Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SilverFang

Kanalintyg Prov

Rekommendera Poster

Hej, 

Läser just nu inför kanalintyget och märket för fartbegränsning anges i km/h, är det inte i knop som används? 

 

Man får ju använda boken under provet, vet någon hur många frågor och om det är svarsalternativ på provet? 

Edit: 20-30 frågor står det. 

 

Skapar en ny tråd istället för mitt andra tråd:

 

IMG_20221027_232845.jpg

Kunskapsfordringar-gallande-Kanalintyg-redigerad-2020-09-14 (5).pdf

Redigerad av SilverFang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Tack så mycket. 

Övningsprov 2 går inte att öppna filen, kräver lösenord. 

 

En fråga, läser att styrbord och babordsmärken är tvärtom än vad som är på kusten, alltså grön på vänster och röd på höger sida i kanalen, men vilken sida åker man på, är det fortfarande höger sida om inget annat märke eller signal anges, vad är grunden positionen, alltid höger eller mitten? 

 

Fråga 2: Är de gröna farledsmärkena på Rhen placerade på flodens östra sida? 

Svaret är väl 'Ja' ? 

För utmärkningen utgår ifrån havet, och östra sida ses väl ifrån ovan som på en karta. 

 

Tack på förhand 

 

Redigerad av SilverFang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SilverFang:

Tack så mycket. 

Övningsprov 2 går inte att öppna filen, kräver lösenord. 

 

En fråga, läser att styrbord och babordsmärken är tvärtom än vad som är på kusten, alltså grön på vänster och röd på höger sida i kanalen, men vilken sida åker man på, är det fortfarande höger sida om inget annat märke eller signal anges, vad är grunden positionen, alltid höger eller mitten? 

 

Fråga 2: Är de gröna farledsmärkena på Rhen placerade på flodens östra sida? 

Svaret är väl 'Ja' ? 

För utmärkningen utgår ifrån havet, och östra sida ses väl ifrån ovan som på en karta. 

 

Tack på förhand 

 

Jag har inget kanalintyg men inbillar mig att det beror på vilket håll man åker i kanalen om dom gröna pinnarna står på höger eller vänster sida??!!  Kallas väl farledsriktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vet att det är farleden men att de är placerade tvärtom än i kusten. 

Men båtens sidomärken är detsamma som i kusten, röd på vänster och grön på höger sida. 

Tänkte mest om det inte står något skylt på vilken sida man ska åka på eller inte ger signal till andra båtar, vad positionen är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Channel marks" är gröna på vänster sida och röda på höger sida, detta sett från kanalens högsta punkt "summit". Detta har inget att göra med utmärkningssystem A.

 

Rhenfloden har sin början i Alperna och mynnar i Nordsjön. Om vi då seglar nedströms så har vi gröna märken på vår vänstra sida, vilket geografiskt oftast blir på den västra sidan från Rhenflodens mittlinje. Under någon kortare sträcka kan vänstra sidan peka åt söder eller norr, ja kanske till och med åt öster på grund av flodens krokighet. Men den absoluta merparten av sträckan har Du vänstra sidan åt väster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

"Channel marks" är gröna på vänster sida och röda på höger sida, detta sett från kanalens högsta punkt "summit". Detta har inget att göra med utmärkningssystem A.

 

Rhenfloden har sin början i Alperna och mynnar i Nordsjön. Om vi då seglar nedströms så har vi gröna märken på vår vänstra sida, vilket geografiskt oftast blir på den västra sidan från Rhenflodens mittlinje. Under någon kortare sträcka kan vänstra sidan peka åt söder eller norr, ja kanske till och med åt öster på grund av flodens krokighet. Men den absoluta merparten av sträckan har Du vänstra sidan åt väster.

Tack.

Då är svaret alltså Nej?

Skulle du kunna bifoga filen som inte går att öppna? 

Tack på förhand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev SilverFang:

Tack.

Då är svaret alltså Nej?

Skulle du kunna bifoga filen som inte går att öppna? 

