Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
valence

Hydraulstyrning

Rekommendera Poster

Jag har en Solvigg 26 motorseglare. Den kan styras med ratt eller rorkult. Teleflexstyrningen sitter på en kvadrant och kan lossas med en tapp som man drar ur. Nu har detta rostat ihop och jag funderar på hydraulstyrning - MEN om man kopplar ur dennna blir det då okänsligt i rodret ? Vill ju gärna ha kvar känslan i rorkulten. Hur är det på andra motorseglare ?  Winga ? LM ? Fisher ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motorseglare fanns det en urkoppling till styrningen, men det blir gärna lite glappt med tiden.

Tog bort urkopplingen och satte in en bypasventil till hydraulstyrningen, tycker det fungerar bra.

(har själv haft en Solvigg 26)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Neptun för svar. Jag har ju Teleflex och mekanisk urkoppling som rostat ihop. Ska försöka få loss det men funderade också på att byta till hydraulisk styrning . Har läst på på forumet och ser att man kan släppa ur trycket med en Ballofix som bypass. Kvar finns då frågan om man med urkopplat hydraulik fortfarande har känslan kvar  i rodret ? (var det hydraul original på din Solvigg ?).

Skulle gärna också ha direktkontakt med dig om erfarenheter av Solvigg 26 för att minska ner de 10 år det sägs att det tar att lära känna en ny båt .

lars. gustafsson@valenceconsulting.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...