Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Tempest

Fästa pulpit när man inte kommer åt underifrån

Fråga

Hej, Jag har en äldre plastbåt med en 15 hästars motor.

Börjar nu bli till åren och ibland skulle det vara skönt med en pulpit när man kliver i via fören, ex vis i waxholms hamn.

Båten har ett mindre fördäck som man kan kliva på, men balansen är inte så bra.

Så jag tänkte en pulpit. Problemet är att det inte går att komma åt skruvarna underifrån med bricka och mutter.

Finns det någon som har någon smart ide hur man kan fästa detta. Måste också gå att ta bort, då jag vänder båten upp & ner under vintervilan.

 

Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Du har inte möjlighet att lägga upp ett foto,dels på båten.Sedan beskriva vilken typ av pulpit,som du tänkt dig.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det hände sig en gång i en liten motorbåt jag då hade att pulpiten skulle båda skruvas loss och skruvas dit igen efter riktning, då en betongkaj hade kommit farandes och stukat den... .Då bad jag ett av bryggrannens barn på omkring 6 år om hjälp, han kom åt på insidan och kunde skruva på en mutter och kunde hålla emot med fast nyckel medan jag drog fast en skruv från ovansidan. Men klart barnarbete är ju inte tillåtet... När jag skruvade loss pulpiten hade muttrarna (utan brickor) fastnat i däckets undersida...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Är det ö h t öppet underifrån? 

 

Om så är fallet så ginge det väl att göra en typ balk av rostfritt stål 200 x 30 mm, ca 10 mm tjock. 

 

Behövs det så går det ju att slitsa upp, böja, och TIG-svetsa, efter skrovets form. 

 

Borra och gänga de hål du behöver för fastsättning av Pullpit. Du behöver svetsa på "fötter" på Pullpit, som du

s a s når på utsidan bredvid röret, försedda med hål för fästbult. Gärna 5 mm tjocka, så blir det stadigt. 

 

Jo, plattjärnen ska ju också fästas på plats, på undersidan.

Borrat hål genom plasten och genom plattjärnet och skruvas fast permanent med RF-bricka mellan skruvskalle och skrov. Räcker med en M8 skruv. 

 

Bara det finns nån öppning, underifrån, så kan du med långa järntrådar fiska upp balkarna på rätt plats. 

Troligen behövs typ två 4 mm hål att sticka trådarna igenom uppifrån, för att kunna lyfta varje balk på plats. 

Du behöver inte svetsa fast trådarna i balkarna. Borra motsvarande hål, trä trådarna igen och bocka på undersidan, så de inte far igenom vid lyft. 

 

Borra rostfritt kräver oftast en pelarborrmaskin, så att det går att hålla jämnt borr-tryck genom ämnet och lite olja eller sprit. 

Ska du körna, så ska det vara bara en smäll på körslaget. 

Två eller flera gör att materialet härdar, och borret får svårt att bita. 

 

 

 

IMG_20221024_075104.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kan du fixa en skiss hur båtskrovskanten ser ut typ framifrån i genomskärning där du tänker till montera Pullpit..?

IMG_20221024_075744.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Om det ser ut som i nedre bilden, blir det enklast att ta upp ett rektangulärt hål. 

För hållfasthetenens skull, en bit ned från ovankant av relingen. 

Använd sån där blocknyckel med spärr. 

 

Visst, en kombination av bild ett o två, så går det förmodligen att mer permanent enkelt att montera de balkar jag beskriver. 

IMG_20221024_082622.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2022-10-23 vid 17:39 skrev Ronnienr10:

Du har inte möjlighet att lägga upp ett foto,dels på båten.Sedan beskriva vilken typ av pulpit,som du tänkt dig.Ronnie

Tyvärr så ligger båten upp och ner ute på ön i skärgården, så jag har ingen bild. Tack ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack till er alla som har försökt hjälpa mig. Tyvärr så är fören och det lilla fördäcket helt stängt. Det är en ca 40 år gammal trotjänare, ett dubbelskrov som samlar regnvatten 🙂 Nisstänker att det finns ett flytblock i den stängda fören. Jag har funderat på om det kan finnas någon typ av expander bultar kanske, eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det går ju att slipa bort gelcoaten och plasta fast ett fäste. Därefter på med ny gelcoat/topcoat sedan slipa och polera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Tempest:

Undrar om man kan använda gängade blind nitar ???

Det skulle jag definitivt inte rekommendera om du inte först lyckas få in en kraftig bricka som niten stoppas igenom och även då så är det en tveksam fastsättningsmodell.

 

En pulpit ska tåla att man ramlar emot den utan att släppa från skrov/däck. En gängad blindnit ger en väldigt liten nitvulst på insidan av fästytan. Det kommer inte att bli långvarigt i ett glasfiberskrov.

 

Gängad blindnit har sitt främsta användningsområde när något ska fästas i en stål/aluminium-plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
11 timmar sedan skrev Tempest:

Undrar om man kan använda gängade blind nitar ???

Det finns sådana här blindmuttrar som skall petas ner genom hålet. Dessa är för att montera dävertar på badbryggor. Det borde finnas att köpa på andra ställen.
https://hurleymarine.com/shop/parts-accessories/h2o-davit-parts-accessories/stainless-toggles/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag hade nog satsat på att montera någon form av fot/fäste för 25mm pulpitrör ("mantågsfot"), och sätta dessa med rejäla självgängande skruv + mycket marintätningsmassa under (för att även få "limeffekten"). Typ sådana här:

bild.png.561db47d1eec5f8f089eda15c218402c.pngbild.png.13caec5681b43847795e377d15e52703.png

 

Dessa får sedan sitta där, sommar som vinter.

I dem sätter du någon form av pulpit som då lätt kan plockas bort. Varför inte en "hajfena" mitt på fördäcket att hålla sig i ?

bild.png.f9a0a7f07bd45b0225fadb8b777010d9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...