Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NW355

Nord West 355 1998 Uppfräschning

Rekommendera Poster

Så var en halv säsong över med vår ny införskaffade båt. En Nord West 355 :a.

Fortsätter här med vetskap om att det i min profil inte går att ändra namnet N29Coupe.

På land på ett nytt oprövat stativ(LP), samt att vi valt att wrappa/plasta båten. Lite oro kring detta och att vi fick ner targabågen med tips ifrån NW gruppen på Facebook.

 

Nu kommer alla höst-vinter-vår jobben, listan blev lång:

Motorer

SB KAD44 läcker olja i avgaserna och går mycket oroligt på tomgång, stannar ibland utan felkod.

Ventiljusteringar och tätning av ventilkåpa.

Byte av impeller ,oljor till servo, trimplan, powertrim, kompressor

(Flytt av servobehållare och dieselfilter. Rostfria rör för dieselmatning).

Drev

Styrlagerbussningar och tätningar bytes. 

Renovering av drev, ompackning, trimkolvar, knutkors, intagsslang och bälgar och packboxbyte i strut.

Injustering av aktuatorer och växelwire. Vid friläge(nykalibrerade) står SB drevets väljare ej i våg.

Båten

Gelcoat delaminerad under mahognylister , uppspackling , men finner ej någon info om NordWest355 gelcoatfärgkod.

Tätning av plexiplast mot teaklist runt akterbrunnen.

Utbyte av kapellknappar, flertalet har lossnat i gelcoat/plast.

Justering av kapellbåge. Orginalkapell(Eliassons), nytt 2020 , passar ej utan diverse gummisnoddar ifrån partytält.

Omdragning av all 230V , fått en överraskning redan, kändes ända in i hjärtat-allvarligt att man fick släppa ut båtar med denna låga säkerhetsnivå 1998. Uttag vid köksvask 2 dm ifrån vattenstråle hmmm? Flexslang och dosor till all 230V i hela båten(krav på beröringsskyddat), nya uttag med lock.

Byte av toaslangar, sitter troligen original sedan 1998, luktar inte mumma. Omdragning av toaslang ifrån eltoalett då installationen saknar vattenlås (lyra)på slangen varpå all doft ifrån septitanken stiger upp i toastolen. Luftningsslang ifrån septitanken dragen ut mellan portlightfönsterna - omdragningen till fören som på bl a Nimbus=mindre doft i båten på sommaren då fönsterna är öppna.

Bättring av teaken på akterbryggan, kraftigt nersliten och blir alltid blöt vid körning??

Köpa ett nytt flybridge kapell ifrån Elissons.

 

Och det har redan börjat illa med SB motor....

Pbox_strut.jpg

Friläge.png

230V vask.png

Beröringskydd.png

Toa.jpg

Toapump slangar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att säga upp alla streamingtjänster och kavla upp ärmarna.

Hoppas du hade koll på det mesta före köpet?

Mecka båt klassas ju som en hobby-aktivitet till skillnad mot att skruva bil 😉

Lycka till med alla delprojekt.

 

// Mats W

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det tomgångsproblem på SB:s KAD44P(A).

Började hoppa märkligt medan BB maskin gick tyst och lugnt.

Lät illa om kompressorn, fann ett läckage i slangen till kompressorns tryckrör, men efter utbyte till en bil intercoolerslang med rätt dimension blev det tyst och tätt men fortfarande var det ryckig gång.

Då det är dubbelmontage så började ett scenario att byta plats på detaljer:

Matarpumpsbyte gav inget, byte av grovfilter och finfilter gav inget, ej heller att skifta tankanslutningar. Dieselslangarna verkade täta.

Byte av EDC boxar gav inget. Observera att när vi flyttade båten efter EDC boxarna byttades så flyttades timmarna mellan varvräknarna ( ligger lagrade i boxarna), men till vår förvåning så var reglagen inverterade så när vi backade ut båten ifrån platsen så gick hon i bryggan i stället. Rådgivit med VP om detta som inte direkt hade någon förklaring. Omkalibrering löste detta.

