Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
vizual54

Hjälp! Vatten i växelhusolja

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Mercury 60hp från 2014 som jag skulle serva igår inför vintern. 
Men när jag tappade ur växelhusoljan såg den ut så här. 
87F578CE-840E-4EAC-B48D-9D702FC0A40D.thumb.jpeg.601390fe9b2b1778d304ee2a9d8dcb5b.jpeg


Tillverkade en pump för att trycktesta växelhuset av en gammal slang till en oljepump och cykelpump med manometer. 
6104E10F-A55F-4741-AE7F-3C6BF3EBC781.thumb.jpeg.d003121b2e309e99cc06232966dd173c.jpeg

 

Pumpade upp växelhuset till 0.8 bar via ventskruven och det höll det i ca 5 minuter så det verkar ju inte som någon av packboxarna till propelleraxel eller drivaxel är trasig. 
F9E8F301-B20E-4710-9AC2-BFFAC2521F47.thumb.jpeg.ab13e18a63871ca4b3deef8bd9558eef.jpeg
Kan det vara kondens som blandat sig i oljan? Vad ska jag göra?

Skölja ur huset med fotogen eller diesel eller liknande och fylla på olja som får stå över vintern. Sen göra ett oljebyte efter några turer i vår?

 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så enkelt som att det var någon av packningarna på oljeskruvarna som var dålig.

Byt till nya och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, excel319 said:

Nu kanske jag tänker fel, men om den yttre packboxen är dålig och släpper igenom vatten så kommer det in vatten i växelhuset. Om den inre är ok så håller den trycket du pumpat upp. Packboxarna tätar ju åt var sitt håll.

Ja det låter rimligt. Man ska ju egentligen testa med vacuum också men det är ju tyvärr lite svårare att göra utan riktigt verktyg. Åtminstone kan jag inte just nu komma på något enkelt sätt att själv skapa ett kontrollerat vacuum och hålla det.  
Kanske får svänga ner med växelhuset till verkstaden ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Rascal said:

Det kan ju vara så enkelt som att det var någon av packningarna på oljeskruvarna som var dålig.

Byt till nya och testa.

Tänker att det borde gett utslag på trycktestet om skruvpackningar är dåliga. 
Hann inte testa packningen till vent skruven igår så det kan ju såklart vara den som är trasig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om jag ska skölja ur växelhuset för att få ut eventuella vattenrester och sedan köra i en eller två omgångar växelhusolja från Biltema och se om det blir något vatten i efter en provtur. 
Blir det inte det får det nog anses vara kondens jag hade. Då kan jag känna mig ganska nöjd så fyller jag på med quicksilver oljan och kör nästa sommar. 
Är det vatten i så är det väl ganska säkert att det är läckage och så har jag lite projekt över vintern. 

Vad tror ni är bästa sättet och minst aggressivt mot packningarna?

Sprit var det någon i ett annat forum som föreslog då det blandar sig med vatten. Funkar t-röd i så fall? Men det kan väl vara ganska aggressivt mot gummi som inte är gjort för att tåla etanol. 
Diesel eller fotogen har jag läst också. Men blandar sig det med vatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev vizual54:

Funderar på om jag ska skölja ur växelhuset för att få ut eventuella vattenrester och sedan köra i en eller två omgångar växelhusolja från Biltema och se om det blir något vatten i efter en provtur. 
Blir det inte det får det nog anses vara kondens jag hade. Då kan jag känna mig ganska nöjd så fyller jag på med quicksilver oljan och kör nästa sommar. 
Är det vatten i så är det väl ganska säkert att det är läckage och så har jag lite projekt över vintern. 

Vad tror ni är bästa sättet och minst aggressivt mot packningarna?

Sprit var det någon i ett annat forum som föreslog då det blandar sig med vatten. Funkar t-röd i så fall? Men det kan väl vara ganska aggressivt mot gummi som inte är gjort för att tåla etanol. 
Diesel eller fotogen har jag läst också. Men blandar sig det med vatten?

