Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
isback

elmotor för 380 plasteka?

Rekommendera Poster

Trots att elmotorer funnits ett tag känns det som en marknad som inte kommit igång. Inga vettiga shoppar eller guider, iaf inte när jag googlar... Jag ser motorer för 2000 och för 20 000 och förstår inte varför jag skulle köpa den dyrare. I alla fall  -
Jag har en Crescent 380 plasteka med 4hkmotor i östersjön. Den åker inomskärs mellan öar och badstränder. Vad är en rimlig elmotorlösning som ger typ samma fart? (eller snabbare, det är ok :-) Och är man hänvisad till att hålla på med bilbatterier, eller är finns det smidigare lösningar?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är rätt besviken på min elutombordare, jag inte på själva motorn, men på konceptet som sådant. Jag har en liten motor som kan vara jämförbar med en 2hk fyrtaktare. Till denna har jag syra-blybatteri på 40Ah. Motorn drar omkring 35-40 A på fullt pådrag. Rent teoretiskt skulle jag kunna köra på fullt i en timma, men vanliga syra-blybatterier skall inte laddas ut till mer än 50%. Alltså 30 minuter på fullt pådrag, knappt det dubbla på halvfart. Max hastighet är 3 knop, då motorn är monterad på en traditionell gummibåt. Det blir rätt tungt att bära ombord batterierna, motorn väger ju bara några kilon, egentlgen skulle jag ha modernade litiumbatterier, men dom är än så länge rätt så dyra. 
Och som jag ser det är nog en ”typ” Torqueedo (men det finns andra tillverkare också) som både du och jag borde ha. Jag hade möjlighet att provköra en sådan som satt på en båt som är jämförbar med din, det gick litet snabbare men framförallt var räckvidden betydligt bättre, dubbelt enligt uppgift. Ägaren till den båten hade även med sig ett extra batteri.

 

Rent miljömässigt är ju naturligtvis en elmotor med ett modernt lättviktsbatteri att föredra, men inte ekonomiskt, om nu inte bensinen kostar sisådär 100 kr/litern…. Iallafall inte för mig som kanske körde gummibåten med motor sammanlagt i någon timma föregående säsong. Jag har en 2,5 Hk fyrtaktare också. Det blir nog den som får följa med nästa säsong, den kan man ju köra på akrylatbensin för att iallafall litet lindra miljösamvetet. Bara det att den motorn saknar backslag och frikoppling, barnbarnen klarar inte av att köra den, men elmotorn klarar dom av rätt så bra….

 

Du har inte funderat på en Askeladden eller liknande båt som kan ros eller seglas? Ja man kan ju hänga på en motor också om man vill…

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är skönt att det finns en sådan produktkategori som inte rusat i väg i pris som så mycket annat på båtsidan.

 

Jag köpte en Motorguide (mercury?) 350w (30 kp) 2005 och använde den i början till en optimist som jag hade som släpjolle och senare till att driva en Soling (8 meter kölbåt på knappt ett ton). Min upplevelse är att blysyrabatterier inte klarar den stora kontinuerliga strömmen, alldeles för snabbt klarar de inte att hålla spänningen... efter att ha dödat otaliga blysyrabatterier köpte jag litium för två år sedan och är mycket nöjd. 

 

 

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-01 vid 08:49 skrev Dava:

Jag tycker att det är skönt att det finns en sådan produktkategori som inte rusat i väg i pris som så mycket annat på båtsidan.

 

Jag köpte en Motorguide (mercury?) 350w (30 kp) 2005 och använde den i början till en optimist som jag hade som släpjolle och senare till att driva en Soling (8 meter kölbåt på knappt ett ton). Min upplevelse är att blysyrabatterier inte klarar den stora kontinuerliga strömmen, alldeles för snabbt klarar de inte att hålla spänningen... efter att ha dödat otaliga blysyrabatterier köpte jag litium för två år sedan och är mycket nöjd. 

 

 

Det är en Motorguide jag också har. Den tillhörde inte de billigaste, men var ju betydligt billigare än exempelvis Minn Kota, men det är ju inte motorn som kostar en massa pengar, det är ju batterierna.

Och jag inser ju att jag var för snål när jag köpte vanliga blybatterier, jag har två "åkgräsklipparbatteri" på 20 Ah inalles, alltså två 20Ah som är parallellkopplade.

 

I sådana häringa diskussioner brukar det ofta vara någon som rekommenderar bra prisvärda moderna batterier. Men denne "någon" har väl inte hittat denna diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I sådana häringa diskussioner brukar det ofta vara någon som rekommenderar bra prisvärda moderna batterier. Men denne "någon" har väl inte hittat denna diskussion.

 

Det är lite för avancerat att göra som jag och inte extremt billigt heller. Jag köpte 8 battericeller här: https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/ELERIX-LIFEPO4-battery-cell-Prismatic-3-2V70AH.html

Just nu ska de ha rea så att man kan få varje cell för €36 men det syns inte på hemsidan och vid påpekade skrev de att jag ska specifiera vad jag vill ha så ger de mig det lägre priser genom offert. Jag köpte de deras batteriövervakning system som kontrollerar spänningen på varje cell men använder den bara hemma vid laddningen. I båten har jag en helkapslad batteryprotect för att inte riskera att dra slut på dem.. frakten på kalaset är €80+ och moms tillkommer så det blir inte någon billig lösning. 

 

Men säg gärna till om någon är intresserad av att beställa så köper jag gärna några till och delar på frakten! 

 

Tidigare körde jag stora tunga bilbatterier 70-90 Ah plockade ur olika bilar. Körde 6 nm som mest med två parallellkopplade sådana. Litiumbatteriet har jag använt i princip hela säsongen och bara tagit hem för laddning nu när båten är på land. Har dock i princip inte använt motorn...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ah det är roligt när man börjar undersöka sånt här. Det börjar med en fundering om en liten elmotor och slutar med att man köper containrar med litium...


Eftersom jag  egentligen bara vill att det ska funka (och inte är så inne på experimenterandet) lockas jag mest av torqueedolösningen, en motor med inbyggt batteri. Men 25000kr för en elutombordare som är typ klenare än en 4hkmotor, jag hade hoppats på att det kommit längre... Eller lägre (i pris). Vad skulle det då kosta med en motor som ersätter en säg ganska ordinär 30hkmotor? Och varför har de designat den (torqueedon) så den ser ut att vara gjord av lego?

 

tack för alla svar oavsett! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört ryktesvägen att Torqueedo har relativt tvivelaktig kvalitet och är asdryga med reklamationer. Kan ha blivit bättre, men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på något man inte vet fungerar om 3 år.

 

Jag köpte min Motorguide för ca 2500 kr som komplement till bensinmotorn, inte som en ersättare. Jag hade egentligen aldrig kunnat drömma om att den var så bra! En bra bensinmotor kostar idag strax över 10 000 kr och ska man upp i de summorna så känns en välbeprövad bensinmotor från ett välkänt fabrikat mycket bättre!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...