Såg i servicepapperna att Volvo Penta i Gilleleje(DK) hade bytt två insugsventiler, en styrpinne och ett tryckarok, samt justerat ventilerna. Konsulterade dom som sa att en ventilfjäder gått av , men fick lyfta toppen för bytet av styrpinnen till ventiloket, och då bytte dom oket och två insugsventiler.

Vid upptagning såg jag att SB motor läckt olja i avgaserna, blev en hinna på ytan och rök lite blått vid start ibland. Aha, turboläckage tänker man. Vid demontering av styrgaffeln för drevet så demonterades turbons tryckrör utan några synliga oljespår, och inget slabb i intercoolern.

Efter flera dagars försök att få av drevets styrgaffel så gick jag på att lyfta ventilkåpan , vilket skulle ske ändå , för att packningen läckte kraftigt i bakkant och ventilspelet skulle kontrolleras.

Och där fann jag felet på 4:ans insugsventilpar, ställskruven vid stötstången var avbruten, ventiloket satt på snedden och vipparmen var kraftigt demolerad. Vipparmen var nära att falla i bitar, den avbrutna ställskruven låg vid stötstången på väg ner till lyftarna. Insugsventilerna har inte öppnat varpå komprimerad oförbränd diesel spolats ut i avgaserna.

Nu är det bara frågan om orsaken är ett brott på ställskruven, någon sven spänn som varit i farten.

Kan en insugsventil kärvat(skurit) i sin styrning ? Dom är ju bytta år 2020, för 25 timmar sen?

Kan för stort ventilspel orsakat skadorna där oket kan spåra ur och sedan få stötstången att trycka snett på justerskruvens kula? Synliga slagmärken i justerskruvens kula finns varpå misstanken styrks.

Vid närmare undersökning fann jag att ventilspelet(som kontrollerats och justerats av VP Gilleleje 2020(för 25 timmar sen), var mycket avvikande. 0,40 mm är tänkt värde men ventilerna låg på mellan 0,45-1,30 mm. 4 ventilpar(av 11) var ej synkade(aktiveras samtidigt av tryckoket), dock en mindre avvikelse.

1         0,70 in , 0,70 ut

2         0,55 in , 0,60 ut

3         1,15 in , 0,45 ut

4         Trasig in 1,30 ut

5         1,05 in , 0,80 ut

6         0,90 in , 0,55 ut

Vilket av dessa tre scenarier som kan orsakat problemet vet jag i skrivande stund ej men mest troligt är att ventiljusteringen är boven , mkt därav att Volvo Penta rekommenderar 200 timmars inspektionsintervall.  Det verkar som att 4-ventilerslösningen inte är den bästa med stötstänger-vippor-ventilok. Enligt en norsk/engelsk fundering kring ett liknande fall på Baadplassen.no, så har dom en del rätt i sin slutplädering att 24 ventilars har tre kontaktytor som kan slitas medan 12 ventilers endast har en (i båda fallen borträknat slitage mot kamaxeln). Samtidigt så är ventilkontroll lite tidskrävande och krångligt på KAD44/300 . Ur deras fundering så framgår att VP-tekniker troligen missat ventilspelsinspektionen(eller bara lyssnat) varpå dom fått ventilspel vid kontroll mellan 0,45 mm till 1,30 mm, samma som i mitt fall.

Bara att byta delar för 4000 och se glad ut samt hålla tummarna för att orsaken är ventiljusteringen.

Baktanke: Om det varit avgasventilerna som strejkat skulle då förbränningsrummet fyllts med diesel tills vätskeslag orsakat ett riktigt haveri?

 

 

Jag har lyckan att inte följa med på streamingtjänster, men kan bara mecka båt på helgerna så det är ett digert schema.

Köper man en båt som inte är ny så får man fixa till en del det vet man, personligt anpassande.

Nu är jag i hufvudstaden för min andra hobby att mecka....

 

Återkommer med styrgaffeln till drevet, en av två är nu avtagna...

 

4ans insug.png

Kaputt.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrarm och styrgaffel DP-E

Glapp i bussningar till styrgaffeln på båda dreven. Bara och börja med att frigöra turborör in och ut och så småningom intercoolern på SB motor, för att över huvud taget komma åt styrarmens länkbultar till servo och mellanstag till BB drev. SB motor skulle ändå genomgå ventilöversyn och ompackning av ventilkåpan. Därför demonterades kompressorrör ,luftburk, lyftok och för att underlätta spridarrörens demontering så togs EDC-styrenheten också bort. Möjligheten för att limma på packningen till ventilkåpan rätt och tätt ökar också.