Tack på förhand 

 

Ja, svaret är nej. Detta är ganska tydligt beskrivet i CEVNI, ett regelverk som Du bör ha relativt god kunskap om även om Du får använda boken på provet. I CEVNI varnas det också för att blanda ihop reglerna för farledsmärkningen i de inre vattenvägarna med reglerna i system A resp. B. Ha dock i åtanke att det finns floder/kanaler som rinner söderut, och hur blir det då...

 

Jag gör ett nytt försök med övningsprovet.

Övningsprov 2 Facit ej lösenord.doc

 

Lycka till med provet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha. 

Förstår bättre nu, man behöver veta om floden rinner norr eller söderut från källan till havet, underlättar när man ser på kartan vart det ligger 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kan man hitta alla dagersignaler och märken för kanalintyget? 

I boken jag har, visar inte allt, tex inte B1 märket. 

 

Tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev SilverFang:

Vart kan man hitta alla dagersignaler och märken för kanalintyget? 

I boken jag har, visar inte allt, tex inte B1 märket. 

 

Tack på förhand 

Vilken bok har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev SilverFang:

Har denna

https://www.nautic-center.se/sv-se/shop/europeiska-regler-for-fard-paa-inre-vattenvagar-baa-9789197327343

 

Såg på uppladdade filen att B1 är 'Påbjuden riktning', fanns i häftet men stod inte B1 framför som på vissa andra märken, därför trodde jag att det fattades i häftet. 

 

 

ECE-TRANS-SC3-WP3-2016-inf_05e_s.pdf 986 kB · 0 downloads

Denna har jag.

 

20221030_110017.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, 

 

Stissa inte upp dig för mycket för provet, lär dig grunderna (dvs. det du kommer ha användning av typ vanligaste märkningarna längst kanalerna osv.) och se till att du har sett allt någon gång, så du vet var du ska leta i boken när frågan dyker upp. Du har gott om tid att sitta och slå upp svaret. När du väl står där inför frågor i kanalerna är det troligt du vill dubbelkolla mot böckerna ändå. 

 

 Ang. märkningen av farled/kanal så har jag som tankehjälp att det är som att vanliga märkningen på väg in i hamn (dvs grön på styrbord/höger sida och röd på BB/vänster sida) fortsätter upp i kanalen/floden. Alltså om du åker upp mot floden från havet så tänk dig hur det skulle vara utmärkt för havet och sedan fortsätter det så och byter inte plötsligt. Alltså är det när du åker uppströms "vanligt", och nerströms "omvänt". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarade provet. 

 

Var totalt 26 frågor. 

20 frågor var om skyltar/märken, varje bild hade ett nummer, sen en lista på betydelser som man skulle skriva in numret som passade för varje bild.

5 frågor där det fanns svarsalternativ. 

Bara 1 fråga där man behövde skriva svaret med egna ord. 

 

Man klarar provet utan att behöva kolla i boken egentligen om man läst igenom 2 gånger som jag gjorde för att förstå grunderna, och gick igenom övningsfrågor som jag fick ovan.

Tog max 30min att göra provet.

 

Tack Volvo_Penta för övningsfrågorna och er andra som svarat. 

 

För 700kr (200kr för boken, 500kr för provet) var det värt att ha lärt sig och få kanalintyget. 

Går att läsa igenom de ca 45 sidorna och göra provet på samma dag, men jag läste det på nån dag för att verkligen förstå och inte bara för att klara provet och glömma informationen efteråt. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var gjorde du provat? Gick det att göra på distans? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sege:

Var gjorde du provat? Gick det att göra på distans? 

Gjorde provet i Stockholm. 

De finns inte med när man söker efter provförrättare, de skickar provet för rättning någon annanstans, som tog ca 1 vecka att få veta slutresultatet. 

De kollade igenom provet efter man gjort den men kan inte ge slutresultatet, förutom att säga att det ser bra ut 😃

Proven görs på helger vid 16-tiden. 

www.sjosportskolan.se

 

Går inte att göra provet på distans. 

Redigerad av SilverFang
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...