Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueCharm

Panik, Yamaha 130 hk, hur ta bort växelhuset?

Rekommendera Poster

Jahapp, den här vinterförvaringsgrejen tar aldrig slut...

 

Har äntligen fått upp båten och preppat allt inkl. borttagen propeller, men nu fick jag höra att folk blivit av med växelhuset upprepade gånger på vårt vinterställe, suck...

 

Skulle någon vänlig själ kunna visa en rookie hur jag gör detta enklast? Var ska jag skruva, hur stor del av motorn ska av, är det tungt, klarar jag det själv, vilka verktyg behövs osv?

 

Tack ❤️

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.Är det detta som ska bort, och är det bara att skruva bort skruvarna och lyfta av det?

 

2. Vad kan gå fel, något jag inte får soppa till?

 

3. Vilka hylsor behövs (mm)?

 

vhus.PNG

Redigerad av BlueCharm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du klarar det absolut själv men behöver ha batteriet inkopplat för att kunna trimma upp motorn en bit för att få av huset (drivaxeln är lång). Tippar att huset väger ca15kg.

 

Växelhuset delas strax över kavitationsplattan. 3st (oftast 14mm) bultar på varje sida om motorn + en mindre under den svarta gummipluppen på ovansidan av kavitationsplattan (eller ja, strax över men det ser du). När du lossar den (brukar vara 12mm om jag minns rätt, hylsa med förlängare på) lossar du också anoden (hajfenan) under kavplattan. Ovanför anoden finns sedan en till bult som många glömmer.

 

Jag brukar lämna en av bultarna på sidan av motorn iskruvad några varv för hand så inte huset ramlar ned, men kan sjunka ner några cm. Detta behövs för att lossa den lilla svarta slangen (till loggen) som har en 10mm iskruvad i växelhuset. Den sitter längst bak i växelhuset (närmast akterspegeln och behöver lossas för att inte sträckas och gå av när huset tas ned).

 

Det är några moment, men man gör detta själv på max 15min. Så länge man har ringnycklar 10-14mm och hylsa ca 12mm + förlängare brukar det gå bra. Med en brasklapp dock för att jag minns fel på storlekarna så ta med dig fler:)

 

Passa på att byta impeller sedan innan du sätter tillbaka huset om det inte är gjort nyligen. Yamaha brukar rekommendera 2-3 år intervall. Impellerbyte tar max 5min med huset av.


edit: Ja, det är det på bilden som skall av. Vid återmontering är det lite pill att få i växelaxel, kylrör + loggslangen men det löser sig bara man har lite taktik. Jag har alltid neutral i vid demontering, vissa förespråkar annat men neutral har sina fördelar.

 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså så otroligt stort tack till er som tog er tid att ge så bra svar. Det ser inte så svårt ut, jag ger det ett försök så fort jag kan nu i veckan. Drar och köper ringnycklar, hylsa och förlängare på en gång. TACK!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken växel neutral eller fram som skall ligga i vid demonteringen finns det olika uppfattning om. Det viktiga är att du har koll på hur det var när du demonterade och ser till att samma växel ligger i på reglaget när du återmonterar och givetvis inte rör växelaxeln på drevet däremellan. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mage249 förklarar detta väldigt bra. Kan även bekräfta att storlekarna på bultarna är korrekt, bulten under kavitationsplattan är även den 14 mm men där måste du ha spärrskaft, inte ringnyckel.

 

Växelhusen sitter ofta fast rätt ordentligt, kanske 1 av 10 ramlar ner av sig själv. Det kan krävas lite bankande med gummiklubba och eller ordentliga ryckningar med en hand på skeddan och en längst ut på kavitationsplattan. 

 

Det kan vara så att din modell inte har loggslangen som ska lossas, utan bara en hona & hane som möts med en o-ring. Alltså inget att tänka på då isf. 

 

Vid återmontering är det viktigt att se så att vattenröret kommer på rätt plats i impellerhuset samt att växelstången går i, sen kan det vara lite trixigt, men det brukar gå vägen. Testa alla växlar på land innan du sjösätter...

 

Yamaha växelhus lossas enklast i neutral som vissa redan skrivit. Mercury däremot så är ofta framväxel att föredra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag gör detta med neutral växel. Tre bultar på varje sida plus en ovanför kavplattan och en under kavplattan. Sen skruva loss loggslangen och ta bort hela växelhuset. Har nu även tittat på ett par instruktionsfilmer och visualiserat ingreppet likt en höjdhoppare med chans på OS-guld i sista hoppet. 😄

 

Vet inte vilken dag jag kan smita från jobbet innan mörkret och fixa detta men hoppas det hinns innan någon annan skruvat loss det. Vilka hjältar ni är som hjälper till, det är helt ny mark för mig - tack!

 

Återmonteringen låter läskig men det får bli ett problem för april månad (jag kanske återkommer här då, haha)...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
Först och främst så vill jag tacka er hjälpsamma personer i tråden, vilka hjältar alltså. Det gick bra både att ta bort växelhus och propeller i höstas samt att montera tillbaka dem nu utan att tappa något till havets botten (ta i trä).

 

Jag har dock slarvat bort den ”trekantiga” lilla gummiflärpen där bak på motorn. Är det någon som vet vad den kallas och kanske var jag kan köpa en ny?

 

Yamaha 130 hk.

 

Tack!

 

 

IMG_0582.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...