Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andmarsjo

Skrapa till bottenfärg på ”ny” plastbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en Sandström 495, 2 år gammal plastbåt som jag köpte med bottenmålning men som jag nu vill få bort bottenfärgen på då jag köpt en cleanbloat bottenduk istället.
jag tänkte använda lefant färgborttagning och försöka skrapa. Jag är dock jäkligt nojig att jag skall repa sönder gelcoaten…

Kan man använda en vanlig färgskrapa men stålrakblad? Vad använder ni andra??

Redigerad av andmarsjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev andmarsjo:

Hej!

 

jag har en Sandström 495, 2 år gammal plastbåt som jag köpte med bottenmålning men som jag nu vill få bort bottenfärgen på då jag köpt en cleanbloat bottenduk istället.
jag tänkte använda lefant färgborttagning och försöka skrapa. Jag är dock jäkligt nojig att jag skall repa sönder gelcoaten…

Kan man använda en vanlig färgskrapa men stålrakblad? Vad använder ni andra??

Du måste fila av hörnorna på skrapans blad så att dom är runda! Det är dom som kan repa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev andmarsjo:

Hej!

 

jag har en Sandström 495, 2 år gammal plastbåt som jag köpte med bottenmålning men som jag nu vill få bort bottenfärgen på då jag köpt en cleanbloat bottenduk istället.
jag tänkte använda lefant färgborttagning och försöka skrapa. Jag är dock jäkligt nojig att jag skall repa sönder gelcoaten…

Kan man använda en vanlig färgskrapa men stålrakblad? Vad använder ni andra??

Jag gjorde detta förra året på min Ryds 510 mc, då använde jag Biltemas färgskrapa, dock var medföljande skär inget vidare, men dom säljer även passande hårdmetallskär som funkade alldeles utmärkt.

 

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargskrapor/fargskrapa-2000016888

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten bara är 2 år gammal är det väl max 2 lager färg. Med lite tur kan färgborttagningen mjuka upp hela de lagren ordentligt helt ner till gelcoat och det kanske räcker med att köra med en kraftig högtrycksspolning. Pröva på en kvadratmeter först. Ordentligt med färgborttagning, täck utan med plastfolie (typ biltemas täckfolie för täckning vid målning) som du trycker dit ovanpå klegget för att det inte ska torka (den kommer självhäfta bra), låt verka 4 timmar, dra loss och kör på med en kraftig högtryck. 
Med lite tur räcker det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, Kane said:

Jag blev ganska besviken på (de väldigt dyra) bladen, de mattas av väldigt snabbt. Men visst är det skönt med dammsugningen. Jag tycker fortfarande en hederlig Bahco är den bästa skrapan jag provat. 

 

Jag föredrar att slipa med excenterslip och dammsugare. Kan varmt rekommendera att slipa med en 10mm Mirka Interface Pad och Abranet Ace HD som papper. Det är en ypperlig kombination för att slipa båtbotten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ta bort? Låt färgen vara istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Jag gjorde detta förra året på min Ryds 510 mc, då använde jag Biltemas färgskrapa, dock var medföljande skär inget vidare, men dom säljer även passande hårdmetallskär som funkade alldeles utmärkt.

 

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargskrapor/fargskrapa-2000016888

Jag använde oxå Biltemas hårdmetallskär som fungerade mycket bra. Mycket prisvärda och man har råd att byta blad när de väl börjar kännas lite för slöa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rascal:

Du måste fila av hörnorna på skrapans blad så att dom är runda! Det är dom som kan repa.

Okej, ja det känns rimligt. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Jag använde oxå Biltemas hårdmetallskär som fungerade mycket bra. Mycket prisvärda och man har råd att byta blad när de väl börjar kännas lite för slöa. 

Kanon, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boanjohan:

Om båten bara är 2 år gammal är det väl max 2 lager färg. Med lite tur kan färgborttagningen mjuka upp hela de lagren ordentligt helt ner till gelcoat och det kanske räcker med att köra med en kraftig högtrycksspolning. Pröva på en kvadratmeter först. Ordentligt med färgborttagning, täck utan med plastfolie (typ biltemas täckfolie för täckning vid målning) som du trycker dit ovanpå klegget för att det inte ska torka (den kommer självhäfta bra), låt verka 4 timmar, dra loss och kör på med en kraftig högtryck. 
Med lite tur räcker det. 

Grymt, ska test det, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...