Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille26

Omlackerade fribord, få bättre finish.

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt en båt med omlackerade fribord. I vattnet såg båten bra ut men nu på land syns tydligt rollerdrag och nyansskillnader.

Den ska inte delta i en skönhetstävling men vill endå ha en jämnare och finare finish för min egen skull. 
Båten är lackad med en 2k färg från känd färgtillverkare just för båtar.

Är våtslip det enda som kan jämna ut det eller hur hade ni gått till väga, och isåfall vilka grovlekar tror ni på?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill jämna av ojämnheter och penseldrag i den existerande färgen och måla på nytt med samma färg skulle jag slipa jämnt med någon av de nätslipdukar som finns. Av lokalpatriotiska skäl brukar jag föredra Abranet. Finns både för handslipning och till olika slipmaskiner. Dammsugare kopplad till slipmaskinen är ett måste. De här näten har fördelen att de inte blir några sliprosor även om man kör ganska grovt från början.
Jag har lyckats rätt bra med tex Hempels och Internationals färger genom att rolla ut färgen med skumgummiroller och jämna av med en planstrykare av riktigt bra kvalitet. Bäst funkar det om man är två, en som rollar ut och en som stryker med penseln.

Ett snäpp bättre är att spruta på färgen. Resultatet kan variera mellan katastrof och himmelskt beroende på vem som håller i sprutan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Faderullan:

Om du vill jämna av ojämnheter och penseldrag i den existerande färgen och måla på nytt med samma färg skulle jag slipa jämnt med någon av de nätslipdukar som finns. Av lokalpatriotiska skäl brukar jag föredra Abranet. Finns både för handslipning och till olika slipmaskiner. Dammsugare kopplad till slipmaskinen är ett måste. De här näten har fördelen att de inte blir några sliprosor även om man kör ganska grovt från början.
Jag har lyckats rätt bra med tex Hempels och Internationals färger genom att rolla ut färgen med skumgummiroller och jämna av med en planstrykare av riktigt bra kvalitet. Bäst funkar det om man är två, en som rollar ut och en som stryker med penseln.

Ett snäpp bättre är att spruta på färgen. Resultatet kan variera mellan katastrof och himmelskt beroende på vem som håller i sprutan.

 

Tack för svar! Det känns som ett för stort projekt för mig att lackera om friborden. Min tanke var mer att slipa ner befintlig färg för att jämna ut den sedan köra med polering och liknande för att få upp finishen. Slipnäten låter intressant, det ska jag titta närmre på.

Men om jag förstod dig rätt så är det ommålning som gäller för att få bort dragmärken i färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om färglagren är tillräckligt tjocka kan det lyckas att vattenslipa med fin duk och sedan polera. Det finns en liten risk att slipa för djupt så varsamhet är en dygd 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...