Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
excel319

Lite info från Pantaenius

Rekommendera Poster

Det första jag reagerar på som språkpolis är att ett så seriöst bolag som detta inte verkar kunna skilja på "de" och "dem" - redan första ordet. Det kan inte hjälpas, men för att kännas seriöst är språkriktighet viktigare än många tror....

 

Sedan håller jag med om att det är viktig och bra information. Dock lite dåligt uppdaterad och förenklad, då de drar alla typer av Li-batterier över en kam. Just p.g.a. de risker och känslighet som många av de första Li-batterityperna hade finns idag betydligt säkrare alternativ.

Li-järnfosfat (LiFePO4), som idag nog är det vanligaste valet för den som vill konvertera sina bly-syra, nämns t ex inte. Men i artikeln bestämmer man tidigt att alla kan kallas för och sortera under "Litium-Jon" och så har man klarat av det.

 

I verkligheten är det ganska stora skillnader mellan de olika Li-batterityperna/generationerna. En något bättre översikt och förklaring finns t ex här: https://celltech.se/sv/batteriskolan-del-1/

Här är en video (av många) som visar på lite olika uppträdande när man våldför sig på olika typer av Li-batterier:

 

Men visst, man skall absolut vara försiktig !  Det är oerhörda energier i batteribanken, och med lite olycklig kemisk reaktion kan det bli oförutsägbart.

 

Dock tycker jag en så "ny" artikel kunde varit lite mer uppdaterad, kanske.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man trots allt kan ta till sig är att vi /många bär ombord olika batteridrivna föremål som elcyklar/sparkcyklar, drönare m.m. och där är inte batterierna Li-järnfosfat (LiFePO4) baserade. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Språkliga missar tycker jag inte man ska haka upp sig på. Det finns massvis med människor som har djup och bred kunskap om alla möjliga saker trots en svag språkkänsla. Det blir inga missförstånd av det.

 

Det jag främst reagerade på i texten var "svavelväteexplosion". Förutom att det är ett, för mig, okänt begrepp, så undrar jag vad det har med saken att göra. Det finns inget svavel inblandat i dessa batterier.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Språkliga missar tycker jag inte man ska haka upp sig på. Det finns massvis med människor som har djup och bred kunskap om alla möjliga saker trots en svag språkkänsla. Det blir inga missförstånd av det.

 

Det jag främst reagerade på i texten var "svavelväteexplosion". Förutom att det är ett, för mig, okänt begrepp, så undrar jag vad det har med saken att göra. Det finns inget svavel inblandat i dessa batterier.

 

Med mångårig erfarenhet från pappers och massaindustrin så vet jag att svaveväte är inget man tar lätt på. Mycket giftig och explosiv. Men hur det blev aktuellt nu förstår inte jag heller. Får nog läsa på lite ytterligare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svavelväte

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...