 

Det första som slår en är att på min gamla båt var styrarmen splinesad med en slits som klämde om splinesen. Detta var ersatt på senare DP-C till DP-E drev med en fyrkantstapp som skulle vara bättre ur glapp hänseende, men med en värre låsning visade det sig.

En M8 insex stoppskruv , 22 mm lång, valde någon Volvoingenjör, som inte tänkte sig att bräckt vatten någonsin skulle ta sig in till styrarmen, och inte var stoppskruven i rostfritt utförande. Det första som skedde var att insexbitsen 4mm bröts av och den avbrutna delen satt kilad i stoppskruven. Efter värmning med gasol och slipning med en Dremel fick jag ut biten. Där och då provades med mycket rostlösare och kylspray utan att lyckas, nästa insexnyckel 4mm avsågad till bits ,vred sig kraftigt utan att brytas. Nästa steg var på med mycket värme så att nylonbussningarna började smälta och då bröts nästa insexnyckel dock utanför stoppskruven. Slutligen så ordnade svärfar en vinkelväxel till en borrmaskin som passade perfekt och med en lågvarvig lagom stor batterimaskin, så gick det att borra med ett Dormer titanborr , hela vägen, 22 mm. Därefter fick man åter börja hamra in huggmejslar/sprängkilar för att tvinga ner styrgaffel o hjälm utvändigt, sitter riktigt hårt fast , man tror att gaffeln ska spricka när man våldför sig på den. Har gjort det på ett 290DP-A tidigare, med lite erfarenhet så vet man att styrgaffeln tål en del.

 

Alla delar ser hela ut men bussningarna glappar på lagertapparna när man provar i bänk och den nedre bussningen ser krackelerad ut. Krackeleringen beror på att fett ej nått denna bussning varpå låsningen släppt och bussningen roterat med styrgaffeltappen. Nya Volvo bussningar på styrgaffeltappen indikerar att tappen inte är för sliten. Smörjkanaler rensas på härdat fett. Packboxen till styrgaffeln satt väldigt hårt , undrar om den blev limmad dit vid orginalmonteringen.

Återmontage av bussningar med låsvätska , ny rostfri stoppskruv inkletad i alupasta. Ny packbox för styrgaffeln samt nya o-ringar till trimindikatorn. Diverse uppfräschning med färg.

 

I övrigt så blir det en runda med trimkolvarna, en läcker lite, samt byte av vattenintagsslangen nu när man klätt av SB motor. Packboxen till mellanaxeln ska också bytas, den tappar fjädern.

Sen har man ju nästa drev men nu vet man hur man gör tack vare lite träning .

Styrarm frilagd.png

Bits IS4.png

Sprängkilar o huggmejslar.png

Styrgaffel ute.png

Nya bussningar o trimtätningar.png

Borr vinkelvxl.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande projekt! Du behöver inte ha långtråkigt i vinter😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång vinter och vår med mycket småfix.

Toalettens septitank totalsanerad och samtliga slangar utbytta. Ett 1 1/2 tums mässingststycke till däckstömningen visade sig vara en del av boven till dofterna,  det stank i hela båten trots kalla temperaturer. Mässingen var 6 mm tjock och varade i 22 år. Att den som installerat eltoan missat att göra en lyra på slangen mot septitanken gjorde inte stanken bättre. En nivåmätare monterades i inspektionsluckan, bra att det var en med låg armatur för golvet ligger 12 mm ovanför tanktoppen. Toans sugvattenledning utbytt och omdragen. Tanktömningspumpen renoverad och läcktestad. Nu har vid sjösättningen, alla textilier tvättats, så båten luktar som ny.

toatank.png

Tsycke toatömning.png

toaslang med lyra.png

Nya toaslangar.png

toatankmätare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda dreven renoverade med nya tätningar, knutkors och oljebyte. Monterade med nya bälgar och en smart drevlyftvagn. Styrgaffelbussningar och dito tätningar bytade samt trimgivaraxlarnas tätningar. Två trimkolvar renoverade och ytterligare en började läcka vid sjösättningen. den får vara över denna säsongen, nu vet jag hur man får loss locken med mitt ny Norska verktyg. Växelproblem berodde på defekt växelvajer så båda bytades viken skillnad , dom går väldigt lätt vilket är till gagn för aktuatorerna. Sista biten av vajern ute vid drevet var lätt böjd, blir så om man är oförsiktig när drevet monteras av. Lite slitna propellrar i aluminium , hubbarna släpper i främre propellern på båda dreven. Det är inte rekommenderat med aluproppar till KAD44.

