Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
heimlaga

Hur tätar man runt propellerhylsan?

Rekommendera Poster

Jag håller på och byter kölen och nedersta borden i en 19 fots tvåstamma båt (kallas snipa i Sverige).

 

Ännu har jag bara påbörjat projektet men då jag drog ut propellerhylsan slog mig tanken om det fortfarande är en blandning av beck och klövfett som gäller eller om det har kommit något modernare tätmedel som är bättre?

Annars måste jag skaffa grisklövar i god tid.

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland de fettsubstanser jag har hemma är det kanske det fett man använder när man monterar bildäck som kunde ersätta klövfettet. Det här fettet är ofta baserat på ister.
Själv har jag aldrig använt det för att montera däck men det är utmärkt när man hasar tunga grejer. Vad som helst glider utmärkt om man smörjer med däckfett.

Finns på Motopuutema.

Beck är en klassiker som väl borde gå att få tag på, annars finns ju bitumenmassa, den kanske skulle fungera utan fett också, blir rinnigt när man värmer det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte vad som är bäst. Jag frågade av en gammal båtbyggare men han kunde inte komma ihåg vad han brukade använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man byte motor å axel med ny stävhylsa

På snipa jag hade så använde dom asfalt lika som takläggarna använde vid byte av papptak

Man borrade upp hål inifrån stäven mot hylsan å fyller med den uppvärmda tjäran i en Tratt 

Som stelna som jag kommer i håg 76

83 köpte jag snipa av farfar och hade den i 22 

År  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar kanske typ kallasfalt som finns att köpa på

färg- och bygghandel?

Används för att bl a täta stenfot av t ex ytong, eller murad, under marknivå.

Även Sikaflex borde fungera.

 

Borra hål, hålen innan du monterar hylsan, så slipper du borra sönder den.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Du menar kanske typ kallasfalt som finns att köpa på

färg- och bygghandel?

Låter snarare som varmasfalt...

 

10 timmar sedan skrev Vegabjorn:

Man borrade upp hål inifrån stäven mot hylsan å fyller med den uppvärmda tjäran i en Tratt 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä. Jag menar det jag skriver. Kallasfalt.

Nyss lagt på det på egna stuggrunden som fuktspärr, med bred pensel.

 

Lätta att få flytande med lite värme, typ 30 grader.

 

- Då vill vi så klart veta vad du menar med varmasfalt?

 

.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så skulle jag gjort...

Borra mot hålet för röret först. Putta, sen in röret och i med kallasfalt. Vrid röret runt några gånger så asfalten följer med runt om. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Nä. Jag menar det jag skriver. Kallasfalt.

Nyss lagt på det på egna stuggrunden som fuktspärr, med bred pensel.

 

Lätta att få flytande med lite värme, typ 30 grader.

 

- Då vill vi så klart veta vad du menar med varmasfalt?

 

.

 

 

 

Med varmasfalt menar jag ”varmasfalt”, dvs precis det jag skriver. INTE kallasfalt som ju är flytande vid rumstemperatur. Varmasfalt smälter man genom att hetta upp det till omkring 100 grader, och det stelnar igen vid rumstemperatur. Dvs sådant takläggare använder, precis som beskrevs i tipset från Vegabjorn, och inte det du smetat egna på stuggrunden. 
https://mataki.se/yttertak/svetsbara-underlag/50610401-varmasfalt-io95-35--25-kan 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O du är säker på användbarhet i båt över tid..?

 

Blir ju aldrig 80-100 grader i vattnet på våra breddgrader...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kanske har rätt.

 

Vet du kanske skillnaden mellan de två typerna.

 

Sett på nätet att några använt Sikaflex...

 

..

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

O du är säker på användbarhet i båt över tid..?

 

Blir ju aldrig 80-100 grader i vattnet på våra breddgrader...

 

 

Exakt därför ÄR den användbar.
Man har en trög och seg massa som blir flytande vid 80-100 grader och sedan blir seg igen när den svalnat, till skillnad från kallasfalt som först är flytande tills lösningsmedlet försvunnit och sedan blir oerhört hårt och sprött. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-23 vid 20:54 skrev heimlaga:

Jag håller på och byter kölen och nedersta borden i en 19 fots tvåstamma båt (kallas snipa i Sverige).

 

Ännu har jag bara påbörjat projektet men då jag drog ut propellerhylsan slog mig tanken om det fortfarande är en blandning av beck och klövfett som gäller eller om det har kommit något modernare tätmedel som är bättre?

Annars måste jag skaffa grisklövar i god tid.

Vad jag vet är det fortfarande beck man använder idag vid bl.a. drevning av träfartyg. Så jag hade kört med beck eftersom man vet att det fungerar. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vad jag vet är det fortfarande beck man använder idag vid bl.a. drevning av träfartyg. Så jag hade kört med beck eftersom man vet att det fungerar. 

