat ut för något annat trist?

 

Snålvarianten gällande olja i cylindern är att ta ut stiftet och dra i snöret en stund. Den kommer sannolikt ryka en del vid uppstart, men med den kompen vill du kanske inte jobba ihjäl dig innan den går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tömt den på oljan och drog utan stiftet i och sen satte jag i tändstift och den startade några sekunder och sen dog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Rolle85:

Jag har tömt den på oljan och drog utan stiftet i och sen satte jag i tändstift och den startade några sekunder och sen dog.

Jag har en Suzuki 2,5 fyrtakt och på den har jag oljefyllt cylindern några ggr, när "någon" inte lagt den stabilt utan den vid transport hamnat fel. Jag har då tagit ur stiftet och försiktigt dragit en tio ggr för att få ut så mycket olja som möjligt. Sedan har jag gjort ren stiftet noga och sedan hällt lite bensin i stiftet innan montering. Den brukar då starta och gå en liten stund under kraftig rökutveckling fär att sedan dö. Samma procedur med stiftet och då brukar den gå. Kraftig avgasrök i upp till en minut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget som går sönder med för mycket olja i motorn såvida man inte försöker köra den.

 

Justera olje nivån i motorn först så den ligger på rätt nivå.

 

Ur med stiftet, lägg en trasa över tändstiftshålet och dra runt motorn, försiktigt först så det mesta av oljan trycks ut.  Sedan kan du dra ordentligt i snöret tills trasan inte blir blöt längre.

 

Gör rent stiftet och montera.

 

Starta och kör som vanligt.

 

Tidigare var det vanligt att konservera motorer igenom att slå lite motorolja i cylindrarna och dra runt utan stift. Innan första start så tog man sedan ur stiften och vredrunt motorn för att blåsa ur oljan och körde sedan som vanligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-01 vid 18:49 skrev Rolle85:

Hjälper en kille att fixa hans Honda 2.3hk. Det är en 4-takt och ägaren har överfyllt den med motorolja så hela cylindern var full. Har nu tömt den till rätt nivå men massa olja kvar i cylindern. Vad gör man, låter den stå över natten?

Jag har en likadan motor (tror jag) även jag har överfyllt, som sagts.

Men om det är olja i cylindern rinner det ut ur tändstiftshålet om man lägger motorn med detta nedåt och drar runt den något enstaka varv med startsnöret.

 

Motorolja:

Du skall även skruva ur oljepåfyllningslocket och dräneringspluggen och låta motoroljan rinna ur, sedan i med dräneringspluggen och fyll i rätt mängd med rekommenderad olja, man skall kunna se oljenivån i ett litet fönster framtill på motorn.

Jag kan gott tänka mig att förfarandet är detsamma men detaljerna kan skilja sig åt på en Suzuki.

 

 

Jodå, man jan ju konservera diverse motorer på hösten genom att ta oljekannan och pytsa in litet olja genom tändstiftshålet på hösten. jag har även testat att spruta in litet dieselolja i en bilmotor som skulle långtidsförvaras, och det fungerar det också, om man nu minns att dränera cylindrarna sedan innan start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...