Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sanguiness

Båten på land med miljödiesel/RME i tanken

Rekommendera Poster

Båten är upptagen med halv tank Diesel innehållandes RME. 
 

Har fått tips om att hälla Bioprotect eller Grotamar i tanken samt fylla den helt full för att undvika kondens.

 

Vad skulle ni gjort?

 

1- Fylla den med diesel utan RME och hälla i Grotamar/Bioprotect?

 

2- Tömma tanken helt på denna värdelösa sörja sen Grotamar/Bioprotect?


3- enbart köra i lite Grotamar/Bioprotect och hoppas på det bästa? 

 

Annat alternativ?

 

båten är nyköpt, sitter en Yanmar 4JHDTE i den. 

Redigerad av Sanguiness

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undviker att tanka diesel med RME men när du nu gjort det så skulle jag göra så här.

I vår skulle jag öppna manluckan till dieseltanken och suga upp de gråa klumpar (dieselbakterier) du med ganska stor sannolikhet kommer ha. Sedan skulle jag byta alla bränslefilter och försöka blåsa luft in baklänges i tanken från förfiltret. Detta för att stoppa ev klägg (dieselbakterier) i bränslesystemet.

Sedan skulle jag kolla tanken några gånger ytterligare innan jag startar motorn för första gången.

 

Jag är osäker på nyttan med Grotamar och liknande produkter. Fast jag måste erkänna att jag varje höst inför vinterförvaringen häller i StaBils diesel tillsats. Har kollat tanken flera gånger och med RME-fri diesel och denna behandling har jag aldrig haft problem med dieselbakterier. Förmodligen främst pga dieseln men har svårt att sluta med något som funkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det hanterbara mängder diesel hade jag pumpat ut den om det är möjligt.

Om det finns någon inspektionslucka på ovansidan så kan du stoppa ner en slang till botten och suga upp eventuellt vatten som ligger där eftersom det är i skiktet mellan diesel och vatten som bakterierna trivs bäst och då tar man ju bort den grogrunden.

Häll sedan i Grotamar eller något annat som förhindrar bakterierna.

 Jag gör detta varje år fast kör på blankdiesel men jag bryr mig inte om mängden bränsle fast det kanske jag borde? 
Hur som helst så funkar det för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har dieselbil så pumpa ur till stor dunk och fyll i bilen. Själv köpte jag två 25 liters som jag pumpade över till och fyllde bilen vart eftersom den behövde tankas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tre fantastiskt hjälpsamma kommentarer. Uppskattar verkligen att ni tagit er tid för att hjälpa mig med detta.

 

Planen blir följande. 

 

1. Tömmer tanken helt på kontaminerad Diesel. Filtrerar och förvarar i dunk.

 

2. Om manlucka i tank så tvättar jag ur tanken och häller i Bioprotect eller likv.

 

3. Om tank saknar manlucka så tömmer jag tank och installerar manlucka.

 

4. När tank är tom och ren så byter jag alla filter, blåser slang från motorn till tank. 
 

Har ändå inte servat båten ännu och tänkte att jag gör detta på våren. Då kan jag lika gärna byta alla filter efter rengöringen. 
 

Dieseln på dunk (50liter ca) får användas till Dieselbil. 
 

Om jag bör tänka på något annat får ni gärna flika in. Lär mig mycket av era kommentarer 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sanguiness:

1. Tömmer tanken helt på kontaminerad Diesel. Filtrerar och förvarar i dunk.

 

2. Om manlucka i tank så tvättar jag ur tanken och häller i Bioprotect eller likv.

Om tanken är tom behöver du inte hälla på Bioprotect. Den behövs bara om du tänker ha kvar dieseln i tanken över vintern. Så spara naturen och låt bli den 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga från en novis.

Varför häller man miljödiesel med RME i en dieseltank i en båt ?

Vi bor ju visserligen i ett fritt land, men nån måtta på tokigheterna borde det ändå få vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Sanguiness:

Om jag bör tänka på något annat får ni gärna flika in. Lär mig mycket av era kommentarer 

Du kommer att få höra att du får en massa kondensvatten i en tom eller halvfull tank, men så är set inte. Läs om varför detta inte stämmer..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Stan:

Fråga från en novis.

Varför häller man miljödiesel med RME i en dieseltank i en båt ?

Vi bor ju visserligen i ett fritt land, men nån måtta på tokigheterna borde det ändå få vara.

För att man kan och för att det har funkat i alla år kanske?

Så är det för oss i alla fall.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stan:

Fråga från en novis.

