Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

3/8" Fyrkantshylsa (hona) till dräneringsplugg

Rekommendera Poster

Tänkte byta sötvatten i kylsystemet på en VP D2-55 A.
Enligt manualen finns det 2 dräneringspunkter på motorn:

  • babord sida - dräneringskran med slangstos under värmeväxlaren med högergänga för att öppna kranen.
  • styrbord sida - dräneringsplugg mycket nära oljefiltret

(dessutom får jag lossa slangarna till varmvattenberedaren)

image.png.7f8c492506431a3ea4ccf0c4e3777f51.pngimage.png.132c4cdee7fc4b11bca703c2ec54da9a.png

 

Det många har haft problem med är att finna rätt verktyg för att få loss dräneringspluggen.
Enligt en dansk "youtuber" passar en 3/8" förlängare om man sätter honan över dräneringspluggen.
Nu har jag sökt efter en fyrkantshylsa med exakt mått 3/8" = 9,5 mm, verkar omöjligt att finna i Sverige/Europa,
finns i USA.
Någon som har funnit en fyrkantshylsa, hona, 3/8" ?

 

Det bästa som jag funnit är fyrkantshylsa, hona, 10 mm:

Några fler förslag/ideer?

 

Krävs det krafthylsa om den sitter hårt, gissar att ingen har rört den sedan tillverkningen 2002?

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_KBlocknyckel fungerar tyvärr inte för det är trångt att komma åt under dieselfiltret där pluggen sitter väldigt nära oljefiltret.
Mina darriga röda pil visar varifrån jag kan komma åt sidan på motorn om jag skruvar bort en trälucka.
image.png.174892a1e5b22c64a6d3c24d0793931c.png

 

Eftersom många skriver på nätet att det är svårt att komma åt och att få rätt kraft är min tanke att ha rätt verktyg dvs fyrkantshylsa, förlängare (åt rätt håll dvs inte omvänd förlängare med shiftnyckel) och ett spärrhandtag för att få kraft och inte skada dräneringspluggen.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här finns ju också.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/oljefilter/oljepluggsats-15-delar-2000021846

 

Det blir ju en hel sats bara får att du behöver en hylsa, men den är ju inte så farligt dyr, och verktyg kan man väl aldrig ha för mycket av?

 

Edit.

Det kanske bara är hanar förresten?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.
Hylsan som @Lintott tipsade om var en smart nyhet för mig, kanske köper en sådan bara för att testa 

Eftersom jag gillar rejäla prylar har jag nu beställt en fyrkants krafthylsa, 3/8", hona.
Samma som youtuber "
Tino G - Sailing" tipsade om, kostade 205 SEK inkl leverans.

image.png.ddc9e1b35ff233f63a7deb43dee12f2d.png

 

#

När jag googlat har jag läst att flera anglosaxiska seglare har bytt ut dräneringspluggen till en dräneringskran / avtappningskran för att det skall gå lättare nästa gång att byta kylvattnet (gärna med en slangstos).


OBS Jag har inte kontrollmätt min dräneringsplugg så gängdimensionen har jag funnit på det farliga internet (tyvärr både NPT och BSPT).


Jag letade efter mässingskran med 3/4" BSPT gänga hos någon svensk VVS firma utan framgång.
Nu har jag lärt mig att BSPT är förkortning för British Standard Pipe Taper thread och att i Sverige används andra betäckningar för koniska gängor.

Får se om det går att finna lämplig kran med R 3/4 eller R 20 beteckning.

image.png.d196a28601c2743bacc8e53e556785ec.png
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla motor är alla dräneringspluggar ordentligt fastrostade - så jag använder en oljesug för att suga ur vattnet istället. (jag har den här varianten: https://www.seasea.se/oljebytare-6l?gclid=Cj0KCQjwqoibBhDUARIsAH2OpWgGiA1aiPdMflliCfgqmmYxWbPnDKql8snAYpN0TL5wEB5sE0gZvpUaAvOAEALw_wcB ) Det går inte att få bort allt vatten, men tillräckligt mycket för att tillsätta nytt med korrekt glykolblandning inför vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @Carl_XII, din erfarenhet med igenrostad  eller väldigt trög dräneringsplug som andra beskrivit är anledningen till mitt val av krafthylsa. Eventuellt blir din metod min plan B.

Min fundering är att:

  • börja suga upp glykolvatten via påfyllningslocket mha manuell oljesug,
  • sedan sätta på en slang på babordsidans kran, öppna dräneringskranen och suga mha oljesugen.
  • därefter öppna dräneringspluggen på styrbord och låta kylvattnet rinna ned i "badkaret" under motorn som sedan kan sugas upp med oljesugen. Stänga pluggen för att inte överfylla "badkaret".
  • flytta oljesugen tillbaka till babordsidans slang, spola med färskvatten med förhoppning att få ut skräp
  • öppna pluggen igen så det sista rena vattnet rinner ned i "badkaret"
  • lossa översta slangen på motorn till varmvattenberedaren, koppla in pumpen till gummidingen.
  • lossa nedersta slangen på varmvattenberedaren, koppla in extra slang som mynnar ut i en hink i kölsvinet
  • trycka in luft till varmvattenberedaren via den "översta lossade slangen" mha pumpen till dingen
  • fylla på med etylenglykol, på en gammal motor är det väl VP gröna glykol som gäller (ej VP gula glykol).
    Idag är det röd glykol i motorn från närmsta tapp, ingen aning om vilken sort det är.

    D2-55 Operators manual:
    The coolant should contain ethylene glycol of a good quality with a suitable chemical consistency for an adequateprotection of the engine.

Utmaningen är att komma åt dräneringskranen på babord sida för motorn är monterad under durken vid nedgångsstegen, eventuellt får jag krypa in i en stuv och skruva bort ett trälock på babordsidan för att nå dränkranen. 
Gäller att ha gott om tid när det är första gången mtp möjligt strul.

Osäker på var skräp/gojs i kylsystemet kan sitta på en Penta motor, kommer det mesta ut under värmeväxlaren via babordskranen?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan bli bekymmer med att använda en oljesug är att det blir kvar en massa rostflagor från motorblockets insida i botten av motorns kylkanaler. Allra bäst är att få loss avtappningspluggen så det går att stoppa in en ståltråd i hålet och kratsa ur - spola - kratsa ur o.s.v....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen med praktisk erfarenhet var skiten samlas.
Kan det vara så att den mesta skiten samlas på styrbordsidan och skall spolas ut via hålet efter pluggen?

Kanske de som bytt från "stor plugg" till liten kran har gjort sin motor en björntjänst, speciellt de som inte orkat leta reda på max storlek utan monterat in en adapter tex från 3/4 till 1/2 eller 1/4 för att kunna montera första bästa kran med mindre storlek....
Stor risk att stora flagor inte kommer ut.
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...