Jump to content
Thursday 02 February 2023
N29Coupe

Nord West 355 1998 Uppfräschning

Recommended Posts

Så var en halv säsong över med vår ny införskaffade båt. En Nord West 355 :a.

Fortsätter här med vetskap om att det i min profil inte går att ändra namnet N29Coupe.

På land på ett nytt oprövat stativ(LP), samt att vi valt att wrappa/plasta båten. Lite oro kring detta och att vi fick ner targabågen med tips ifrån NW gruppen på Facebook.

 

Nu kommer alla höst-vinter-vår jobben, listan blev lång:

Motorer

SB KAD44 läcker olja i avgaserna och går mycket oroligt på tomgång, stannar ibland utan felkod.

Ventiljusteringar och tätning av ventilkåpa.

Byte av impeller ,oljor till servo, trimplan, powertrim, kompressor

(Flytt av servobehållare och dieselfilter. Rostfria rör för dieselmatning).

Drev

Styrlagerbussningar och tätningar bytes. 

Renovering av drev, ompackning, trimkolvar, knutkors, intagsslang och bälgar och packboxbyte i strut.

Injustering av aktuatorer och växelwire. Vid friläge(nykalibrerade) står SB drevets väljare ej i våg.

Båten

Gelcoat delaminerad under mahognylister , uppspackling , men finner ej någon info om NordWest355 gelcoatfärgkod.

Tätning av plexiplast mot teaklist runt akterbrunnen.

Utbyte av kapellknappar, flertalet har lossnat i gelcoat/plast.

Justering av kapellbåge. Orginalkapell(Eliassons), nytt 2020 , passar ej utan diverse gummisnoddar ifrån partytält.

Omdragning av all 230V , fått en överraskning redan, kändes ända in i hjärtat-allvarligt att man fick släppa ut båtar med denna låga säkerhetsnivå 1998. Uttag vid köksvask 2 dm ifrån vattenstråle hmmm? Flexslang och dosor till all 230V i hela båten(krav på beröringsskyddat), nya uttag med lock.

Byte av toaslangar, sitter troligen original sedan 1998, luktar inte mumma. Omdragning av toaslang ifrån eltoalett då installationen saknar vattenlås (lyra)på slangen varpå all doft ifrån septitanken stiger upp i toastolen. Luftningsslang ifrån septitanken dragen ut mellan portlightfönsterna - omdragningen till fören som på bl a Nimbus=mindre doft i båten på sommaren då fönsterna är öppna.

Bättring av teaken på akterbryggan, kraftigt nersliten och blir alltid blöt vid körning??

Köpa ett nytt flybridge kapell ifrån Elissons.

 

Och det har redan börjat illa med SB motor....

Pbox_strut.jpg

Friläge.png

230V vask.png

Beröringskydd.png

Toa.jpg

Toapump slangar.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara att säga upp alla streamingtjänster och kavla upp ärmarna.

Hoppas du hade koll på det mesta före köpet?

Mecka båt klassas ju som en hobby-aktivitet till skillnad mot att skruva bil 😉

Lycka till med alla delprojekt.

 

// Mats W

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så var det tomgångsproblem på SB:s KAD44P(A).

Började hoppa märkligt medan BB maskin gick tyst och lugnt.

Lät illa om kompressorn, fann ett läckage i slangen till kompressorns tryckrör, men efter utbyte till en bil intercoolerslang med rätt dimension blev det tyst och tätt men fortfarande var det ryckig gång.

Då det är dubbelmontage så började ett scenario att byta plats på detaljer:

Matarpumpsbyte gav inget, byte av grovfilter och finfilter gav inget, ej heller att skifta tankanslutningar. Dieselslangarna verkade täta.

Byte av EDC boxar gav inget. Observera att när vi flyttade båten efter EDC boxarna byttades så flyttades timmarna mellan varvräknarna ( ligger lagrade i boxarna), men till vår förvåning så var reglagen inverterade så när vi backade ut båten ifrån platsen så gick hon i bryggan i stället. Rådgivit med VP om detta som inte direkt hade någon förklaring. Omkalibrering löste detta.

Såg i servicepapperna att Volvo Penta i Gilleleje(DK) hade bytt två insugsventiler, en styrpinne och ett tryckarok, samt justerat ventilerna. Konsulterade dom som sa att en ventilfjäder gått av , men fick lyfta toppen för bytet av styrpinnen till ventiloket, och då bytte dom oket och två insugsventiler.

Vid upptagning såg jag att SB motor läckt olja i avgaserna, blev en hinna på ytan och rök lite blått vid start ibland. Aha, turboläckage tänker man. Vid demontering av styrgaffeln för drevet så demonterades turbons tryckrör utan några synliga oljespår, och inget slabb i intercoolern.

Efter flera dagars försök att få av drevets styrgaffel så gick jag på att lyfta ventilkåpan , vilket skulle ske ändå , för att packningen läckte kraftigt i bakkant och ventilspelet skulle kontrolleras.

Och där fann jag felet på 4:ans insugsventilpar, ställskruven vid stötstången var avbruten, ventiloket satt på snedden och vipparmen var kraftigt demolerad. Vipparmen var nära att falla i bitar, den avbrutna ställskruven låg vid stötstången på väg ner till lyftarna. Insugsventilerna har inte öppnat varpå komprimerad oförbränd diesel spolats ut i avgaserna.

Nu är det bara frågan om orsaken är ett brott på ställskruven, någon sven spänn som varit i farten.

Kan en insugsventil kärvat(skurit) i sin styrning ? Dom är ju bytta år 2020, för 25 timmar sen?

Kan för stort ventilspel orsakat skadorna där oket kan spåra ur och sedan få stötstången att trycka snett på justerskruvens kula? Synliga slagmärken i justerskruvens kula finns varpå misstanken styrks.