Varför häller man miljödiesel med RME i en dieseltank i en båt ?

Vi bor ju visserligen i ett fritt land, men nån måtta på tokigheterna borde det ändå få vara.

För att det är billigare och för att det är miljövänligare. Och för att det kanske är lättare att få tag på beroende på var man har båten.

Vissa får problem med det, andra inte. Vissa får problem med "blankdiesel", andra får det inte. Så det finns inget facit.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Stan:

Fråga från en novis.

Varför häller man miljödiesel med RME i en dieseltank i en båt ?

Vi bor ju visserligen i ett fritt land, men nån måtta på tokigheterna borde det ändå få vara.

Kan ju vara av den enkla anledningen att det inte finns annat att tillgå där man bor/har båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har helt enkelt missat att det skulle vara så stor skillnad på Diesel och diesel. Sen var ju priset på runt 31 kr litern vid sjömack och 24 kr på landmack. Räknade runt 700kr besparing på en fulltank.

 

Nu kommer jag aldrig göra samma misstag igen. 
 

Men var rätt intressant att läsa på om det här och ska bli spännande att se om det finns manlucka och monster i tanken.

 

tack för ännu fler lärorika inlägg om frågan. Ska läsa på mer om kondens i tanken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Sanguiness:

Men var rätt intressant att läsa på om det här och ska bli spännande att se om det finns manlucka och monster i tanken.

Monster i tanken behöver Du nog inte oroa Dig för efter en vinter med RME-diesel. Manlucka bör Du nog montera om den inte redan finns.

 

Jag har monterat manluckor på ett antal äldre drivmedelstankar i båtar men jag har inte drabbats av några monster som har hånflinat åt mig. Däremot har det i några av drivmedelstankarna funnits ansenliga mängder med "klägg" som jag givetvis tagit bort i samband med installation av manlucka. Ur en 400 liters drivmedelstank skrapade jag c:a 8 liter seg svart massa. Den drivmedelstanken var aldrig rengjord sedan den var ny år 1983 och var enbart fylld i sjömack.

 

Grotamar/BioProtect eller inte? Nja, min åsikt är att om Du tankar RME-fri diesel så behöver Du inte dessa tillsatser.

 

Fungerar dessa tillsatser? Grotamar 82, som inte längre ska säljas till privatister enligt EU, har jag använt i några av våra båtar. Grotamar 82 medförde att "RME-monstren" i dieseln i tanken fälldes ut i ett småkornigt svart granulat som följde med bränslet och fastnade i förfiltret och därigenom kunde dräneras ut genom filterhusets bottenplugg. Hur/om de övriga tillsatserna fungerar vet jag inte eftersom jag/vi sedan flera år enbart köper RME-fri diesel och än så länge inte har drabbats av några hånskrattande monster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp den här tråden igen. 
 

Vad tror ni om att förvara dieseln i dunk över vintern i båten och sen sila/hälla över i dunk för inspektion. Ser den bra ut är det bara tuta och köra? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man absolut göra, se bara till att det är svart dunk då solljus snabbar på eventuell tillväxtprocess. 
Om du har dieselbil så tanka den under vintern från dunkarna så kan du fylla ny diesel till båten i vår och slipper sila. 
 

Min erfarenhet är att faran med RME överdrivs som om det skulle växa till och skapa problem omedelbart. En vinter är inte någon akut fara enligt min egen erfarenhet. Men det är vatten i dieseln som är del av problemet och jag har turen att än så länge sluppit det (i alla fall inget som jag kunnat dränera ut)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört på mackdiesel, och haft i Biltemas biocid, inte bara på hösten utan alltid blandat i den. Tänk på att det kan bildas alger och skit i filter, pumpar mm. också, inte alltid det räcker med att tömma tanken. Hur som helst så har det alltid funkat, både i båten och i gamla traktorer som mest står.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ralle:

Jag har alltid kört på mackdiesel, och haft i Biltemas biocid

Tyvärr har den utgått, och liksom många andra "bra" går de inte att köpa längre. Inte för oss vanliga "dödliga" i alla fall. Senast blev jag tvungen att köpa på ebay (Grotamar)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-12 vid 12:27 skrev IngemarE:

Tyvärr har den utgått, och liksom många andra "bra" går de inte att köpa längre. Inte för oss vanliga "dödliga" i alla fall. Senast blev jag tvungen att köpa på ebay (Grotamar)...

Jag beställde den gamla Grotamar 82 i lördags och den levererades idag, tisdag. Jodå, från en svensk butik och jag beställde som vanlig dödlig privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...