Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jollas

Flöden på förgasare...

Rekommendera Poster

Jag har googlat omkring och letat efter vilket cfm man ska ha på en förgasare till en mopar 318 v8. Tänkte att man kanske skulle kunna gå på den gamla förgasaren men hittar inga exakta värden till den. Den är en äldre 4 ports carter 4469s och jag hittar en del som säger 400cfm och en del som säger runt 600 cfm. Har hållt på med den gamla förgasaren nu ett bra tag och bytt delar men nu lutar det mer åt att skaffa ny...men vilken storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla böcker som jag har säger 600cfm,men detta gäller bil.Borde vara samma marin,gör en kontroll på Summit Usa. Köper du en Holly samt deras sats med munstycken ,kommer du långt.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The formula for calculating how much CFM (cubic feet per minute) your engine requires is: CFM = Cubic Inches x RPM x Volumetric Efficiency ÷ 3456.

1 Example: Using a 355 CID engine x 5,500 max rpm = 1,952,500.

2 Take 1,952,500 x .85 = 1,659,625.

3 Then 1,659,625 ÷ 3456 = 480 CFM

Detta gäller bil skulle gått upp till 600.Ronnie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om cfm blir fel?

Tänker om man köper en med större cfm....går det att strypa?

För litet....sämre prestanda?

Tänker att något av ovanstående alternativ kanske skulle kunna vara förklaringen till hur motorn går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Holly reglerar du mängden bränsle, du kan inte strypa luftflödet.När jag trimmade motorer förr,ville jag ha snabbt flöde,olika skolor andra ville ha stort flöde.Risken med stort flöde enligt mig är risken för turbelens.Men detta är mina synpunkter .Weber samt  Delorto kan du även reglera luftflödet .Den motor jag håller på med nu är en trimmad 460 med Holly 850cfm,co på tomgång är ca 3,0.du får använda den formel jag sände,samt gå på magkänsla,tänk på att din motor arbetar nästan max hela tiden.Jag såg att Dalhems har renoverade förgasare,Kanske kan vara ett alternativ.Lycka till Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon!

Jag ska kolla lite med en som ska hjälpa mig med tändinställningen och se hur han ser på det hela med. Han sa att han kanske hade någon förgasare för att testa och se skillnaden på gången på motorn. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edelbrock #1409 borde funka perfekt rakt ur boxen.

Själv har jag en på en 4,3 V6 (265:a) och den fick bestyckas om då den fick alldeles för mycket soppa. Dock fungerar inte Edelbrocks egna sats till Vortec 4,3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra....måste man ha en marinförgasare eller funkar det med en bilförgasare?

Har läst i någon tråd att en marin inte "dumpar" överflödigt bränsle på samma sätt som en bilförgasare gör. Eller är det någon mer skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...