Får leta C4:or under säsongen.

 

På motorerna så är ventilproblemet nu reparerat. Ventilerna är justerade på rätt sätt. Ventilkåpan tät , inget oljeläckage, Tätad med ny packning och Volvos tätmassa. Riktigt rent på ytorna, limma packningen på ventilkåpan, förlimma på toppen och montera kåpan men spänn inte för mycket , då kryper packningen. Släpper lättast i kortändarna.

En oljekylare uppsvetsad och helrenoverad med nya bättre o-ringar för sjövattensidan. Provtryckt med luft på oljesidan och vatten på sjövattensidan. 

 

Nya pluggar till motorernas sjövatten och glykol dräneringar, Volvos vvs prylar håller inte måttet.

Intercoolers och värmeväxlare rensade med oxalsyralösning i verkstan, därefter renspolade ihop med oljekylarna.

Mittenstocken i motorrummet ombyggd för att kunna monteras ur vid större motorservice.

 

Det som tog längst tid att åtgärda var en trimkolv som ej släppte utan fick tas loss och bearbetas i verkstan. Sprinten i skölden slåppte med fettspruta utvändigt och specialavdragare invändigt samt lite värme. Ryggskott gjorde att diverse jobb fick vänta i Februari o Mars, dock ställde frugan upp med diverse akrobatiska övningar.

drevlyftvagn.png

trimkolvsverktyg.png

växelstag .png

ventiljusterat.png

ventilkåpa.png

ventilpackningsklister.png

Provtryckt kylare.png

balken.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det dags för vinterns projekt.

Först ut blev byte till helrenoverad oljekylare och det nyare fördelningshuset med filtrering av kolvkylningsoljan på SB motor.

Fick ut kylaren utan att ta bort värmeväxlaren . Kompressorn skulle av ändå då jag ska byta till den nyare varianten av remspännare.

Oljekylaren på BB motor såg bättre ut då den renoverades förra året. I somras kom jag över en begagnad oljekylare med det nyare fördelningshuset. Renoverade oljekylaren bättre o-ringar och tätmassa (ifall läckage uppstår i framtiden). Som synes så är det lite skillnad på kylarna och den original monterade oljekylaren saknar skyddsfärg på baksidan in mot blocket. Här ser man inte läckaget förrän det framträder på motorblocket nere vid sumpen. Kylvattenflödet är som jag sagt tidigare lite beroende på renheten i sjövattenkretsen. Det händer att sjövattensilen läcker , så troligen någon gång även här på SB motor. Tror inte att oxalsyra rensat denna kylare utan min filosofi är att gå över kylarna efter 500 timmar. Oljekylarna har åkt med i 1500 timmar när jag fick tag i dom.

Fördelningshuset blir ett litet lyft på denna motorn. Oljetrycksregulatorerna är i utmärkt skick och fjädrarna har rätt längd

Nästa projekt blir att stoppa in två trimkolvar som jag köpte i somras på Tradera. En kolv har läckt hela säsongen.

Oljekylare.png

Skitigt inlopp Oljekylare SB.png

Oljetrycksregulator smörjolja.png

Trimkolvar nya.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var oljekylaren och det uppdaterade oljefördelningshuset renoverat och återmonterat. Har försökt att ta loss axeln som håller styrbords trimkolv på styrbords drev. Den bulten går att se men går inte att nå. Blir nog till att plocka av styrservocylinder och yttre hydraulkolv. Ska försöka få dit avdragaren annars får det bli byte av bara kolvtätning/locket utvändigt , men erfarenheterna av den andra kolven gör att det kräver specialbehandling. Mitt norska verktyg kanske funkar men först ett försök att ta av kolven helt med drevet monterat.

