Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Rörböj- skrovgenomföring

Rekommendera Poster

Hallåj därute.

Hur skulle ni göra, var skaffa, rörböj som har en mjuk båge å stor radie å stor innerdiameter. Det gäller skrovgenomföring under vattenlinjen. Alkottar å annat trevligt samt finurliga kluriga småbarn har en fantastiskt förmåga att sätta igen genomföringen. Sedan får skepparn bada för att rensa. Alla de rör å böjar som finns på marknaden har för smal diam el för kantig å tvär.  Vanliga rörmokardetaljer, tex kopparrör-böjar i sin tur kräver hårdlödning el likn. I den mån diamtrarna ens passar.

 

Saken är att min båt har en genialisk å urbota dum lösning för däcksavrinningen för regnvatten å lite sjö. Från däcket går vattnet ner genom en "scope" genom däcket å på undersidan en slang som går sedan på insidan skrovet å  ut under vattenlinjen. Allt för att slippa få fula ränder på skrovsidan. Smart, elegant å urbota dumt. Men så var det då att just i vinkeln så täpps det väldigt lätt igen å svårt att rensa. Vill ha åtminståne 20 mm diam å en krökning med kanske 5 cm radie. Hittar inget i den vägen, min röris bara skakar på huvet å jag har som sagt ingen lust att hårdlöda.

 

Någon som har ett adekvat å relvant tips för detta?

Kom inte bara å säg att borra hål i fotlisten, alldeles för mycket jobb med att sedan plasta snyggt å så vidare.

En får tacka, hälsar en Ruskig typ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att hindra skräpet från att komma in i dräneringsslangen? Montera någon form av sil i däcksgenomföringen. Det är enklare att plocka skräp ur silen än ur rörkröken under vattenlinjen.

 

Jag sökte på rörsil o fick en massa träff, bland annat den här som borde gå att knyckla till för att passa (det fanns många olika diametrar o modeller av rörsilar...).

 

Även på min båt sitter det invändiga dräneringsslangar. Där sitter det en nästan platt spiralfjäder i en avsats i genomföringen från däck (vet ej fabrikat på däcksgenomföringen - den är originalmonterad). Å så är utloppet ovanför vattenlinjen så ev skräp åker nog lättare ut (flyter inte på en vattenpelare inne i dräneringsslangen). Det har aldrig fastnat något skräp inne i slangen eller utloppskröken.

bild.png.bf0b73f9fe5e0d26e8dda1e7c63ad15d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott!

Tack för tipset.

Saken är den att jag har haft en sil, klippt av myggnät o limmat fast.

 Sedan testade jag en sk "tesil" två halvor av klot. Smart lösning tills nån trampade ner dem.

(Inte jag)

Så det måste vara nått hållbart å kraftigare än mina försök.

Funderar på bottensil från ett tvättställ ev.

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en möjlighet vara att gå med slang hela vägen? Alltså en båge på slangen i ställe för en vinkel. En fördel med det är att ett stopp även kan "masseras" inifrån vilket kanske kan göra att ett bad kan undvikas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat.

Fingalklubben? Hm....det är nog mest bara jag som hållit på med det där å tänkte även starta en "riktig" klubb, inte en sida här på Mg. Fast nu äre försent för min del.

Röris, jo just den böjen å även i koppar, kollat in. Men sen gäller det att löda ihop med skrovgenomföringen som går direkt med en stos, ingen kran å  ingen böj. Slangen sitter på redan med en böjjning å det fiunkar inte. Kan absolut inte " mjölka ur" tex en alkotte som sitter där. Har provat! Suck.

Det lutar nog mot en kraftigare sil typ i botten på ett handfat,  som jag sedan limmar fast på däcket med superlim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här sil till sittbrunnens spygatter. Funkar kalas. Efter ett tag är spiralen geggig, då är den lätt att plocka ur och göra rent. 

F0AE1684-A65F-40EA-9711-C67AA17284A0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj Peter!

Var har du skaffat den?

Äre 1½ tum genomföring?

Verkar som att det skull elöna sig att plasta om å byta till såna. Självlänshålen är ändå för små.

Fast på däcket är de nog för stora, 1" eller t.o.m. 3/4" skulle räcka i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hallåj Peter!

Var har du skaffat den?

Äre 1½ tum genomföring?

Verkar som att det skull elöna sig att plasta om å byta till såna. Självlänshålen är ändå för små.

Fast på däcket är de nog för stora, 1" eller t.o.m. 3/4" skulle räcka i så fall.

Den satt i båten när jag köpte den. 
De verkar gå att köpa hos Axmarin med lite olika mått, https://www.axmarin.se/Sjalvlans-med-Sil-Spiral-Fjader-3/4?ref=gs&gclid=EAIaIQobChMIi9L55bKR-wIVheF3Ch3A5QCVEAQYASABEgLclfD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har en sådan här sil till sittbrunnens spygatter. Funkar kalas. Efter ett tag är spiralen geggig, då är den lätt att plocka ur och göra rent. 

F0AE1684-A65F-40EA-9711-C67AA17284A0.jpeg

Jag kan bara hålla med. Det är samma modell som sitter orginalmonterade på min båt (fast i rostfritt). Jag monterar inte ens bort silen. Det räcker att plocka rent med fingrarna (jag har mest problem med tallbarr) och sedan spola med vattenslangen. Har inte heller koll på dimensionen men de är inte speciellt grova. Monterade på däck behöver de inte klara så stora vattenvolymer, då rinner det tillbaka över relingslisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter å Lintott. Kollat upp företaget. Är på semester men skall kolla dim i båten när jag kommer hem. Rapporterar om det blir av å byta å så.

Tack.

En Ruskig Prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett foto av min däcksgenomföring när jag tittade till båten idag. Jag hade inga mätverktyg med mig så jag la ett AA-batteri bredvid som måttreferens.

20221110_151720.thumb.jpg.971faeaf829b1db9ab2779d6b503c50b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...