 

Pumpa inte in något annat än växelhusolja i växelhuset. Det finns billiga vacuumpumpar att köpa som man använder till bromsvätskebyte om du vill testa med undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör testa med både över och undertryck. Har även varit med om att man har behövt vrida på tätad axel innan det gav utslag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev vizual54:

Tänker att det borde gett utslag på trycktestet om skruvpackningar är dåliga. 
Hann inte testa packningen till vent skruven igår så det kan ju såklart vara den som är trasig. 

Packningarna går inte att "testa", du har ju lossat dom. Byt till nya varje gång så är du säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att oljan inte blir så där möjlkaktig på grund av kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Craycoat said:

Jag skulle vilja påstå att oljan inte blir så där möjlkaktig på grund av kondens.

Hade kört motorn på tomgång med spolmuffar precis innan, vet inte om det det kan ha någon betydelse.

Dumt nog tappade jag ur oljan i samma kärl som jag precis använt till motoroljebytet utan att torka ur samt att det rann ner en hel del vatten från motorn ner i kärlet så det gick inte att hälla upp oljan i en burk för att faktiskt kolla hur mycket vatten det verkligen var i den. 

Men nu har jag lärt mig till nästa gång 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Rascal said:

Packningarna går inte att "testa", du har ju lossat dom. Byt till nya varje gång så är du säker.

Ska självklart byta när jag tappar i ny olja men tänkter att om det håller för luft borde de också hålla för vatten och olja. Dvs det borde inte vara någon av skruvpackningarna som har läckt, eller tänker jag fel?

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Craycoat said:

Pumpa inte in något annat än växelhusolja i växelhuset. Det finns billiga vacuumpumpar att köpa som man använder till bromsvätskebyte om du vill testa med undertryck.

Är nog en väldigt bra tanke att undvika att hälla i något annat som inte hör hemma där.

 

Bra ide med vacuumpump, en sådan har jag ju faktiskt. Frågan är hur man ser att det håller vacuum och inte gör för mycket. 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens, d v s vatten i ångform (från t ex luft) kan du få i vevhuset på en motor. 

P g a att det alltid läcker via kolvringar vid normal drift. 

Alltså luft och bränsle som förbränns i cylindrarna läcker förbi. 

 

I växelhuset sugs ingen luft in. Det ska ju vara heltätt. Dock finns där både luft och olja från början. 

När växelhuset blir varmt under vanlig gång värms olja och luft upp. 

När huset så blir kallt bildas ett svagt undertryck p g a att främst luften kyls av. 

Är då den yttre packboxen skadad sugs en mindre mängd sjövatten in i växelhuset. 

Förloppet upprepas och oljan blir mättad med vatten. 

 

Bör väl finnas tre ställen där det tätas mot vatteninträngning. 

Utgående axel, till propellern. 

Ingående axel från motorn. 

En växelväljaraxel. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom blåa packningarna till skruvarna tycker jag är inga höjdare det blir väldigt liten anläggningsyta p.g.a stort hål i packningen. Kosta på dig dom gula som är något dyrare. Så kolla om du kan se om packningen inte varit riktigt centrerad då kan du fått läckaget där

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vizual54:

Är nog en väldigt bra tanke att undvika att hälla i något annat som inte hör hemma där.

 

Bra ide med vacuumpump, en sådan har jag ju faktiskt. Frågan är hur man ser att det håller vacuum och inte gör för mycket. 

Min vacuumpump har en manometer som visar både övertryck och undertryck beroende på vad man vill testa.

7AA7DFF0-07C0-4E20-A5F3-D6020FEC1219.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Propellerlelle said:

Dom blåa packningarna till skruvarna tycker jag är inga höjdare det blir väldigt liten anläggningsyta p.g.a stort hål i packningen. Kosta på dig dom gula som är något dyrare. Så kolla om du kan se om packningen inte varit riktigt centrerad då kan du fått läckaget där

 

3st gula packningar ligger på arbetsbänken och väntar 😀

Får kolla de gamla men de har ju skruvat ur och i igen så om det finns tecken på att de suttit snett kan det ju lika gärna varit jag som gjort det i söndags

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Craycoat said:

Min vacuumpump har en manometer som visar både övertryck och undertryck beroende på vad man vill testa.

7AA7DFF0-07C0-4E20-A5F3-D6020FEC1219.jpeg

Aha, ja någon sådan har jag inte utan Biltemas billiga för luftning av bromsar. 
 