 

Blev inköp av begagnade remspännare för att ersätta de excentriska. Excenterspännaren till vattenpumpen var spräckt i hålet för att hålla i, metallbit saknades , föregående mekaniker måste ha kämpat för att spänna remmen. Blir lättare att spänna remmarna i framtiden. Fick dock ej med hållaren/konsolen till remskyddskåpan på kompressorns remspännare . Tillverkade en egen variant. Märkte också att vattenpumpsremmen ska bytas ifrån 7PK923 till en 7PK910. Kompressorremmen blir samma som innan 6PK1200.

Diverse hållare till sjövattenslangar, generator och sjövattenfilter åtgärdades. 

 

Sen kom tomten tidigt i år då Sleipner/Side Power hade rea på bl a akterpropeller/häckpropeller. Stort tack till Tibblin Marin & Industri i Gbg för en väl genomförd affär och bra pris blev det på grejorna. Fick med en kontrollpanel , kommunikationskabel och en till fjärrsändare med mottagare. Har, om någon behöver,  en extra Sleipner/Side Power mottagare(oanvänd) för bog och akter propeller.

Blir 2x50mm² ,4 meter kabel ifrån batteribank till en Skyllermarks fördelningsplint på akternspegelns insida. Där blir det 70mm², 1 meter till akterpropellerns plint. Har då en Skyllermarks plint med M8 för eventuellt framtida ankarspel i aktern.

Nu väntar jag bara min nya Starrett hålsåg 140 mm för att borra hål i akterspegeln.....

Oljekylare SB återmont.png

Trimkolv SB SB.png

Remspännare vattenpump.png

Akterpropeller.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att följa.

Båten blir bara yngre och yngre.

Jag satte in akter-proppe i min Saga 310.

Ger bra effekt i lungt väder men inte så myckt då det går sjö.

Stor skädda och montage nära ytan är boven men du har väl ingen skädda på din båt?

Lycka till med fortsata jobbet.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att få dela med mig av projektet med vår Nord West 355:a till andra.

 

Har dubbla drev (DP-E), där en del av vattenenergin ifrån akterpropellern fastnar, så det kommer att monteras cowls , skålar som styr vattenströmmen med minimal förlust. Egentligen ska cowls användas när propellern och tunneln ligger för nära vattenytan. I hamn kan man trimma upp drevet något för att nå bästa effekt.

Vår flybridgebåt är väldigt vindkänslig vid låga farter,  vi har upplevt lite problem vid tilläggning i trånga gästhamnar.

Ska bli intressant och se om Sleipners uträkning håller, att båtens akter kan röra sig mot vinden med hjälp av akterpropellern vid 8 m/s. Därav håller jag upp arean på matnings kablarna till 2x50mm²/1x70mm² för att minimera förlusterna på tillförd effekt till elmotorn. Eventuellt blir det ytterligare ett batteri för akterpropellern.

 

Två bilder visar en NordWest 355 med akterpropeller monterad, som en vänlig deltagare i NordWest355 facebook gruppen delat med sig av .

 

I dag kom 140 mm hålsågen så nu blir det en helhelg i båten. Hittade precis min hydrauliska kabelpresstång.

 

Akterpropeller NW355 .png

Akterpropeller NW355 inv.png

Tänkt akterpropeller.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så börjar det bli klart med akterpropellern. Förberett med dubbla 50 mm²(100 mm² totalt) ,13 meter totalt(inkl avslutande med en meter 70 mm²).

Beräknat spänningsfall 0,8 V vilket är acceptabelt för bog och akterpropellrar. Fick montera ny huvudbrytare till bogpropellern då denna tidigare var kopplad över båda startbatteribankerna och därigenom SB och BB huvudbrytare. Kanske var det därför som bogpropellern började tappa effekt efter 15 sekunders kontinuerlig drift. En sliten huvudbrytare kanske. Akterpropellern fick också en ny huvudbrytare. . Nu har jag 6 huvudbrytare i båten. Säkring placerad vid övriga huvudsäkringar. På akterspegeln monterades kopplingsplintar för övergång till 70mm² kabel ut till själva akterpropellern.  Själva kabelpressandet avhjälptes med mitt fynd på en marknad i Wales för 8 år sedan, en skotsk Starrett som känns väldigt lik en kinesisk hydraulpress för rörkabelskor.