Vid närmare undersökning fann jag att ventilspelet(som kontrollerats och justerats av VP Gilleleje 2020(för 25 timmar sen), var mycket avvikande. 0,40 mm är tänkt värde men ventilerna låg på mellan 0,45-1,30 mm. 4 ventilpar(av 11) var ej synkade(aktiveras samtidigt av tryckoket), dock en mindre avvikelse.

1         0,70 in , 0,70 ut

2         0,55 in , 0,60 ut

3         1,15 in , 0,45 ut

4         Trasig in 1,30 ut

5         1,05 in , 0,80 ut

6         0,90 in , 0,55 ut

Vilket av dessa tre scenarier som kan orsakat problemet vet jag i skrivande stund ej men mest troligt är att ventiljusteringen är boven , mkt därav att Volvo Penta rekommenderar 200 timmars inspektionsintervall.  Det verkar som att 4-ventilerslösningen inte är den bästa med stötstänger-vippor-ventilok. Enligt en norsk/engelsk fundering kring ett liknande fall på Baadplassen.no, så har dom en del rätt i sin slutplädering att 24 ventilars har tre kontaktytor som kan slitas medan 12 ventilers endast har en (i båda fallen borträknat slitage mot kamaxeln). Samtidigt så är ventilkontroll lite tidskrävande och krångligt på KAD44/300 . Ur deras fundering så framgår att VP-tekniker troligen missat ventilspelsinspektionen(eller bara lyssnat) varpå dom fått ventilspel vid kontroll mellan 0,45 mm till 1,30 mm, samma som i mitt fall.

Bara att byta delar för 4000 och se glad ut samt hålla tummarna för att orsaken är ventiljusteringen.

Baktanke: Om det varit avgasventilerna som strejkat skulle då förbränningsrummet fyllts med diesel tills vätskeslag orsakat ett riktigt haveri?

 

 

Jag har lyckan att inte följa med på streamingtjänster, men kan bara mecka båt på helgerna så det är ett digert schema.

Köper man en båt som inte är ny så får man fixa till en del det vet man, personligt anpassande.

Nu är jag i hufvudstaden för min andra hobby att mecka....

 

Återkommer med styrgaffeln till drevet, en av två är nu avtagna...

 

4ans insug.png

Kaputt.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styrarm och styrgaffel DP-E

Glapp i bussningar till styrgaffeln på båda dreven. Bara och börja med att frigöra turborör in och ut och så småningom intercoolern på SB motor, för att över huvud taget komma åt styrarmens länkbultar till servo och mellanstag till BB drev. SB motor skulle ändå genomgå ventilöversyn och ompackning av ventilkåpan. Därför demonterades kompressorrör ,luftburk, lyftok och för att underlätta spridarrörens demontering så togs EDC-styrenheten också bort. Möjligheten för att limma på packningen till ventilkåpan rätt och tätt ökar också.

 

Det första som slår en är att på min gamla båt var styrarmen splinesad med en slits som klämde om splinesen. Detta var ersatt på senare DP-C till DP-E drev med en fyrkantstapp som skulle vara bättre ur glapp hänseende, men med en värre låsning visade det sig.

En M8 insex stoppskruv , 22 mm lång, valde någon Volvoingenjör, som inte tänkte sig att bräckt vatten någonsin skulle ta sig in till styrarmen, och inte var stoppskruven i rostfritt utförande. Det första som skedde var att insexbitsen 4mm bröts av och den avbrutna delen satt kilad i stoppskruven. Efter värmning med gasol och slipning med en Dremel fick jag ut biten. Där och då provades med mycket rostlösare och kylspray utan att lyckas, nästa insexnyckel 4mm avsågad till bits ,vred sig kraftigt utan att brytas. Nästa steg var på med mycket värme så att nylonbussningarna började smälta och då bröts nästa insexnyckel dock utanför stoppskruven. Slutligen så ordnade svärfar en vinkelväxel till en borrmaskin som passade perfekt och med en lågvarvig lagom stor batterimaskin, så gick det att borra med ett Dormer titanborr , hela vägen, 22 mm. Därefter fick man åter börja hamra in huggmejslar/sprängkilar för att tvinga ner styrgaffel o hjälm utvändigt, sitter riktigt hårt fast , man tror att gaffeln ska spricka när man våldför sig på den. Har gjort det på ett 290DP-A tidigare, med lite erfarenhet så vet man att styrgaffeln tål en del.

 

Alla delar ser hela ut men bussningarna glappar på lagertapparna när man provar i bänk och den nedre bussningen ser krackelerad ut. Krackeleringen beror på att fett ej nått denna bussning varpå låsningen släppt och bussningen roterat med styrgaffeltappen. Nya Volvo bussningar på styrgaffeltappen indikerar att tappen inte är för sliten. Smörjkanaler rensas på härdat fett. Packboxen till styrgaffeln satt väldigt hårt , undrar om den blev limmad dit vid orginalmonteringen.

Återmontage av bussningar med låsvätska , ny rostfri stoppskruv inkletad i alupasta. Ny packbox för styrgaffeln samt nya o-ringar till trimindikatorn. Diverse uppfräschning med färg.

 

I övrigt så blir det en runda med trimkolvarna, en läcker lite, samt byte av vattenintagsslangen nu när man klätt av SB motor. Packboxen till mellanaxeln ska också bytas, den tappar fjädern.

Sen har man ju nästa drev men nu vet man hur man gör tack vare lite träning .

Styrarm frilagd.png

Bits IS4.png

Sprängkilar o huggmejslar.png

Styrgaffel ute.png

Nya bussningar o trimtätningar.png

Borr vinkelvxl.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande projekt! Du behöver inte ha långtråkigt i vinter😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...