Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

Bränslefilter Eberspächer/Webasto - var hitta ?

Rekommendera Poster

Håller på och installerar en begagnad vattenvärmare (D4W) som jag dessutom gjort om ECU:n på så den går i riktigt låg effekt hela tiden, c:a 1000W. Detta för att den enbart skall värma vattnet i VVB och slingan i VVB inte växlar över värmen supereffektivt på denna beredare.

 

Men i ordningens namn vill jag ha ett bränslefilter mellan tank och pump, precis som den ordinarie värmaren (D4 Airtronic) har. Där sitter ett vanligt "in-line filter", typ Universal, och detta är gott nog.

 

Problemet är att värmaren har väldigt tunna plaströr, och för att passa gummiskarvslangens innerdiameter (som är samma som plaströrets ytterdiameter) skall filtret vara gjort för 4 (absolut max 5) mm slang. 6mm eller större fungerar alltså inte. Ser ut ungefär som på (den snodda) bilden nedan:

bild.png.8f815cfd63477014748612af097a1160.png

 

Var hittar man ett sådant (med 4mm anslutning) utan att behöva betala 200-300:-, vilket jag inte tänker göra för ett litet simpelt plastfilter. Helst lokalt eller inom EU. I Kina och på Aliexpress finns de i parti och minut för några tior, men jag behöver liksom filtret före jul 😛. Dessutom skulle jag helst ta hem två för att ha minst ett i reserv. Hittade visserligen Kinafiltren hos en dansk firma, men de skulle ha över 300DKK i frakt för att skicka mig två av dem, så det blev inget.

 

Visst har Hjertmans m.fl. filter som de påstår skall passa "Eberspächer", men förutom att plastbiten där kostar nästan 200:- så är de alla för 6mm innerdiameter på gummislangen, och passar alltså inte ens Eberspächer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Tack, det skulle kunna funka.

Men det var inte lång nippel att fästa slangen på (7-8mm kanske), får knappt plats med en slangklämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad på bensin- och dieselfilter?

Åtminstone förfiltret till min motor står det explicit att det inte får användas till bensin. 
Jag skulle köpt originalfiltret. Vad är 200 spänn egentligen? Tre liter diesel, typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev ChristerN:

Är det skillnad på bensin- och dieselfilter?

Åtminstone förfiltret till min motor står det explicit att det inte får användas till bensin. 
Jag skulle köpt originalfiltret. Vad är 200 spänn egentligen? Tre liter diesel, typ.

Nej, det fungerar med vilken filtertyp som helst till dessa värmare. Diesel (som jag skall ha det till) är dessutom i allmänhet "snällare" mot materialen än bensin.

 

Vet inte om jag var otydlig kanske, men det filtret för nästan 200:- som säljs av Båtbutiken att vara till just Eberspächer har anslutningar för 6mm (standard)slang. Så oavsett pris och vad som påstås så passar det inte till Eberspächer. I alla fall inte utan att man har en specialslang/övergång eller liknande.

 

Så här ser filtret ut som jag egentligen vill ha. Finns mängder av butiker österut som säljer dem till ringa peng. Men något liknande för 4mm hittar jag inte i Sverige eller ens inom EU oavsett pris. Nästan så jag funderar på att fråga var det norska varvet köpt in det som de monterat till min andra värmare, men det är misstänkt likt just "Kinafiltret"...:

bild.png.ae845c0db12dd58f440c7e7bfda21c93.png

 

(Förresten - vad tankar du för diesel ?  Tre liter för 200:- = 67:-/litern 🤔).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Förresten - vad tankar du för diesel ?  Tre liter för 200:- = 67:-/litern 🤔

Tänkte på kommande säsongs dieselpriser 😲

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bemek:

Nej, tyvärr. Den är ju för slang som bara är 2-3mm invändigt.

Visserligen är Eber/Webasto-slang typiskt "2mm invändigt", men det måttet gäller den hårda plastslangen. Filter och anslutningar kopplas ju till denna med små gummislangsbitar med innerdiameter motsvarande den hårda plastslangens ytterdiameter, dvs c:a 4mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, tyvärr. Den är ju för slang som bara är 2-3mm invändigt.

Visserligen är Eber/Webasto-slang typiskt "2mm invändigt", men det måttet gäller den hårda plastslangen. Filter och anslutningar kopplas ju till denna med små gummislangsbitar med innerdiameter motsvarande den hårda plastslangens ytterdiameter, dvs c:a 4mm.

Nu var det väldigt längesedan jag höll på med radiostyrda modeller, iallafall sådana med förbränningsmotorer, men jag vill minnas att det iallafall då fanns olika slangdimensioner till olika motorer, jag hade en gång en 10 cc 4 takts boxermotor (vad annars) som möjligen kan ha haft 4mm slang…

 

Möjligen kanske, eventuellt skulle kanske detta kunna passa? det är flergångs, dessvärre har man glömt att ange dimensionerna. Men firman svarar väldigt snabbt på frågor.

Men det finns fler modeller, möjligen universalfiltret för 19 kr, som man kan anpassa då anslutningarna har två olika dimensioner. Jag hade ett sådant eller väldigt snarlikt till min eber i förra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Universalfiltren du syftar på är nästan alltid 6/8mm. Har flera sådana, bl.a. i hobbybilarna.

 

Och visst, 6mm GÅR att använda till Eberspächer, så jag får väl nyansera mig lite mot kritiken mot Båtbutiken ovan. Men bara om man också använt en "övergångsslang", dvs slang med olika dimensioner i ändarna, som i sig kostar lika mycket som Eberspächerfilter om man skall köpa dem lösa.

 

Jag kan hålla med om att det kan vara gnidet att inte betala vad det kostar, antingen Eberfilter + övergångsslang eller vad det nu kan vara. Men varje sparad krona är en krona man har kvar, och detta värmarprojekt är och skall vara ett kul lågbudgetprojekt. Blir det för dyrt försvinner nämligen också en del av mina argument för att det skulle göras....🥴

 

Ja, ja. Jag har fått några uppslag av er att rycka i, och det tackar jag för. Får väl beställa från Mr Wang i Kinna annars, och vänta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Case closed !

Kollade i båten, och där sitter en övergångsslang från den tunna från tanken precis före filtret, men sedan ser det ut att vara en grövre (5-6mm) mellan filter och pump. Men utgången på pumpen sedan är bara just 4mm. Dvs filtret som sitter till andra värmaren verkar vara "standard" 6mm. Och pumpen har en grövre nippel på sugsidan än min, trots att båda är original Eber.

 

Det jag köpt och har att jobba med är ju egentligen en låda värmarjunk från en utvecklingsverkstad för ett känt bilmärke. Värmaren är en D4W med lite udda ECU (som jag dock slängt ut och byggt en egen). Min pump har 4mm både in och ut.

Djupdök i låda igen och hittade nu en nippel som passar på pumpens sugsida på vilken 5-6mm slang passar !  Antagligen satt den som standard på pumpen innan man labbat med det hela.

Eftersom det viktiga är att den hårda slangen är efter pumpen (som f.ö. sitter alldeles vid tanken) så kan jag ju köra med vanlig slang och universal 6mm-filter på sugsidan. Så nu när jag slipper 4mm på pumpingången så är ju saken löst !

 

20221031_193837[1].jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...