Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erikol99

4.3L OMC Motorrenovering

Rekommendera Poster

Efter bekymmer i sommar så ha jag beslutat mig för att ge bottendelen på min motor en omgång. Så kastar ödmjukt ut frågan om någon med tidigare erfarenhet har några tips som jag kan ha nytta av under vägens gång. 

Lite bakrundsinfo om problemet är att båten gick bra en hel sommardag i Juli, men på väg ifrån sjömacken till bryggan så tvärdog motorn. Den nöp inte utan gick att dra runt på starten. Dock extremt svårstartad, och när den väl gick igång så var den extremt gaskänslig. Vid minsta gas så dog motorn. Kollade tändning och bytte stift. Gjorde sedan ett kompprov och där var boven. 

 

Resultat av kompprov. Cyl 1. 9.8, Cyl 2. 2,5 (med lite olja i cylindern 3 bar), Cyl 3. 10.2, Cyl 4 2,8 (med lite olja i cylindern 3 bar), Cyl 5. 9, Cyl 6. 10.6. Så det är tvåan och fyran som felar totalt. Såg även på femmans stift att det var väldigt sotigt. Prövade också med lite olja i cylindern på 2 & 4, har någon en uppfattning om ifall man med mina kompvärden kan dra det till att kolvringarna havererat eftersom värdet blev lite högre med olja i?

 

Första steget nu är väll att riva allt och få allt uppmätt. Så kom gärna med tips på om ni vet någon bra motorverkstad runt Stockholm! 

Ska även tillägas att topparna är bättre begagnade sedan förra säsongen så tänker att de endast behöver en översyn och kanske en planning. Men mitt fokus är på bottendelen. 

Tar även tacksamt emot förslag på fabrikat på lager och andra delar som kommer behövas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dina komp.resultat visar ju på att det är topparna som är boven. Varför ska du då riva bottendelen?

Har du dåligt oljetryck eller lagerskrammel?
Ett leak-down test ger bättre info än oljan. 2,5 till 3 bar med olja skulle jag säga är ingen större skillnad.

Komp läcker via ventiler eller något annat knas i topparna. Eller rättare sagt en topp, 2 o 4 ligger ju bredvid varandra. Dålig topplockspackning kanske.

Vad är statusen på dina avgasdelar?

Då du bor i Stockholm så prata med Jonas http://www.jrmt.se/foretaget.htm Han är nog en av dom mest noggranna jag stött på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag hör vad du säger, kanske måste göra en lite noggrannare koll på topparna då också. Tänkte att de nog är ok för att de bara är en säsong. Har inte mer än fått ut motorn ur båten än så det lär visa sig när man börjar riva. Kan absolut vara en topplockspackning! Dock också ny förra säsongen... 

Anledningen till tanken om bottendelen var just kolvringarna. Just för att det är det ända som inte är bytt. Och blir nog att jag river allt ändå för att ha en nyrenoverad motor att lita på nästa säsong. Har haft så mycket bekymmer med den vilket lett till att jag vill se över allt. 

Statusen på avgasdelarna är okänd. Fanns ingen dokumentation på de när jag köpte båten. Läcker inte något vatten men är av den gamla OMC-typen med kombinerad limpa och knä. Så skulle nog behövas bytas ut inom en framtid. 

Ska absolut ta kontakt med Jonas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Förra sommaren när topparna byttes hade endast cylinder 1 lite sämre kompression. 7,5kg på cyl 1 och 9-10 kg på resten. Orsaken till bytet var vatten i oljan till följd av dåliga kylkanaler i topparna. 

 

Började riva lite idag och avgasventilerna i vänstra toppen(Cyl 2,4,6) verkar täta. Inget vatten i oljan heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du knappast några problem med cylinderloppen eller kolvringarna, utan problemen finns i topplocket. Kanske bara feljusterade ventiler! Eller mkt dåligt renoverad topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bra tillfälle att se om nockarna på kamaxeln inte har för lite lyft,pga slitage  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte ventilerna är feljusterade. Spelet på de som är dåliga kompmässigt känns rätt. Men blir absolut att se över topparna. Ska jag vara ärlig tror jag nog mest på topp-packning men det är konstigt att den skulle gått bara efter några timmars körning. Använde mig av fel-pro packningar vilket ska vara bra grejer. 

Även kammen behöver sig en översyn, kanske rent av renoveras/bytas ut. Några av nockarna blev dåligt smorda förra året när motorn gick med vatten i oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min toppackning gick sönder i somras och i samband med att jag bytte den planade jag toppen och det behövdes. De har gjort om den nya packningen på grund av att det blir för varmt mellan cylindrarna. Min hamngranne hade bytt toppackningarna utan att plana topparna de nya packningarna höll inte ens första turen så det är viktigt att kolla upp så det är plana ytor både på toppen och blocket.

IMG_7422.JPG

IMG_7423.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finn ett fel, topp-packningarna som gett sig. På ena sidan helt och på andra sidan på god väg(jag har vänt packningen på ena sidan för att se undersidan på packningen, satt inte monterad så). Trodde Fel-PRO skulle vara bra skit, vad ska man köpa istället? 
Syns även att det läckt in vatten och skit troligtvis ifrån packningarna så blir att hona blocket. 

630D9EC4-B9F9-4897-A1FB-B52F01D3EEE9.jpeg

A5EE7B7E-4F59-4477-96F9-EA75FBE39E04.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att lämna blocket på slipning/putsning av ytan som packningen ligger på, misstänker starkt att du har en svacka mellan cylindrarna. Lämna även topplocken så har du bästa förutsättningen för att det ska hålla nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felpro var väl p.t =behöver ej efterdras .

viktor reinz packning fungerade bättre iaf för mig,läckte ej olja (bil)  B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är helt klart ett resultat av oplana packningsytor. FelPro är bra packningar. 
Rengör och mät med planlinjal och bladmått, diagonalt, längd och kortsida. Både block och toppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...