Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TillHavs72

8hk Selva fyrtaktare - göra vinterkonservering själv?

Rekommendera Poster

Hej,

har haft mindre tvåtaktare till fiskebåten som jag vinterkonserverat själv. Funderar nu på en fyrtaktare 8hk Selva. Men då det är en fyrtaktare så undrar jag hur svårt det är med vinterkonservering? Rätt dyrt att lämna in den misstänker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte värst svårare än en 2-t. Bara motoroljan som tillkommer i princip. (Efter några år ska väl kamrem kollas och lite annat.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Inte värst svårare än en 2-t. Bara motoroljan som tillkommer i princip. (Efter några år ska väl kamrem kollas och lite annat.)

Ok - så byta olja då. Inte mycket mer som jag förstår det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev TillHavs72:

Ok - så byta olja då. Inte mycket mer som jag förstår det?

Ja, oljebyte tillkommer. 
Sen är det ju allt det andra; växelhusolja, smörjning av propelleraxel, elektronikspray på länkarmar och elektronik, tömning av förgasare/bränslepump etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, oljebyte tillkommer. 
Sen är det ju allt det andra; växelhusolja, smörjning av propelleraxel, elektronikspray på länkarmar och elektronik, tömning av förgasare/bränslepump etc.

Hej,

tack för svar. Har du tips om en bra guide/tutorial för detta? Vet inte hur man tömmer förgasaren,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev TillHavs72:

Hej,

tack för svar. Har du tips om en bra guide/tutorial för detta? Vet inte hur man tömmer förgasaren,

Ett alternativ är att köra på alkylatbensin sista minutrarna, den tål lagring bättre och lämnar inte beläggningar på samma sätt.

Små fyrtaktare med förgasare har väldigt små kanaler och munstycken som lätt beckar igen av gammal bensin när de står stilla över vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Selva 5h Seabass. Jag gjorde inte så mycket de första åren. Bara bytta drevolja körde igenom sötvatten i motorn. Sedan fick den stå i ett kallförråd.

Då den har oljeinjicering har den ingen oljesump. 

 

Efter tre år gick den lite dåligt. Efter att ha demonterat förgaseran upptäckte jag rostangrepp i flottörkammaran. Den var också den rostiga detaljer på motorn.

Nu för tiden tar jag alltid isär förgasaren och sprutar konserveringsspray på motorn.

Vissa skruvar fick jag byta till rostfria.

Det sista jag gör innan jag lägger den i ett varmförråd, är att jag sprayar konservingsolja in i förgasaren tills den dör. 

Om du har samma materialval i din Selva kan det vara bra så över den innan rosten har tagit över.

Jag har alltid kört med akrylatbensin.

 

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...