Jump to content
Sunday 04 December 2022
heimlaga

Hur tätar man runt propellerhylsan?

Recommended Posts

Jag håller på och byter kölen och nedersta borden i en 19 fots tvåstamma båt (kallas snipa i Sverige).

 

Ännu har jag bara påbörjat projektet men då jag drog ut propellerhylsan slog mig tanken om det fortfarande är en blandning av beck och klövfett som gäller eller om det har kommit något modernare tätmedel som är bättre?

Annars måste jag skaffa grisklövar i god tid.

 

 

Edited by heimlaga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bland de fettsubstanser jag har hemma är det kanske det fett man använder när man monterar bildäck som kunde ersätta klövfettet. Det här fettet är ofta baserat på ister.
Själv har jag aldrig använt det för att montera däck men det är utmärkt när man hasar tunga grejer. Vad som helst glider utmärkt om man smörjer med däckfett.

Finns på Motopuutema.

Beck är en klassiker som väl borde gå att få tag på, annars finns ju bitumenmassa, den kanske skulle fungera utan fett också, blir rinnigt när man värmer det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jag vet inte vad som är bäst. Jag frågade av en gammal båtbyggare men han kunde inte komma ihåg vad han brukade använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man byte motor å axel med ny stävhylsa

På snipa jag hade så använde dom asfalt lika som takläggarna använde vid byte av papptak

Man borrade upp hål inifrån stäven mot hylsan å fyller med den uppvärmda tjäran i en Tratt 

Som stelna som jag kommer i håg 76

83 köpte jag snipa av farfar och hade den i 22 

År  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du menar kanske typ kallasfalt som finns att köpa på

färg- och bygghandel?

Används för att bl a täta stenfot av t ex ytong, eller murad, under marknivå.

Även Sikaflex borde fungera.

 

Borra hål, hålen innan du monterar hylsan, så slipper du borra sönder den.

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Du menar kanske typ kallasfalt som finns att köpa på

färg- och bygghandel?

Låter snarare som varmasfalt...

 

10 timmar sedan skrev Vegabjorn:

Man borrade upp hål inifrån stäven mot hylsan å fyller med den uppvärmda tjäran i en Tratt 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä. Jag menar det jag skriver. Kallasfalt.

Nyss lagt på det på egna stuggrunden som fuktspärr, med bred pensel.

 

Lätta att få flytande med lite värme, typ 30 grader.

 

- Då vill vi så klart veta vad du menar med varmasfalt?

 

.

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, så skulle jag gjort...

Borra mot hålet för röret först. Putta, sen in röret och i med kallasfalt. Vrid röret runt några gånger så asfalten följer med runt om. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Nä. Jag menar det jag skriver. Kallasfalt.

Nyss lagt på det på egna stuggrunden som fuktspärr, med bred pensel.

 

Lätta att få flytande med lite värme, typ 30 grader.

 

- Då vill vi så klart veta vad du menar med varmasfalt?

 

.

 

 

 

Med varmasfalt menar jag ”varmasfalt”, dvs precis det jag skriver. INTE kallasfalt som ju är flytande vid rumstemperatur. Varmasfalt smälter man genom att hetta upp det till omkring 100 grader, och det stelnar igen vid rumstemperatur. Dvs sådant takläggare använder, precis som beskrevs i tipset från Vegabjorn, och inte det du smetat egna på stuggrunden. 
https://mataki.se/yttertak/svetsbara-underlag/50610401-varmasfalt-io95-35--25-kan 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

O du är säker på användbarhet i båt över tid..?

 

Blir ju aldrig 80-100 grader i vattnet på våra breddgrader...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men du kanske har rätt.

 

Vet du kanske skillnaden mellan de två typerna.

 

Sett på nätet att några använt Sikaflex...

 

..

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Hybro:

O du är säker på användbarhet i båt över tid..?

 

Blir ju aldrig 80-100 grader i vattnet på våra breddgrader...

 

 

Exakt därför ÄR den användbar.
Man har en trög och seg massa som blir flytande vid 80-100 grader och sedan blir seg igen när den svalnat, till skillnad från kallasfalt som först är flytande tills lösningsmedlet försvunnit och sedan blir oerhört hårt och sprött. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-23 vid 20:54 skrev heimlaga:

Jag håller på och byter kölen och nedersta borden i en 19 fots tvåstamma båt (kallas snipa i Sverige).

 

Ännu har jag bara påbörjat projektet men då jag drog ut propellerhylsan slog mig tanken om det fortfarande är en blandning av beck och klövfett som gäller eller om det har kommit något modernare tätmedel som är bättre?

Annars måste jag skaffa grisklövar i god tid.

Vad jag vet är det fortfarande beck man använder idag vid bl.a. drevning av träfartyg. Så jag hade kört med beck eftersom man vet att det fungerar. 

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Boanjohan:

Vad jag vet är det fortfarande beck man använder idag vid bl.a. drevning av träfartyg. Så jag hade kört med beck eftersom man vet att det fungerar. 

Varmasfalt=bitumen=beck. 

D0845EA7-ECD8-4EFE-B55A-777499676938.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, men det är inte petroliumsläkten jag menade, utan tjärsläkten. Det är vad jag förstått är den delen man menar inom skutvärlden när talar om beck. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...