Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildfinn

Kad 42 som ryker

Rekommendera Poster

Hej på er

År nybliven ägare till en Sealine 28 med 2 kad 42 or. Har problem med ena motorn som ryker vid marchfart c:a 25 knop.

Känns som lite svagare än motor nr 1 som går perfekt. Är dessutom svårstartad når den är varm går dock ändå igång efter några försök.

Min teori är topplockspackningen. Någon som har någon annan ide.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det topplockspackningen bör röken vara vit då det är förångat vatten. Är röken mera svart är det inte helt osannolikt att det är turbon. Dock bör en dålig turbo inte ge några problem med starten...

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annat att notera?

Motorvarv lika, temperatur, hur ser oljan ut, hur ser cirkulationsvattnet ut (tappa ut ur slang och kolla, kompensationskärl är en annan femma), oljetryck, vevhusventilation,...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett läckage vid topplockspackningen bör du se spår av, eller känna med handen.

Även jag håller nog mer på att det är turbon som håller på att ta slut.

Jag hade samma problem på min KAD43 förra sensommaren och hösten. Då hade den motorn gått nånstans runt 800 timmar om jag minns rätt. En utbytesturbo kostade knappt 10.000 innan Vladimir ställde till men en massa elände och oreda, och den är inte direkt jättesvår att byta själv, då den sitter lättåtkomlig högts upp på motorn.

Med litet finurlighet kan man mäta turbotrycket på båda maskinerna och jämföra.

 

Svart avgasrök brukar innebära att motorn får för mycket bränsle i förhållande till syre, blandningen blir för fet. Då är det lätt att misstänka turbon, samt i viss mån även kompressorn.

-Men klart svårstartheten kan ju bero på någonting annat. En sådan simpel sak som ett igensatt luftfilter kan vara boven i dramat, eller det är iallafall väldigt lätt och billigt att byta ut detta.

 

Jag hade kollat luftfiltret först och turbon strax därpå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårstartad brukar betyda dåliga spridare, finns det ingen dokumentation som säger att de är renoverade inom 600 timmar så ta loss och lämna in för provtryckning. Motorn brukar även ryka mer på tomgång och vid kallstart.

Tips om turbon har du ju redan fått, mät trycket och kolla axelspel eller lämna in turbon för kontroll med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Makro:

Svårstartad brukar betyda dåliga spridare, finns det ingen dokumentation som säger att de är renoverade inom 600 timmar så ta loss och lämna in för provtryckning. Motorn brukar även ryka mer på tomgång och vid kallstart.

Tips om turbon har du ju redan fått, mät trycket och kolla axelspel eller lämna in turbon för kontroll med.

Ja naturligtvis! 
Dom glömde jag… om inte spridarna öppnar och stänger som den skall kan ju blandningen bli för fet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Har nu demonterat luftfilter och dom var ganska skitiga. Har även känt på turbon och den känns jättebra inget glapp. Hittade dessutom kvitton på att båda turbona är bytta för 2- 3 år sedan.

Locket till expansionskärlet känns lite olje kladdigt. Kan även se att den rykande motorn har kokat någon gång vet dock inte när eller varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är även inne på att ta loss spridarna för mätning. Någon som vet om det behövs specialverktyg? Hör att glidhammare är bra att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju ha en verkstadshandbok.

Det är möjligt att någon här kan hjälpa dig med en pdf.

 

Volvo Penta kallar spridarna för ”insprutare”.

 

Insrutarna skall ju enligt verkstadshandboken kunna demonteras med enkla handverktyg, typ 15mm blocknyckel. Men om dom sitter fast skall en speciell avdragare användas. Det är ju bra att märka upp dom så att man sedan kan montera dom på samma ställe som dom satt innan.
 

Det finns en instruktion i verkstadshandboken i 12 steg hur man gör, litet svårt att skriva allt det här.
 

Insprutarna kan man sedan lämna in till en lastbilsverkstad, efter att först ha hört sig för.

Man trycktestar insprutarna och kan justera vid vilket tryck dom skall öppna och släppa fram bränsle.
Nya kopparbrickor vid bränslerörens anslutningar skall man sätta dit. 

Man skall plugga hålen och bränslerören när man har skruvat loss insprutarna, för att man inte skall få ned skräp i förbränningsrummen eller i bränsleledningarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har en handbok har dock inte läst om insprutsdemontering ännu.

Fixar i helgen.

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wildfinn:

Japp har en handbok har dock inte läst om insprutsdemontering ännu.

Fixar i helgen.

Tack för svar.

Sidan 39 och några sidor framåt, om vi nu har samma upplaga…😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Motorn kan också ryka om avgaskröken/knät ser fördjävlig ut med sot och gamla avgaser. Ganska lätt att ta dän och kolla, speciellt när båten är på land och det kan ske riskfritt. Dock ska man byta packningen när man tar loss den, inga stora pengar.

 

Det är alltså de här:  Avgasknä/avgaskrök för Volvo Penta 31, 32, 41, 42, 43, 44, 300

 

Gjorde det själv på mina ad41b men de såg bra ut.

 

Lycka till och hoppas det ger sig!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Wildfinn:

Är även inne på att ta loss spridarna för mätning. Någon som vet om det behövs specialverktyg? Hör att glidhammare är bra att ha.

Med en glidhammare riskerar du att rycka med dig kopparhylsan upp, låna/köp en avdragare som är anpassad för ändamålet och som trycker på hylsan som mothåll. Tappa ur glykolen först för att om en hylsa åker med så slipper du att den cylindern blir full med glykolvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev batakarn:

Hej,

 

Motorn kan också ryka om avgaskröken/knät ser fördjävlig ut med sot och gamla avgaser. Ganska lätt att ta dän och kolla, speciellt när båten är på land och det kan ske riskfritt. Dock ska man byta packningen när man tar loss den, inga stora pengar.

 

Det är alltså de här:  Avgasknä/avgaskrök för Volvo Penta 31, 32, 41, 42, 43, 44, 300

 

Gjorde det själv på mina ad41b men de såg bra ut.

 

Lycka till och hoppas det ger sig!

 

 

Vad jag kommer ihåg så sitter det inga packningar till 42-300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-01-11 vid 11:00 skrev Janne1:

Vad jag kommer ihåg så sitter det inga packningar till 42-300.

Precis! Jag skruvade loss min avgaskrök häromdagen, den sitter nedstoppad i en tjock avgasslang, där set sitter två motmonterade stora slangklämmor. I andra ändan år det en plan yta med en fläns både på kröken och turbon, dessa drar man ihop med någonting som litet påminner och en slangklämma, men denna drar också ihop delarna så att det blir tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag tagit loss spridarna och försökt göra komp test men får inte instrumentet tätt på grund av avlagringar /smuts där spridarna sitter. Kan det ha varit läckage runt spridarna ? Får bar mellan 8-10 kg tryck på varje cylinder.

Har ju även noterat olja i kylarvattnet kan det bero på annat än topplocks packning ?

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...