Kom dock på ett sätt att skapa vacuum samt att kunna mäta, nåja någotsånär i alla fall, ifall undertrycket hålls. 
DC4BD82B-C2EE-498A-B912-76798255B3A3.thumb.jpeg.b386e5b245b6bc8d21077d012305de3e.jpeg

 

Genom att dra kolven till 100 och sedan ganska direkt släppa så kunde jag kolla vad det hamnade på för att sedan dra ut kolven till 100 igen och hålla den där i 5 minuter och sedan släppa igen. Nu vet jag ju inte hur mycket undertryck jag skapade men det går säkert att räkna ut om man vet hur mycket olja huset rymmer. 
Hursomhelst så landade kolven på ca 10 första gången jag släppte den och även efter 5 minuter. Gjorde testet ett par gånger med samma resultat. Vred även på propelleraxeln ett par varv. 
Sen vet jag inte om det egentligen säger så mycket men det ger väl i alla fall en indikation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Hybro said:

I växelhuset sugs ingen luft in. Det ska ju vara heltätt. Dock finns där både luft och olja från början. 

När växelhuset blir varmt under vanlig gång värms olja och luft upp. 

När huset så blir kallt bildas ett svagt undertryck p g a att främst luften kyls av. 

Är då den yttre packboxen skadad sugs en mindre mängd sjövatten in i växelhuset. 

Förloppet upprepas och oljan blir mättad med vatten. 

Nu när du säger det låter det ju fullständigt rimligt. Måste ju vara minimalt med vatten som kan fällas ut från den lilla luft som finns i växelhuset. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom ingen ny luft som tillförs. 

Jag tror starkt på den axeltätning som sitter akterut närmast propellern. 

Kolla noga hur den ska vända. 

Är den möjligen felvänd från fabrik? 

 

Tänk så här. Varje varje gång växelhuset delar kyls av efter

användande så kyls både olja och luft. Luft som kyls "krymper" och ett svagt undertryck bildas. 

 

Ungefär som när du stänger en frys- eller kylskåpsdörr.

Blir trögt att öppna direkt efteråt.

Nu finns det på alla dessa en liten luftledning / luftinsläpp ( i kombination med en  kondensvattenavledning som mynnar i en skål ovanpå kompressorn på dessa som släpper in luft, jämnar ut trycket i förhållande till omgivningen). 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Är den möjligen felvänd från fabrik? 

Borde märkts tidigare under dessa 8 år (om nu oljan är bytt någon gång.....).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Oljan ser inte ut sådär på grund av kondensvatten.

2) Som många säger är undertrycket det kritiska, därför hamnar vatten i växellådan.

3) Packningarna är viktiga.Vårt drev tog in vatten på grund av tiotals år gamla tätningar.Ny tätning, inget vatten.

4) Kolla propelleraxeln. Lina från t.e.x. ett svirvelspö orsakar läckage om det tränger in i tätningen.

5) Några vintrar stod drevet torrt, alltså utan olja.Jag tömde det för att hindra frysning vilket kan spräcka drevet om där finns mycket vatten.Men där fanns bara lite vatten  men oljan var inte helt ren.Jag ides inte fylla på olja på hösten.Jag hade upp växellådan och bytte konkopplingen (vet inte vad det heter på svenska) och kollade lagren.Inget synbart att lagren tagit skada för att drevet stått två vintrar tomt.

6) Jag läste någonstans att Mercury dreven tål upp till 40 % vatten.

7) Var kan man köpa den gula delen på som går in i drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät växelhuset stå med undertryck under natten och det hade hållit undertrycket. 
Enligt servicemanual så ska växelhuset rymma 340ml olja, vet inte hur mycket luft det rymmer men det borde väl inte vara så mycket. 
Räknar man på 340ml och att jag ökar volymen med 100ml så kom jag fram till att jag skapat 3,3 PSI undertryck i huset med min metod. 
Hittar ingen spec på hur stort undertryck man ska skapa vid test. 
Däremot står det:

Leak Test Pressure 10-12 psi for 5 minuter. Kanske gäller både över och undertryck?


Får kanske lossa växelhuset och pipa ner till båtaffären som lovade att låna ut deras verktyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...