Fick göra en egen borrmall i plyfa för att få bättre styr på själva borrningen av aktern. Det är med viss ångest man kör upp hål i akterspegeln , 4 st 13 mm och ett 140 mm.

Nu ska bara kablar och fast manöverpanel monteras. Fjärrmottagare finns sedan förra sommaren i båten. Ska återanvända gamla manöver kablar vilka ska förses med  Sleipners kontaktstycken som jag ska inhandla på Tibblin i Gbg, som varit väldigt hjälpsamma med utrustning såsom manöverpanel och extra fjärrkontroll.

Sen ska jag vid lite varmare väderlek montera akterpropellern , ligger färdig med anpassade kåpor för montering. 

 

Huvudbrytare.png

Huvudbrytare koppling.png

Säkring akterpropeller.png

Akterpropeller koppplingsplintar.png

Akterpropeller Hydraulisk rörkabelskopress.png

Akterpropeller mall.png

Akterpropeller hål.png

Akterpropeller före montage med cowls.png

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket roligt att följa ditt arbete och se vilken förändring denna båt får.

Du jobbar med sånt här eller? ser mycket proffsigt ut och skall bli kul att se mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Nim26:

Mycket roligt att följa ditt arbete och se vilken förändring denna båt får.

Du jobbar med sånt här eller? ser mycket proffsigt ut och skall bli kul att se mera.

Nja , är en glad amatör men jag har tänkt tanken att starta VP-service men det stannade vid tanken. Fått mycket gratis i livet via framförallt Volvo fordon/marin och Yamaha/Ducati motorcykel. Inom industrin som servicetekniker har mycket kontakter byggts upp genom åren samt att elkunskap/behörigheter varit ett måste. Mycket VVS och pneumatik har det blivit genom åren som idag lett till kylbranschen och speciella turbovärmepumpar på flera MW.

 

I helgen fick 355:an en modifierad elcentral för 230V. Blev lite stor för sin placering då frontluckan endast går att öppna 60 grader.

Lite blandat med Schneider, ABB och Siemens komponenter.

Försökt att dra om de mesta av 230:n i flexslang. Endast matningen till Victron laddare/invertor saknar flexslang.

Blev en huvudbrytare Kraus Naimer för att välja mellan intag i fören eller aktern eller frånkoppling.

Mycket komponenter inhandlade lokalt på Elbutik till bra priser. Ska sätta två 230V uttag på badbord sida i båten.

Vet inte hur jag ska använda invertorn som separata 230V uttag vid 12V läge eller i automatik oavsett 230V eller 12V.

VVB:n fick en tvåpolig brytare och Ctek laddaren ett eget 230V uttag.

 

Fick åtgärda glykolläckage på BB motor. Klassiskt felkälla , plaströret mellan termostathuset och avgaslimpan.

Montering med Molycote o-ringsfett.

Svårast att få på plats var kontakten till tempgivaren utan att riva bort kopplingsboxen. Antar att jag snart får renovera sötvattenpumpen också. SB motor fick den nyare remspännaren monterad och ska nu återmontera kompressorn och expansionskärlet.

 

Snart blir det lite varmare så att akterpropellern kan monteras och provas. Manöverpanelen och egentillverkade kablar monterade.

Kontaktstyckena till kablarna med flatstift kontakter kostar 12 kr st. , ny crimptång inhandlad därtill.

 

Gick bet på att få av den läckande trimkolvens ändlock på plats så den får läcka en säsong till då det blir drevdemontering till hösten. Den sitter invändigt med bult o axel bakom avgasröret, mkt trångt. Kan bli aktuellt att kapa axeln i höst. 

Konstigt nog så läcker den inte nu, kan bero på att ATF-oljan är lite trögare vid 5 grader än vid 20 grader.

 

Snart sjösättning utan att måla på bottenfärg känns konstigt.

 

20240317_152148.jpg

20240317_152209.jpg

20240317_171631.jpg

20240225_173738.jpg

Skärmbild 2024-03-19 233029.png

Skärmbild 2024-03-19 234238.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...