Varmasfalt=bitumen=beck. 

D0845EA7-ECD8-4EFE-B55A-777499676938.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är inte petroliumsläkten jag menade, utan tjärsläkten. Det är vad jag förstått är den delen man menar inom skutvärlden när talar om beck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja beck är sekunda trätjära (kallas beckolja) som är kokt länge på låg temperatur så de lättflytande beståndsdelarna har avdunstat.

 

Då man bränner en tjärdal kommer det beckolja vid första tappningen. Sedan börjar det komma riktig tjära.

 

Jag skulle bara vilja hitta något enklare sätt att täta runt propellerhylsan är att kata (randbarka) tallar till törve tre år på förhand och hugga och klyva törvet och låta det torka ett år och sedan gräva en tjärdal och klä bottnen med näver och stampad lera och borra ur en silstock på längden och gräva ned och fylla dalen med törve och täcka med björnmossa och jord och sedan vakta dalen dygnet runt i en vecka medan den brinner och tappa tjära och beckolja och koka beckoljan till beck.

Ingenting av det där är väl svårt egentligen men jag har inte tid och det måste ju finnas något enklare sätt.

Finns beck att köpa numera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det används av folken som håller på med äldre träskutor, så det går säkert att få tag på. Det går ju att köpa tjära, så då borde det finnas beck också.....om inte det är så att tjära idag görs på något sätt att beck inte blir en biprodukt. Men tyvärr har jag ingen uppgift på var de får tag på sin beck. Googla träskutor (t.ex. Vega av Gamleby) och träbåtsbyggare och kontakta nån.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beck säljs i Finland som "puhallettu bitumi", används vid asfaltreparation och filttaksarbeten. Är i fast form och skall värmas till över 220 grader. Finns att köpa på de flesta järnaffärer, K-rauta, Byggmax, Hartman i Gambästan osv. Tyvärr verkar det mest säljas i 25 - 30 kg förpackningar och kostar sådär 80 - 180 €/paket. Du behöver antagligen inte sådana mängder.

Om du har kontakter i byggbranschen kanske det finns någon bit som ligger och skräpar i någont lager. Byggmaskiner i Malax brukar också kunna gå med på att sälja vissa varor i mindre mängder.

 

PS

Kan lägga ut lite krokar i kontaktnätet om det råkar finnas något bland mina

båtbyggarkompisar.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det du talar om är bitumenbaserat beck. Inte tjärbaserat beck som brukar användas till båtar.

 

Jag har en halv säck bitumenbaserat beck liggande sedan morfar lade nytt tak på huset på 70-talet. Den stora frågan är om sådant beck går att använda i en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev heimlaga:

Fast det du talar om är bitumenbaserat beck. Inte tjärbaserat beck som brukar användas till båtar.

 

Jag har en halv säck bitumenbaserat beck liggande sedan morfar lade nytt tak på huset på 70-talet. Den stora frågan är om sådant beck går att använda i en båt?

Vad jag hörde av gamla människor när jag var ung var att petroliumprodukter tar död på trät. Jag vet en herre som målade sin båt med asfalttjära han fått tag i och den båten blev aldrig sig lik igen. Om det var en tillfällighet och att  de äldres aversion mot asfalttjära saknar fog, det vet jag inte.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev excel319:

Jag vet en herre som målade sin båt med asfalttjära han fått tag i och den båten blev aldrig sig lik igen.

Det var inte kallasfalt då..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var inte kallasfalt då..?

Efter att ha grävt i minnesbanken så får jag rätta mig själv. Det var stenkolstjära som det pratades om. My misstake. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jakobstads båtvarv har ju gjort mängder med träbåtar. Kolla vad de använder, borde inte vara helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De använde en sorts mjuk epoxy då. Den visade sig senare vara mindre bra. Numera verkar de använda litet olika material men för traditionella båtar rekommenderar de Ettans tätmedel eller motsvarande.

Eftersom Ettan har problem med leveranserna kokade jag idag ihop en egen sats som jag använde kring hylsan i en annan båt. Enligt recept från Jakobstads Båtvarv.

Lika viktdelar tjära och bivax som jag långsamt kokade ihop i vattenbad. Ju längre det stod på värme destu tjockare blir konsistensen när det har kallnat så jag hällde en skvätt på en kall järnbit och lät det stelna för att se konsistensen. När det blev bra hällde jag dit det hett i hålet. Jag hade värmt hylsröret litet med varmluftspistol så tätmedlet skulle rinna ner ordentligt och tätat med bomull under yttre flänsen.

IMG_5767.JPG

IMG_5768.JPG

IMG_5769.JPG

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...